Torra hovar!

Emuliiaa

Trådstartare
Min häst har jaf haft i 1 månad nu. Förra ägaren spolade hovarna och karlederna varje dag för att han haft mugg och så och hon smörjde med hovolja. Inte konstigt att de är torra, jag har inte smörjt hovarna och tvättar bara karlederna när han är geggig. Men vad kan man lägga på hovarna, han ärrlite torr och jag ska köpa nått till hovarna, men vad?

Sv: Torra hovar!

köp vanlig hov olja o blanda i massvis med olivolja, det funkar faktiskt jätte bra! :D

Man behöver inte blanda något alls, antingen köper du hovolja av kändare märke eftersom de i regel inte innehåller mineralolja. Eller så köper du vanlig sketen fodertran och använder, orsaken till att vissa hästar får torrare horn beror på leran bl a.

Jag smörjde min hästs hovar med vanlig matolja när hon hade sprickor. Detta efter vad hovslagaren tyckte var bäst. Nu är sprickorna borta och jag har slutat att smörja hennes hovar för länge sedan. De är inte alls torra nu trots att jag gjorde det varje dag i flera månader.

jaha :) matolja verkar bra, spelar sorten någon roll?
rapsolja? majsolja? olivolja? solrosolja?

Vi har använt hästsalva mot torra hovar i mitt stall och det tycker jag har funkat jättebra. Fast det kanske finns bättre saker, oljor och så som jag inte har provat.
Men det var ingen som skrivit hästsalva, så jag tänkte jag kunde tipsa om det :angel: Och så luktar det ju så gott sen. Brukar gå och lukta på fingrarna i flera dagar efter jag smörjt. mmmm

Om hästen får problem med torra fötter på sommaren- prova att smörj nu- vid kyla o lera. Det som sköts så spricker ej på sommaren- det som då har vuxit ut o är längre ner.

Jag hade det som projekt för ett par år sen. Nu smörjer jag- när hovarna är rena- 1 gång i veckan kanske.

Ska man tolka våra hovisar på forumet, så spelar det ingen roll vad man använder. Det som verkar mest rekommenderat är faktiskt fodertran, eller annan icke mineralbaserad olja.

Har ett bra hovfett i en orange större burk som är drygt o billigt- tyskt tror jag:angel: dryga 50 kr.
Smörjer alltid efter skoning. För att göra att de gamla hålen kan dra ihop sig o att ev spänningar vid nya nitarna inte rör på sig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
607
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka