Tossig häst pga hösilage?

Corax

Trådstartare
Mitt halvblodssto har blivit fullkomligt galen och kan sporadiskt bete sig som en stor påse skit. Speciellt vid insläpp eller när man rider ut. Annars är hon from som ett lamm.

Hon har uträknad foderstat och äter förutom hösilage även lucern(pellets), Krafft Groov samt linkrökaka.

Inte sjutton finns det nått som kan få henne "fnattig" i den foderstaten.

Vad kan göra en häst (som kanske är känslig)tossig? Bara energi? Hon är fin i kroppen, blank i pälsen och bygger muskler fint.

Dock varierar TS-halten i våra rundbalar rätt mycket. Vissa är väldigt torra medans vissa (mer sällan)kanske ligger så lågt som 50%. Är detta något som kan spela in?
Finns det någon forskning ang detta?

Hästen har tidigare haft obalans i mage/tarm och då togs betforen bort samt att hon fick en kur Pronutrin. Detta är två år sedan. Avföringen är fin nu oavsett torr eller blöt bal.

Hjälp mig spåna!
Det behöver ju nödvändigtvis inte vara något i foderstaten som är fel men det gäller att ta med alla aspekter...

Sv: Tossig häst pga hösilage?

Mitt sto har också blivit heltossig. Hon äter 16 kg hö om dagen och äter förutom det glucosamin, steel joint och müsli, havrefritt ca 1kg om dagen. Känns som att hösilaget kanske är boven i dramat? Iaf i mitt fall...

Vill mest bara dela med mig om att jag har samma jädra problem. Hon går inte ens att rida normalt helt gaalen.

Ja det där låter som min häst... :smirk:
Glömde även att skriva att hon har fri tillgång på hösilage i hagen och är ute från ca 7 till 17.

Det är inte roligt när de ringer från stallet och säger att de knappt fått in min häst för att hon hoppat runt. :(

Hur mkt rids hon?!! Nu säger du ju ifs att foderstaten är uträknad... Men det kan den ju inte helt vara när hon har fri tillgång så många timmar (vilket är jätte jätte jätte bra!) min tanke är att du underskattar hur mkt hon äter!

När jag räknade åt min ht (500kg) så klarar hon att jobba 1 timme trav och galopp samt skrittas en halvtimme om dagen på 15kg hös. (och det var normala värden i det inget superhös på ngt vis)

Så jag tror helt enkelt din häst får i sig för mkt energi! Hösilage är ju mkt godare än hö oxo så de äter hellre hös. När de får hö är risken större att de ratar och går och påtar efter gräs istället... Det händer sällan med hös.

Hon rids ca 5 dgr/vecka.

Jag tror inte att det är det som är problemet. Anledningen till att hon fick gå på fritt från början var att hon var knasig.
Hur som helst så håller jag på att samla till en ny analys bara för att se om den gamla verkligen stämmer.
Men skulle hon få för mycket energi så är det konstigt att hon inte är knäpp hela tiden utan bara ibland (och som inte har samband med brunst).

Nej inte tror jag det, inte för att dom får för mycket. En mätt häst är en lugn häst, sa en mycket erfaren stuteriägare.

Jag tror att hästarna har vårkänslor.

Jag skulle nog mer leta fel på hur hästen hanteras o rids i första hand i detta fallet.

Absolut så behöver det inte vara foderrelaterat. Det skrev jag även i mitt första inlägg...

Och hur menar du att jag ska leta efter problem med hur hon rids/hanteras??

Uträknad efter HÄSTENS behov eller efter tabellvärden?

Tar man tabellvärden och hästen är lättfödd kan man få en del bieffekter när hästen får för mycket mat. Precis som om man tar tabellvärden och hästen är svårfödd - d v s hästen tappar fast man försökt räkna så gott det går.

Räknat på hennes behov.
Dvs hon ligger lite under både i energi och protein.

Jag har ställt mig samma fråga.
Vi var tvungna att byta leverantör för ett tag sedan, och med det nya hösilaet har jag fått en ny häst. Har tänkt att det beror på annat, men det stämmer verkligen in tidsmässigt.
Jag har ju inte ändrat ngt annat...
Eller är det det förbenade klimatet som sätter en massa hormoneer i svang? Hon fäller redan som en gammal torr julgran...

Min fäller också en hel del men som sagt, hon har hållt på så här till och från ett tag nu.
Visserligen har hon brunstat genom hela "vintern" men det brukar hon förvisso göra så inget onormalt där.

Jobbigt när man inte tar in själv. Kanske kan man kolla över stallrutiner och att hon tas in först?

Min erfarenhet är att famförallt humörshästar är lugnare när dem är mätta. Så frågan är hur mycket hon äter när det är av det blöta hösilaget.

Mina blir skitsura när det är högre TS halt och skadade valacken vägrar faktiskt att äta vilket resulterar i att han är svårare att hålla lugn.
5 års stoet har alltid varit "hungrig" och iom att jag fodrar ute så blev hon mycket lättare att ta in om jag gav en extra högiva ca 1 timme innan insläpp.

Så jag håller på din teori, att det kan ha samband med blött hösilage = att hon äter mindre och är hungrigare.

Din pålla ser ju inte direkt ut att gå på fri tillgång, hon är ju slank, min skulle se ut som levande kanelbullar.:crazy:

Hur rids hon när du rider? Är det en liten tur eller dressyrarbete? Hur länge får hon jobba? Jag kan känna att hästarna är lugnare dagarna efter att man tagit sig tid att rida ordentligt, en ordentlig tur på 1½ timme med klättring och längre sträckor i samma gångart. Men det är klart, det är svårt att hina med det varje dag.

Du kan inte köpa in lite vanligt hö med lågt energivärde att komplettera med så hon är mätt och får tugga mkt utan att det blir ett överskott? Eller låta henne gå 2 pass de dagar du hinner?

Svårt att veta vad det beror på att hon är så fnattig, kan bara spekulera. Sedan kan det vara en frågå om uppfostran.

Värt att tänka på är också att en analys bara är ett värde över just det som provet avser.

På olika delar av fältet kan värdena skilja sig markant. Om det dessutom är skillnad i ts kan det ju vara som någon vis tidigare sagt: hästen är hungig p g a för lite torrsubstans.

Min tösa flippade ur totalt på linfrökaka:crazy:. Blev som "havretokig" av det,så det ger jag inte igen. Vette sjutton vad det innehåller som gjorde det hela, men det gick knappt att rida:devil:.

Linfrökaka har hästen fått i flera år så rimligtvis borde det inte ha med hennes knasighet att göra... Men man vet ju aldrig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka