Torr hårbotten? Fett hår? Mjäll?

frittan

Trådstartare
Nu kommer jag med mina funderingar igen.
Kan hästar, som vi människor, ha besvär med t.ex. torr hårbotten eller att de känns fett? Och andra hårproblem som vi människor kan ha. Till exempel torrt så det tovar sig lätt.

Isåfall, vad kan man göra åt alla dessa besvär? Vi har ju specialschampoon för alla olika hårproblem men hästarna då? Är ju inte direkt så att vi schamponerar deras svans och man så ofta.

Nån som har erfaranheter eller fakta i ämnet? :bump: :p

Sv: Torr hårbotten? Fett hår? Mjäll?

Min treåring hade problem med mjäll vid pälsbyte, är väl som hos oss nått som fattas dem då. I år har han (av andra anledningar) käkat probimin under pälssättningen och har varit/är jättefin. :idea:

Så, min tro är att det mesta sånt där fixar man inifrån, precis som på människor.

Min treåring hade problem med mjäll vid pälsbyte, är väl som hos oss nått som fattas dem då. I år har han (av andra anledningar) käkat probimin under pälssättningen och har varit/är jättefin. :idea:

Så, min tro är att det mesta sånt där fixar man inifrån, precis som på människor.

Hmm okej... hur menar du inifrån?? Att kroppen själv löser det? Eller vadå? :)

Att man har mjäll osv pga någon brist eller problem som kan lösas med medicinering och/eller korrekt mat. Istället för att fixa med schampo på utsidan så tillsätter man det kroppen behöver på insidan så blir utsidan bra automatiskt :idea:

Att man har mjäll osv pga någon brist eller problem som kan lösas med medicinering och/eller korrekt mat. Istället för att fixa med schampo på utsidan så tillsätter man det kroppen behöver på insidan så blir utsidan bra automatiskt :idea:

aha! smart tänkt! men vad tillsätter man om man har torr hårbotten då? :) det brukar ju jag själv ha, och det borde väl rent logiskt hästarna med ha? eller "torr svansrot" typ?

Då måste man nog ta reda på orsaken.
1. Strunta i schampo ett tag, många schampon kan torka ut huden.
2. Kanske gå till doktor/dietist och försöka ta reda på vad man saknar i kost och kropp.

Torr hud kan uppstå till följd aw upprepade schamponeringar eller för lite fettsyror i kosten. Mjäll, eller seborré, uppstår ofta sekundärt till olika hudsjukdomar och bör utredas. Primär seborré, alltså mjällbildning utan föregående hudinfektion el dylikt, beror på en felaktig omsättning aw hudcellerna - antingen är det för snabb rotation eller för långsam. Grundorsaken kan ibland behandlas, men många mjällbildande sjukdomar behandlas med fördel med specialschampon för medicinskt bruk.

Få hästar har sådana problem. Lite stöw är normalt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 671
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 294
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA