torv + halm

H

H J

Jag har börjat fundera på att ha torv i botten på boxen och sen ett lager halm ovanpå. Är det nån som har provat det? Kommer halmen och torven att blanda sig?

Sv: torv + halm

Det är ett alldeles utmärkt sätt att ta tillvara på båda strömedlens bästa egenskaper.

Min erfarenhet är att man får en halmbädd som hästen kan pilla i, som inte luktar ett enda dugg urin. En halmbädd luktar ju starkt, oavsett hur noggrann man är när man mockar. MEd torv i botten elimineras det helt och hållet. Omdet blandar sig beror nog på hur livlig pålle är.. För oss var det inga problem, all torv med kiss i mockades ut varje dag.

PS: Till alla-Lukta gärna i hästens sovnivå någon gång för att bilda en uppfattning om luftkvaliten där........

Du måste antingen ha ett tjockt halmlager, eller en stillsam häst.
Jag provade och fick bara en röra av halm och torv, som blev svårmockad för mig och oätlig för hästen.

Men prova - går det så går det!

Till min häst funkar det inte... blir bara ett jäkla pil och man får stå och mocka ca 30 minuter om de ska bli snyggt :crazy:
Jag är hämskt pedant när det gäller mockning har jag torv ska allt vara torrt och inge hö utan bara ren fin torrv.
Har jag sågspån vill jag ha totalt torrt HATAR små bajssmulor.. jag står och plockar de små bajssmulorna med hanske så petisk är jag...
Jag kan inte ha bädd til min dam då hennes hovar blir dåliga då!

Så det tar väldigt lång tid för mig att mocka dessa 2 sorter.
För mig och för hästen funkar halmen bäst och det luktar inte så mkt tycker jag iaf.
Men jag har alltid överdrivet mkt halm sen kan jag slänga några nävar spån där hon kissar och sen lägga hamen under.
Då byter jag all spån dagligen=)

Som dom andra skrev, det är lätt att det blandar sig...
Varför vill du ha båda? För att ha en bädd eller ej?
Torv är ju det bästa på att suga upp pisset och lukten, medans halm är det bästa för magen... Kanske räcker det med att lägga in lite halm att äta på? Eller vill du att hästen ska sova gott i halmen???

Jag har haft torv och halm till mina hästar och det fungerade bra.

Jag hade först in ca 30 cm tjockt med torv som jag trampade ihop ordentligt så att det blev en 10-15 cm tjock bädd av det hela. Sedan hade jag halm ovanpå det.
Halmen mockades varje dag och till min röriga valack mockades torven var tredje dag medans den betydligt lugnade hingsten fick mockat sin torv en gång i veckan.

Vi strödde bara torv på det ställe där hästens pissfläck brukar bli! Funkade skitbra! Då blandade det sig inte med halmen och det var bara att kratta ut samtidigt som man tog resten! Bara för att slippa att det blir en stor pöl i botten på boxen när man har halm!

Senast ändrad:

Jag har provat till min häst, just för att det verkar vara en strålande idé. Men det passade inte min häst, har nog aldrig varit med om äckligare box. Men har stallkamrater som det funkar för, så prova du.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
911
Senast: Lars L
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama