Torvlukt...

norrland65

Trådstartare
Här i våra krokar är spånet tillfälligt slut. Har ringt runt, men de vanliga leverantörerna har slut. *Leverans inom kort*...

I alla fall så har jag köpt några balar torv istället och vi har börjat använda det.

Torv är ju bra för miljön, kan tänka mig att det är bättre utifrån gödselstack-synpunkt än spån. Lättare att bli av med, säkert fler bönder som vill gödsla på ängarna med det. Sen är det mindre dammigt än spån, och lite mer drygt. Så egentligen är jag rätt nöjd.

MEN - jag tycker att det är en sån lukt om torven... Det liksom luktar syrligt-surt på något odefinierbart sätt. Det fanns torvsäckar som gick på runt 100-lappen som skulle vara luktfria, men jag trodde att det var utifrån ammoniaklukt. Det är är något annat. Jag köpte de billigare torvströsäckarna, runt 80 kr. Man vill ju inte ruinera sig...

Ni som har erfarenhet - ska torv lukta så här surt-syrligt?? Vi har inte bädd, utan mockar ut både-och dagligen.

Norrland

Sv: Torvlukt...

Torv luktar ju ganska mycket torv, men det tycker jag luktar gott. Syrligt har jag aldrig upplevt det som. Det finns ifs flera sorters torv, kanske har du fått en annan sort än man brukar använda?

Torvströ, köpt på Granngården. För hästar, kor, får m.m. Den billigare sorten, för 85 kr balen. Grå balar.

Det fanns annan torv, med häst på mörkblå. Men den gick på 105 kr och det var lite för dyrt för strö, tycker jag.

Men faktiskt så luktar det mindre nu. Det var mest det första dygnet vi "torvat". Nu känns det ingenting.

Norrland

Jaha va bra! Men olika torvleverantörer kan ha olika torvsorter, från typ vitmyr och något annat? Nu är jag verkligen ute på hal is, är inte säker på vad sorterna heter..

Det kan ju ha varit så att de dyrare balarna är mer välpackade=mer strö och därav var dyrare. Det finns torvbalar som ser lika stora ut men är av helt olika vikt och blir mkt mer när det släpps ur plasten. Eller så var det av "bättre kvalitet", men det beror helt på vad man tittar på. Men torv av bra kvalitet ska iaf inte lukta illa, men du kanske reagerade mycket just för att det blir en helt annan doft i hela stallet när man byter strö.

det brukar ta ett tag innan torven "sätter" sig man ska ju helst ha bädd om man använder torv eftersom att det kan lukta som sagt.
Här nere betalar vi 65kr/bal blåa balar...fin torv...jag blandar med spån för att jag vill ha det fluffigare.

Tack för svaren.

Jordgubben - jag håller med om att bädd måste vara utlimat med torv. Funderar faktiskt på det till nästa vinter. Nu är torven blandad med spån, eftersom vi använder spån i vanliga fall.

Men - en till torvfundering. :)

Vi tycker att torven är svår att strö med, dvs dela balen. Vi får hacka med grepen, och trampa runt för att "krossa" bollarna som blir. Känns som om den är för hårt packat och dessutom frusen?

Brukar torv vara så? Vi har så kallt vi kan i stallet, och förvarar balarna där. Brukar dom frysa?

Norrland

Det är rätt bökigt när torvbalarna fryser, det är då de blir jobbiga att ströa ut, vi förvarar våra ute i en hölada, så där fryser de, men när vi ska torva upp i boxarna ställer vi in dom över natten, vi har såpass varmt i stallet att de tinar av att står där och då blir det mkt enklare!

ja de stelnar lätt till lite på vintern, men de brukar tina på ett dygn med många hästar i stallet så vi får plusgrader.

Jag kör med den dyrare torven. Syster har den billigare till sina och jag tycker att den billigare luktar mer än den dyrare. Har också problem med att torven fryser. Måste alltid planera i god tid när jag ska köpa torv, pga att Lantis har sina balar ute i en kall lagerlokal, så att den hinner tina innan jag ska använda den. Brukar ställa in den i mamma och pappas garage något dygn innan användning. Ni har inte någon sadelkammaren som är varm där ni kan ställa in balarna någon dag innan användning?!

TIPS! Jag brukar hoppa och stampa på mina balar innan jag öppnar dom och strör ut dom i boxen....då blir dom lite mjukare att hålla på med...

Hur torven luktar är nog som kvaliten på den mycket olika beroende på vart den är tagen ifrån osv....vi får hem torv ett par gånger per år, köper direkt från torvmossen löst, alltså inga balar, dom två sista leveranserna har som du skrev varit lite sur-syrlig lukt på, ganska så stark, men lukten har försvunnit mer & mer efter ett tag & tillsist luktar det torv igen...dom tidigare leveranserna har dock varit mer luktfria redan från början eller bara luktar lite svagt av torv...kanske har med att göra också hur länge & hur det har legat lagrat!!

Som sagt vi har ju 'lös' torv, alltså det kommer inte i balar, den förvaras utomhus under presenning, men enda gångerna då det är fruset & klumpigt är när det är rejält kallt ute över -10-15, annars är det 'fluffigt' & fint, lätt att hantera....men om det är fruset så brukar vi ta in under dagen så har det tinnat upp tills hästarna ska in... Har även köpt torv på bal från GG ett par gånger, men har aldrig då haft problem med att det skulle vara 'klumpar', men & andra sidan har dom balarna förvarats inomhus, annars kan dom nog frysa....

Senast ändrad av en moderator:

jag har själv torv/spån bädd....fungerar bra...våra balar frös lite uppe i hörnet under den lilla tid vi hade det så kallt men det var aldrig några problem att strö ut då

*kl*

Torv som har frusit en gång (och tinat) är oftast lättare att strö med...

Har haft en bal öppnad ett tag. Strödde med halva på hösten och det var klumpar och svårt att få isär. Strödde andra halvan nu i år och efter det varit kallt i en vecka. Bara trillade isär...

Har sett det en gång tidigare men trodde då att det skiljde på balarna men nu tror jag inte det längre... :)

TIPS! Jag brukar hoppa och stampa på mina balar innan jag öppnar dom och strör ut dom i boxen....då blir dom lite mjukare att hålla på med...

Det ska jag prova! :)

*Till alla:*

Det verkar ju som om torven fryser. Tack för tipsen. Ska prova med att sätta in en bal kvällen innan i värme och se om det blir lättare att dela den. Det var intressant det att balar som varit frusna och sedan tinat blir lättare att ströa! Hoppas att det är så!

Norrland

jag har själv torv/spån bädd....fungerar bra...våra balar frös lite uppe i hörnet under den lilla tid vi hade det så kallt men det var aldrig några problem att strö ut då

Det kanske är därför som torv inte är så vanligt här uppe? Just det att det är så kallt länge! Det blir ju mer svårhanterligt om torven fryser ihop i kyla.

Norrland

Torv är ju bra för miljön, kan tänka mig att det är bättre utifrån gödselstack-synpunkt än spån.

Torv är prima på gödselstacken och det blir utmärkt mull av det. Men att säga att torv är bra för miljön stämmer faktiskt inte. I 'den änden' (gödsel) så är den det ja, men torvbrytning är allt annat än bra för miljön, tyvärr. Något att ha med i beräkningen om man intresserar sig för sådana frågor. (Nu har ju du inget val, men svarade rent allmänt)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka