Torv / spånbädd i box

T

TinkerTant

Hej,

Har en jättefin box, byggd i hyvlad grovplank. Golvet är 90% betong, men på ena sidan är det trägolv som löper längs med den boxväggen. Om jag anlägger en bädd med torv/spån i botten m kalk, finns det risker att träet i boxen/ väggar eller golvet murknar?

Vill ju inte förstöra boxen, tor iofs att hästen min kissar som vanligt mitt i boxen och man lägger in mkt strö så borde det inte vara ett problem?

Läste i annan tråd här på Buke länkar på hur man anlägger resp bädd, så klistra gärna in dem då jag inte hittar tråden igen.

Tack för svar :)

Sv: Torv / spånbädd i box

Ja det finns stor risk golvet ruttnar. Väggarna brukar stå sig bättre dock.

Enkel lösning - kör cuprinol på golvbrädor och upp en bit på väggarna. Nu blir det ju bäst om man kör cuprinol på nytt virke, men..

Vi cuprinolade (iofs bättre drag i det på den tiden kanske) nytt virke i koboxarna. Ställde det i cuprinolbad i några dagar, sen fick det torka. Kossorna stod på bädd, och en kobädd är helt annorlunda än en hästbädd, mkt mer aggresiv och urinmättad etc. Virket stod sig i 30 år innan det började bli röta, men då fick det torka ur varje sommar. Boxarna tömdes på våren, och stod tomma och ursopade till hösten.

Jag har betonggolv, men träväggar. Impregnerat längst ner, och grundmålat. 7 år gammalt, inte minsta röta än iaf, trots bädd.

tack snälla för svar! :)

ska då ytbehandla det m cuprinol, det är nybyggd box men golvplankan har varit där längre. Tror den är impregnerad eller behandlad sen förr men tar och blaskar på ett nytt lager. Super, är tacksam för ditt tips! :)

tack snälla för svar! :)

ska då ytbehandla det m cuprinol, det är nybyggd box men golvplankan har varit där längre. Tror den är impregnerad eller behandlad sen förr men tar och blaskar på ett nytt lager. Super, är tacksam för ditt tips! :)

det finns någon slags färg som är till för att måla utsatta områden i djurstallar. Nu kommer inte jag i håg vad den heter men det vet dom säkert på odal eller liknande butiker.

Kan det vara en idé att lägga in en gummimatta? eller blir det etter värre då, jag menar om det skulle komma in fukt under den?

Tror att gummimattan kan påskynda ev process snarare än att skydda boxen, tänker precis lika där. :)

Åker då till odal o målarbutiken o ser vad man kan göra. Värsta fall får jag sen själv byta plankan i golvet om det skulle murkna men är glad om man slipper.

Liknande trådar

Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: gloom_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka