Torv bättre än spån, varför?

Fiffi1

Trådstartare
Vad är det i torven som gör det bättre än spån till hosthästar. Torven dammar ju också.

Ja men det är inte alltid som spån är befriad från kemikalier, dessutom blir spånen dammigare efter varje mockning. Torven är i det fallet precis tvärtom, den blir lite fuktigare för varje gång den används och måste därför fyllas på av den orsaken

Torv dammar ju jättemycket! Vi fick rådet av vår veterinär att inte ha det eftersom vi har en isis med lindrig bronkit. Vi har spån, det funkar utmärkt. :)

Oftast spelar det ingen roll då det som regel inte är damm som orsakar allergisk hosta, det är sporer i hö och halm.

Torv dammar endast i början och har man problem med dammigheten kan man alltid fukta torven lätt.

Själv använder jag mig av torv & spån-blanding till hosthäst, fungerar bra!

Sen är det ofta skillnad mellan spån och spån, en del kan innehålla mer kemikalier än andra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
287
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka