torvmix och elband

F

fnorr

Är det ngn som använder torvmix, alltsâ torv blandat med spân? Hur tycker ni att det är?

Sedan undrar jag om ngn har erfarenheter av Horseguard, det franska elbandet, tycker inte om trâdar men detta alt är ju brett....

Sv: torvmix och elband

Jag är väldigt nöjd med det! Har lagt in en säck men kalk i botten, sedan torv. Fortsatte med bara torv tills det hade blivit som en bädd. Sedan la jag spån ovanpå. Lägger in spån, spån, torv, spån, spån, torv... osv.
När jag lägger in torven så skyfflar jag undan det lösa spånet/torv blandningen, kalkar lite och lägger torven underst, och spånet ovanpå.
Det blir ju lite blandat såklart men jag vill ha torven under. Torven gör att det blir en stadig bädd, och tar bort mycket av amoniak stanken som man får i en spånbädd.

Bredare elband blåser lätt av/tänjs ut. Vi har elband i sommarhagarna men de kommer att bytas ut vid tillfälle (i vår eller så). I vinterhagarna har vi elrep, de är dessutom bättre när det är snö, det fastnar inte så mkt snö/is på dem och är lättare att skaka av för att slippa hängande trådar. Men det är min personliga åsikt :p

sök på tidigare trådar!!
Franska elbandet är bäst och mest ekonomiskt i längden tycker jag. Vissa av mina är 15 år gamla o still going strong.

Instämmer.
Dyra men håller hur länge som helst mina äldsta är också 15 år.
Blåser inte av el töjs ut.
PL

Mina äldsta hagar är dryga 15 år och har fungerat utmärkt. Skulle personligen inte använda något annat stängsel än franska elbandet.:love:

Vad glad jag blir:) tack för svaren hitills

Jag har torvmix i mina boxar och är nöjd! Grundar med Stalosan F i botten sedan torvmixen och sist halm uppepå. Det bästa med mixen är att den är MYCKET lättare att dela på än den rena torven! :banana: Den fryser inte lika lätt på vintern heller!

Vi använder numer "ren" torv i botten på bäddarna, med spån ovanpå. Torven blev till en kaka rätt snabbt medan spånet "flyter" ovanpå.

Liksom Flundran har vi grundat med Stalosan F och häller över lite på de värsta kissfläckarna nu när bädden ska sätta sig (2 veckor på fredag). Än funkar allt över förväntan.

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
689
Senast: Skin
·
Övr. Hund Hej! Jag har kommit till insikt att jag inte riktigt har tid för min hund längre :( Det är en mini aussie tik som är helt underbar...
Svar
10
· Visningar
2 386
Senast: Ananas
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama