Torv och spån

J

Jenni73

Halloj,

Jag hade tänkt att återgå till att ha torvbädd med halm på toppen hos min häst. Nu står hon på spån. Går det att låta det befintliga spånet ligga kvar och bara strö på torv ovanpå?

Jag tänkte också ha kalk i botten. Går det att använda kalk i botten och strö stallosan för att rena det lite?

//Jenni

Sv: Torv och spån

Ja, det går bra. Jag har själv börjat att blanda torv och spån och tycker det funkar bra. Fick tipset av en kompis. Jag har kalk i botten oavsett vilket strö jag använder.
Nu två frågor till dig...Varför skall du ha halm ovanpå torvet? Vad är Stallosan?... :smirk:
"Lillis"

Halloj,

Jag tänkte ha halm över till och börja med, hon ska föla i mars och fölet ska komma till världen i halm tänkte jag. Sen får jag iof ta ut hela bädden men det är värt det. Jag kan inte ha henne på enbart halm, då får jag bygga en bäck för urinet, hon kissar enorma mängder.

Stallosan luktar gott :-) är antibakteriellt och antivirus någoting. Helt enkelt frächt. Vad jag har förstått så används det i samma syfte som kalk men är bättre. men jag har fått för mig att kalk är bättre att ha i botten på en bädd eftersom det hjälper till att få igång komposteringen(fast jag vet inte om stallosan gör det också)

//Jenni

Ska du alltså ha spån, torv OCH halm?? Näe, ta spån underst å lägg på halmen sen mockar du ut allt å byter till torv istället!

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Fazeem
·
R
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 479
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Min häst står på torv just nu och det går åt väldigt mycket och är svårmockat då hon både kissar och bajsar en hel del och dessutom är...
2
Svar
22
· Visningar
2 101
Senast: zarmino
·
Övr. Katt Jag har funderat på något miljövänligare än kattsand till katterna, och när vi var ute och handlade hittade vi en låda med gallergolv...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka