Torra fläckar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysaan

Trådstartare
Upptäckte för 1 vecka sedan ungefär att min 1½ åring hade torra fläckar på armarna. Vi bestämde att vi skulle smörja honom dagen efter detta var vid sänggående. Av flera anledningar så rann detta ut i sanden. :crazy: Hur som helst så nu under helgen upptäcker jag liknande fläckar på min 3 åring och på 1½ åringen har fläckarna spridit sig till benen oxå.

I går kväll fick de bada med babyolja i vattnet men vad kan detta vara?

Ska ringa bvc på onsdag av andra anledningar och tänkte höra med dem då men ni kanske har någon ide?

Funderar på om det kan vara pga vår luft i lägenheten för jag har blivit torrare och sambon är jättetorr på händerna. Måste kolla stora grabben ordentligt i kväll oxå.
 
Sv: Torra fläckar!

Vår ettåring, som innan bara haft jättefin hud som aldrig behövt smörjas, har precis fått samma problem: supertorra områden på fötter, ben och händer/armar som nästan blir eksemartade om han kommer åt att riva på dem eller om de skaver mot tex golvet när han kryper. Jag antar att det måste vara kylan och den extremt torra inomhusluften just nu.

Miniderm vet jag är bra att smörja med, vi ska ändå till BVC i veckan och träffa läkaren så då får han titta först och kanske ge oss recept på salva - tills dess smörjer vi med Weledas babycreme med ringblomma som faktiskt har hjälpt mycket bra. Vi brukar bara tvätta med olja och så, men det tycks inte hjälpa nu.
 
Sv: Torra fläckar!

smörj smörj smörj.. är de enda som hjälper.. och man får prova sig fram till bästa medlet.. vi använder canoderm. Locobase repair är en effektiv mjukgörare/vårdande.. Dessa finns på apotek och brukar vara de första som BVC rekommenderar.

Efter det gäller receptfri hydrokortisonsalva..

Hjälper det inte då, så behöver du receptbelagd salva. Men börja smörj smörj smörj OFTA.. gärna två gånger/dagen med dessa salvor. Så kan du säga till bvc att du redan provat detta under någon vecka... annars får du ju göra det.

LYCKA TILL!
 
Sv: Torra fläckar!

Våran dotter blev också sådär, så jag köpte Natusan baby Lightoil spray (puh:p ), och smörjde in henne, och det funkar superbra! Hon har inte varit torr en enda gång sen vi började smörja in henne med det. Flaskan har en spraypump och finns i vilken affär som helst. Kostar runt 30 spänn, har jag för mig. :)
 
Sv: Torra fläckar!

Ah, "torrisar" som vi kallar dom..

Min syster hade jämt såna när hon var liten, det enda som hjälper är som sagt att smörja.

Jag tror det till viss del beror på kylan, för förra veckan fick jag mitt livs första torris.. :smirk:
 
Sv: Torra fläckar!

Vi har samma problem med dottern. Har haft jätteproblem i vinter. Vi har låtit henne bada o mycket barnolja, smörjt med Locobase Repair och Propyless (som svider lite:cry: ) och när det varit som värst har vi oxå använt Mildison Lipid.
Har fått lära mig att man inte ska använda den för mycket, så vi har varvat. Vi har då inte lyckats få bort det, bara lindra. Det lär nog inte försvinna förrän vintern är över, tyvärr
 
Sv: Torra fläckar!

Låter som torrexem och brukar vara värst vintertid.
På med mildison om dom hinner blir så torra att dom blir eller nästan är sår.
Annars så är locobase repair det bästa jag har testat.
Alltså mildison när det är som värst för att lugna ner klådan och det värsta utslagen och sedan locobase repair varje dag. Gärna också när han har badat odyl.
Lägg inte på Locobase repair om exemen verkligen är regäla för det svider som attan utan först mildison tills dom lagt sig lite och dagen efter möjligen Repairen.
Dottern har sådana torrexem men med ålder har det blivit mindre och mindre av dom.
Att blir nedblött eller svettig brukar förvärra exemen och vänta ut dom för att dom skall försvinna funkar inte heller så bra.
Nu för tiden är det mest under tårna min dotter får torr hud och även där är det milidson och locobase repair som gäller.
Fördelen är att detta ofta brukar mildras och växa bort med åldern.
 
Sv: Torra fläckar!

*kl*

Tack för alla svar! Utslagen kliar absolut inte och inget av barnen verkar irriterade över dem. De är bara torra och det är mest jag och pappan som reagerar på dem verkar det som.

Stollan: OM det var torrexem borde inte den äldre grabben haft det tidigare då? Tycker dte är konstigt att sådant skulle dycka upp så sent.

Har nu smörjt med en vanligt fet hudsalva och ska prata med bvc i morgon. Vill/vågar inte smörja med vad som helst eftersom barnens pappa är allergisk mot parabener och jag helst vill undvika det på pojkarna oxå så inte de utvecklar allergi mot det.
 
Sv: Torra fläckar!

smörj med bara olja då tex olivolja - innehåller inga konserveringasmedel... hmmm funderar på om jag inte låst i någon annons i någon barntidning att just locobase repair inte innerhåller konserveringsmedel - i alla fall det är ju bara att läsa innehållsförteckningen
 
Sv: Torra fläckar!

Hej igen,

Nu har vi använt Weledakrämen (Calendula Moisturising Body Cream) några dagar och OJ vad fin hans hud har blivit. Kände att jag måste rekommendera den lite :) Här är innehållsförteckningen om du vill kolla: vatten, mandelolja, ullfett, sesamolja, lera, alkohol, bivaxhydrolysat, fettsyreglycerid, kisel, ringblomma, kammomillblomma, äkta eteriska oljor.

Weleda gör alltså naturläkemedel och hudvårdsprodukter. Inga mineraloljor och inga syntetiska doft-, färg- eller konserveringsämnen. Och inte djurtestat. Vi tyckte först att krämen doftade lite starkt för att vara en babyprodukt men det är ju ringblommeextraktet som luktar, alltså den verksamma ingrediensen.
 
Sv: Torra fläckar!

Ja just det, det var det jag skulle säga också: vi testade först att bara smörja in honom med olivolja eftersom det är det enda vi har behövt använda till hans hudvård innan (varvat med rapsolja eller linfröolja beroende på vad som blir över i köket :angel: ) men det hjälpte faktiskt inte alls bra nu när han var så supertorr. Den nariga sträva strukturen i huden försvann inte förrän vi började med den ovan redan tillräckligt omskrivna krämen ;)
 
Sv: Torra fläckar!

nej jag har samma problem själv med Emma att enbart olja inte hjälper för hon har blivit jättetorr nu den senaste veckan, främst på armarna men om man är i situationen att man inte har något annat hemma och man är orolig för konserveringsmedel så...

och när det gäller weledas kräm - tror du inte att det är dom eteriska oljorna som har stark doft :D
 
Sv: Torra fläckar!

Du menar så :o :D

Jo det är klart, fast den luktar faktiskt ringblomma så jag tänkte som att det inte bara var tillsatt som parfym. Men det är kanske lite lavendel också, det brukar det ofta vara.
 
Sv: Torra fläckar!

Och det är klart att olivolja är bättre än inget! Jag tycker, som ett tips, att det verkar fungera bättre att sätta barnet i ett ljummet/varmt bad med MYCKET olja i än att smörja den på torr hud, den går in bättre då enligt min erfarenhet.
 
Sv: Torra fläckar!

Gandalf skrev:
Du menar så :o :D

Jo det är klart, fast den luktar faktiskt ringblomma så jag tänkte som att det inte bara var tillsatt som parfym. Men det är kanske lite lavendel också, det brukar det ofta vara.

eftersom 1:a ingrediensen var vatten och ingen konserveringsmedel var tillsatt så skulle jag gissa på att den har eterisk olja av rosmarin och kanske timjan tillsatt... ja det var dom jag kunde komma på på rak arm som är bakterie- och svampdödande... (tycker själv det är lite otäckt med krämer som innehåller vatten utan konserveringsmedel men dom är väl nogrannt testade)
 
Sv: Torra fläckar!

*kl*

Tack för era tips. Vet inte om parabener är konserveringsmedel faktiskt. Finns ju både i tvättmedel och diskmedel oxå. Hur som helst så tror jag gubben faktiskt har en Repair tub hemma så den ska jag testa annars får jag leta rätt på något annat.
 
Sv: Torra fläckar!

Ni kanske helt enkelt har en torrare miljö nu, han kanske svettas mer eller blir mer blöt.
Kanske allt på en gång?
Torrexem handlar ju om att huden inte klarar av att hålla kvar tillräckligt med vatten utan blir då torr (10% av alla småbarn har detta när jag läste om det senast och dom flesta har det försvunnit på när dom börjat skolan).
Repairen håller kvar vattnet och skyddar dessutom mot väta under flera timmar (när dottern varit som värst och velat bada så har vi smörjt henne innan hon gått ner i vattnet).
Jag håller hennes självsprickor under fötterna borta med just mildison och locobase repair. När det hunnit bli sår för jag glömt smörja så kör jag på inotyol några dagar men bara då eftersom den är så kletig.
Olja har aldrig funkat utan bara varit kletig och besvärlig utan någon speciell verkan.
Mildisonen tunnar ut huden och lindrar klåda, repairen håller huden mjuk och smidig samt hjälper huden att hålla kvar vatten och att skydda från viss väta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp