Torv - provat för 1a gången

H

hästig

Måste bara skriva om mitt lilla test med torv. Och jag kan säga att jag INTE gillar torv över huvud taget. Snacka om svårmockat. Ser ju inte skillnad på bajs och torv. Det luktar unken jord när man går in i boxen. Och det där hemska bruna dammet som lägger sig överallt.

Tacka vet jag spån. Vitt, ljust och fint i boxen. Man kan få ut allt bajs utan svårighet och det luktar fräscht.

Torv är väl bra om man inte är pedantisk när det gäller mockning och det är definitivt bättre för gödselstacken men det får bli spån även i fortsättningen för mig. Hästen i fråga blev så glad när han fick tillbaka spån i boxen att han i princip låg ner varje gång jag kom ut i stallet och han riktigt mös i sin rena spånbox.

Sv: Torv - provat för 1a gången

jag använder torv i boxen pga hästens damm allergi... att det skulle vara svår mockat tycker jag inte, det är en vanesak, dock är det ju mörkt, tyvärr men jag har uppvägt det med ett ljust o luftigt stall men högt till tak och stora fönster

Jag delar dina torverfarenheter, jag tycker dessutom att det dammar mer än balat hästspån. Mörkt, svårmockat, tråkigt, dammigt och svår lukt är mina erfarenheter.

Dessutom tycker jag att det är oförsvarligt rent miljömässigt att använda det, då våra torvmossar inte är förnybara.

Se till att köpa bättre kvalite på torven nässta gång då. Hade du köpt sållad torv hade den varit nästintill dammfri. Skulle tro du köpte krossat. Det är skillnad på torv och torv.

Torv är mitt absoluta favorit strömedel! Svårmockat tycker jag absolut inte att det är och uppsugningsförmågan är ju fantastisk! Luktar tycker jag inte heller att det gör, i grannens stall där dom har vanligt "spånströ" så luktar det hemskt av ammoniak trots att dom mockar noga...usch! Ne och halm e ju totalt hopplöst att mocka ju! :angel:

Damm?!?! Torv dammar inte om du inte slänger runt de i luften(eller om hästen rullar sej gott ;) ), då e de ju klart att det hammnar litevarstanns, men torv använder man faktiskt till allergi hästar just för att det inte dammar.

Spånströ har ett mkt fint damm som sätter sej i halsen. :crazy:

Men det är ju en smakfråga vad man gillar:)

vanesak... jag som i hela mitt liv bara varit i kontakt med spån bytte till torv och nu skulle jag aldrig byta tillbaka.. i början svor man ju över mockningen, tog säkert 40 minuter att mocka istället för 10, men nu är det tvärtom.. spånet är ju helt hopplöst, begraver allting och dessutom luktar det så förbannat äckligt av ammoniak bara hästen kissat ett par ggr hur mkt spån man än har i

jag blandar spån och torv, inte lika mökrt, inte lika svårmockat, superbra uppsugningsförmåga och inte mycket ammoniak lukt här inte ;)

Då kan man köpa torvmix, en blandning av sållad torv samt spån ca 30 %. Perfekt ur alla perspektiv, lätt att mocka riskerar ingen uttorkning av hovar, lätt att anlägga bädd med. Jag avskyr enbart torv, och bland det värsta jag vet är enbart spån så kombinationen är oslagbar.

Så får man jordlukt på torven, då har man köpt en dålig kvalitet på torv som är fuktig.

i grannens stall där dom har vanligt "spånströ" så luktar det hemskt av ammoniak trots att dom mockar noga...usch!

Jag har kutterspån och tar ut allt kiss och bajs daligen och lägger in nytt varje dag, ganska tjockt lager ca 20-25 cm djupt. Jag har aldrig upplevt ammoniak lukt i mitt stall. Min kompis som är väldigt allergisk mot hästar och som inte ens kan komma i närheten av andra stall har inga problem att vara i närheten av mitt stall och kan till och med komma in en stund.

haha LÄTTLURAD!

dammet som blir av torven syns visserligen, men fastnar redan i näsgångarnas flimmerhår (både på dig och hästen)..
spåndamm å andra sidan är så smått (och ljust) så det syns inte och dras ända ner i både dina och din hästs lungor..

lukten, ja torven kommer att lukta torv oavsett hur pissigt det blir.. ammoniaklukten kommer inte att tränga igenom.. i spån räcker det med en enda pissfläck för att det ska stinka ammoniak..

dammfrågan kan du se fårn den ljusa sidan, du kommer att städa oftasre och ha mindre damm runt hela hästens box än om du har spån där du inte ser dammet, utan det ligger där i drivor året runt..

Använde du sållad torv? det brukar inte damma alls... vi har det, speciellt på grund av en av våra hästar som är dammkänslig... Funkar perfekt! Men jag måste säga att torv och spånblandning är det bästa. Det blir lite ljusare och ser fräschare ut.

I början är det ju svårt att skilja bajset från torven, men man vänjer sig. Dessutom luktar det aldrig ammoniak i stallet, som jag upplever att man knappt kan undkomma med enbart spån eller med halm.

Efter att ha mockat i halm och spån i 40 år bytte jag till torv för två år sedan, och det är det bästa jag någonsin gjort.

Jag mockar alla tre boxarna på en kvart (har Hay Bar, så det är aldrig något höspill att ta upp). Och gödselhögen var det en granne som bad att få ta hand om.

Mina hästar är normala i renlighetssynpunkt. Jag strör med en bal per box var tionde till fjortonde dag.

Immer

När jag flyttade min häst till nya stallet så var vi tvugna att gå över till torv (har alltid haft spån innan) och i början tyckte jag det var skitsvårt att mocka i, kunde inte se skillnad på skit och ren torv. Men nu efter ngr månader så älskar jag torven! Blir så lätt en bra bäd. Jättelätt att mocka i och luktar inte alls unket eller ngt alls.
Lite mörkt är det dock, vilket är lite tråkigt och det är lättare att strö med spån än med torv.

Har aldrig kännt lukten av amonika sen jag gick över till torv. När jag hade spån så luktade det dock amonika väldigt ofta, speciellt när man hade en häst som kissade mkt.

Torv är väl bra om man inte är pedantisk

Håller jag inte med om, har inga problem att pedantmocka åt min häst med torv. Men det tar ju ett tag innan man lär sig så efter bara en dag förstår jag att du tycker det är svårt.

Senast ändrad:

Du måste ha fått tag i riktigt dålig torv.

Min häst står på torvmix och det är helt perfekt. Dammar inte heller varken när de rullar sig eller man strör/mockar/sopar.

Svårmockat tycker jag absolut inte att det är, snarare enklare än spån.

Vi har bädd och min häst har haft en jättefin bädd under hela vintern, bara att skala av om den blivit för hög dvs. Aldrig luktat illa eller blivit äcklig.

Jag köpte torv från lantmännen i en blå säck, dyr var den också 90 kronor. Vet inte vad det var för märke men dammigt och äckligt var det i alla fall. Vilka företag säljer sållad torv?

Dessutom tycker jag att det är oförsvarligt rent miljömässigt att använda det, då våra torvmossar inte är förnybara.

Men det är väl precis det som de är!? Har för mig att jag läst nånstans att de förnyas fortare än de bryts. Men jag kan ju ha fel då jag är rätt så virrig och blandar ihop saker ibland.

Vi har med provat torv till vissa hästar i vinter. Bla. ardennern och hingsten. Jag tycker att deras boxar är mycket frächare nu än med spån. Innan så gick det åt en bale spån om dagen till ardennern och 4 i veckan till hingsten. Vi fyllde ardennerns box med 4 balar torv och fyllde sedan på med 1/5 i veckan. Så dyrt är det inte. Luktar inte heller.Helt kanon om ni frågar mig.

Men det är ett bra damm för hästara, det fastnar vid näsborrarna och åker inte in och det som gör det är ej farligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka