Torr hårbotten

pepp

Trådstartare
Har på sistone börjat på jättetorr hårbotten, MEN bara i nacken, det kliar, blir skorpor (som jag givetvis klöser bort :banghead:) och känns allmänt obehagligt.

Vet inte om det är en reaktion från alla mina hårfärgningar/stress... senast jag var hos frisören och avfärgade håret och ljusade upp det så var hela nacken en enda stor sårskorpa typ... nu har det blivit bättre men kliar fortfarande.
Målet är att spara ut min normala hårfärg så jag slipper färga mera och skona håret.

Har testat huskurer med inpackning med avocado, banan, olivolja osv. Men finns det nåt på apoteket man kan köpa?

Tillägg:
Försöker att inte tvätta håret så ofta, men då jag tränar är det svårt att låta bli tyvärr, använder nu schampokaka från lush som innehåller tjära som visst ska vara bra eller ett parfymfritt schampo från apoteket.
 
Sv: Torr hårbotten

Jag hittade ett bra schampo, behandlande med kortison kräm och tvingade mig själv att inte pilla. Samt slutade träna i 2 veckor (svett förvärrar det)

Har dock eksem, men det är väl någon typ av allergi/eksem du fått också gissar jag på?
 
Sv: Torr hårbotten

Lösningen för mig var att sluta pilla :). Hade JÄTTEproblem med huden i ansiktet och hårbottnen, men det försvann puts väck när jag slutade pilla. Nu hade jag ett tvångsmässigt pillande som försvann pga medicinering, så jag var väl ett extremfall ;).

Det blir liksom en ond cirkel av att sår --> sårskorpor --> klösande --> fler sårskorpor --> mer pillande osv.
 
Sv: Torr hårbotten

Finns en hårbottengelé på apoteket som fungerar bra och kostar inte mycket.
Vit flaska med röd kork och föna håret torrt så att det inte är fuktigt i hårbotten för det förvärrar jättemycket.
Min frisör hade också något medel i mitt hår med samma effekt som det från apoteket, vet inte om det är bättre eller sämre men det var dyrare iallafall så jag gick till apoteket :D.
 
Sv: Torr hårbotten

Jag får också som eksem i håret, speciellt bak vid underhåret, det blir så tätt där nere i hårbottnen pga mitt sjukt tjocka hår. Har behandlat med allt möjligt, men var faktiskt hos vc för en vecka sedan för just detta.

Det börjar alltid med att det kliar och blir "skorv" (är det ens ett ord?), varvid jag i sömnen kliar sönder huden (kan vakna upp med blod och hud under naglarna :nailbiting:), det vätskar sig och blir fuktigt i hela hårbottnen där bak. Eftersom jag har så tjockt hår så tar det evigheter innan det torkar, så det blir fuktigt/blodigt, kliar något sjuuuukt och tillslut, när det väl torkat och blir skorpor, ja, då kliar jag upp det igen under natten... :(

Jag fick en kortisonvätska jag ska behandla med en gång per dag (eller ja, när det kliar), sen Fungoral (tror jag det hette), ett schampo man köper på apoteket.

Det har nog blivit lite bättre, har dock bara hunnit använda schampot 2 gånger, och vätskan kanske 5 gg så vågar inte uttala mig ännu.
 
Sv: Torr hårbotten

Jag har haft massa problem med min hårbotten och jag hittade någon på apoteket, från ACO (de röda) som är en gel/olja som man kan ta i botten där det är torrt och kliar så man slutar klia och pilla där för det blir bara sämre. Sen samma märke ett schampo som inte verkar uttorkande och så tvättar jag bara håret 1-2 ggr i veckan. Man kan duscha även om man inte tvättar håret med schampo.
 
Sv: Torr hårbotten

Här kommer eksemisten och delar med sig av sin visdom! :D

Jag har haft eksem större delen av livet. Bland annat i hårbottnen.
Min erfarenhet säger att det första man ska sluta med är att klia och pilla. Sen ska man köra en rejäl kur med ett medicinskt schampo (INTE head&shoulders eller liknande). För mig har ett schampo med selensulfid funkat bäst. Finns på apoteket för under 100-lappen och räcker länge.
Det kör man en kur med, tvättar hårbotten med det i ca 2 veckor och därefter vid behov.
Balsam är ovärderligt! Massera in ordentligt i hårbotten och låt sitta i en stund. Jag vet många som gått bra resultat av apotekets hårolja, själv har jag ingen erfarenhet.
Däremot; tänk på innehållsförteckningar på alla produkter. Undvik sånt som kan verka irriterande och uttorkande. Jag själv har uteslutit silikoner, parabener, parfym, vissa alkoholer mm. Bra grundregel: så få ingredienser som möjligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp