R

riga

:mad: Jag blir så trött! I stallet där jag har min häst har alla sina hästar på halm utom en som har börjat med torvbädd, vilket är helt ok. Om hon hade skött det vill säga!! Bädden är bara ca. 6 cm. hög, jag har hört att den ska vara minst 15 cm. Hon fyller inte på med ny torv varje dag, ibland har hon inte haft nån torv hemma på 4-5 dagar! Då krattar hon från hörnen till mitten på boxen, där det är blött, och där har det blivit en liten "kulle". Hästar ska ju stå på jämnt underlag, eller hur?! Vi är flera som har tagit upp detta med henne på ett fint sätt, ,en det är som att hälla vatten på en gås. Några förslag om hur man ska göra utan att det ska bli världens bråk i stallet??:eek:

Sv: TorvbÄdd

hm... först och främst ska tråden ligga på hästhantering eller gnägg.

för det andra.. jag fyller inte på torv varje dag på min bädd. jag fyller på när det behövs. och hästen har inte dött än

för det tredje, läs på om hur man sköter en bädd innan du gastar på folk.

När jag hade torvbädd så fyllde jag inte på varje dag utan ungefär var 3-4 dag.
mer än så tycker inte jag behövdes!

för mig kan det gå upp till två veckor innan jag fyller på, det har dock med o göra hur mycket jag fyller på och hur många timmar hästen står inne, eftersom han står inne välldigt lite jämfört med de flesta andra så behövs det inte så ofta.

behövs inte fyllas på varje dag. dessutom finns det inet så mycket mer ni kan göra faktikst, har hästen liggsår?
så länge hästen mår bra, så är det väl inget att "bråka" om?

Säger som Trilla, om hästen ser ut att må bra tycker jag inte man ska bry sej så mycket om hur andra gör.

Ja en bädd ska ju vara rätt tjock för att fungera... Min är sisådär 20cm tjock. Man får räkna med en lite större "engångskostnad" när man anlägger en bädd eftersom man måste lägga in mycket på en gång. Efter det behövs det inte så mycket nytt så ofta. Kan man inte visa denna person en bädd någonstans? Så h*n får se hur en bädd ser ut? Tröttsamt att behöva se eländet varje dag. Och stackars häst.

Jag håller med dig om att bädden är på tok för tunn. Då blir det blött. Mina hästar står på minst 10 cm bädd och den är ordentligt packad. Men att fylla på varje dag behövs inte, då har man tappat vitsen med torvbädd. Jag fyller på 1 bal/box var 14.e dag ungefär. Men det föresätter ju givetvis att bädden är tjock från början.

Försök att förklara för ägaren att det är bättre att fylla på ca 2-3 balar på en gång. Sedan räcker det att strö ca 1 gång/v eller vid behov.
Det kostar en del i inköp i början, men sedan är det förhållandevis billigt med torv.

Att det blir en "kulle" är också lite vitsen med bädd. Det ska bli en kaka i botten. Men även här gäller det ju att hålla bädden jämn i övrigt.

:mad: Jag blir så trött! I stallet där jag har min häst har alla sina hästar på halm utom en som har börjat med torvbädd, vilket är helt ok. Om hon hade skött det vill säga!! Bädden är bara ca. 6 cm. hög, jag har hört att den ska vara minst 15 cm. Hon fyller inte på med ny torv varje dag, ibland har hon inte haft nån torv hemma på 4-5 dagar! Då krattar hon från hörnen till mitten på boxen, där det är blött, och där har det blivit en liten "kulle". Hästar ska ju stå på jämnt underlag, eller hur?! Vi är flera som har tagit upp detta med henne på ett fint sätt, ,en det är som att hälla vatten på en gås. Några förslag om hur man ska göra utan att det ska bli världens bråk i stallet??:eek:

:devil:Kollade hennes box idag, 4 cm.!! Har pratat med en veterinär om det. han sa att "detta inte alls är bra för hästen då det bildas gaser i en för tunn torvbädd. Dessa gaser kan ge skador på flimmer-håren och andningsvägarna. Det går inte att känna nån lukt från dom men dom finns där ändå". Jag har letat på nätet efter direktiv hur en torvbädd ska skötas och hur hög den ska vara, men inte hittat nåt. Jag tänkte att i så fall hade man kunnat skriva ut det och visat henne. Nån som känner till var man kan hitta nåt?

Jag fyller inte på nytt torv varje dag, då skulle man ju bli fattig. Fyller på i genomsnitt en torvball/vecka. Har hänt ngr ggr astt jag inte haft ngn torv hemma, medan vi väntar på att torvgubben ska komma :p

Att den är tunn kan jag hålla med om, men allt annat är ju inte konstigt alls.

Håller med Olympus. Jag fyller på ca 1 gång/vecka, ibland var annan. Dock låter det som att bädden är lite väl tunn.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 128
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Fazeem
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 861
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka