Torkat hundgodis, hållbarhet

Lejonelle

Trådstartare
Jag har fått ett gäng grillkorv som blev över på jobbet till mina hundar. Jag har torkat korv förut och det tänkte jag göra nu också, så nu har jag en överfull plåt med korvslantar i ugnen på 100 grader.

Jag har också ett kg ungnötslever i kylskåpet och en rejäl bit kassler som jag tänkte skulle gå samma öde till mötes.

Nu till frågan: Jag har inte torkat någon större mängd förut och jag har oftast frusit in det, men måste man det? Kan man förvara torkade kött/charkprodukter i en burk istället och tro att de håller sig i kylskåp eller rumstemperatur? Hur länge i så fall?

Sv: Torkat hundgodis, hållbarhet

Om det är helt torkat håller det sig länge vad jag hört. Fast jag skulle inte förvara det i kylen då det bildas kondens i plastpåsen.

Jag har torkat både lever, korv och kassler till mina hundar. Även skivbar leverpastej har jag torkat. Leverpastejen skivade jag tunt och torkade helt så den kunde jag förvara i kylskåpet. Kasslern skivade jag tunt och kokte innan jag torkade den. Och korven kokte jag också. Då går en del av saltet ur, salt är inte bra för hundar. Korv och kassler förvarade jag sen i frysen, portionerade upp det så att det bara var att ta fram ett litet paket som räcker till en träning.

Man behöver inte torka levern, den kan även kokas och sen portioneras upp i frysen. Samma sak med t ex hjärta från kyckling, gris eller ox/kalv eller kycklingmage och kalvnjure.

Tillägg: När jag torkar så är det på max 70 grader.

Jag torkar en hel del själv och förvarar för några dagar i en burk - resten åker in i frysen. Detta för att det är så lätt att det är lite för hög fukthalt och då börjar det mögla efter en vecka. Temperatur och luftfuktighet hemma spelar stol roll:)

Jag tycker också kassler är för salt för hund, men om ni "koker ur salt" så lägg i några råa potatis i grytan. De drar ut en del salt.

Jag glömde blodpudding i ugnen en gång och de blev som små hårda kattmatsbitar. För hunden blev det ingen skillnad han gillade det lika mycket och det förvarade jag på samma sätt som "torrisar" till katterna. Flera månader i rumstemp.

Jag skulle hellre ha det i frysen. Rysta påsen lite medan den fryser så fastnar inte bitarna i varandra. De tinar jättefort sedan. Korv behöver man inte torka, de kladdar ju inte så mycket i fickan och är godare om den inte är torkad.

Ska du torka lever så kör på max 50 grader så behåller du näringsämnena. Tänk på att inte ge för myckt lever som godis eftersom det innehåller mycket a-vitamin och är kroppens reningsverk.

Eller frys utspritt på t ex plåtbricka, skrapa loss med plaststekspade och ha i påsar efter att dbitarna är frysta.

Funkar även bra på hela jordgubbar, hallon etc, lätt att ta fram ett par till frukostflingorna! Men dessa behöver i påse inom någon dag för att inte bli frysbrända, antar att det inte gör något om hundgodiset torkar ut ännu mera.

*Kl

Kopte en hog kycklinglever som jag vill torka.
Hur lang tid kan jag rakna med att det tar circus. Ska gora ratt sma bitar tankte jag.

Lever brukar jag ha inne ungefär 6 timmar på 50 grader. Men så blir den inte helt torr så man får testa sig fram hur man vill ha den. Brukar ställa i den lcer natten och stänga av ugnen efter ca 6 timmar, men låta den stå kvar några timmar till.

Varför torka? Jag brukar också portionsfrysa godiset istället för att torka, tror det är smakligare för hunden.
T.ex med grillkorv och prinskorv kan man frysa korvarna var för sig, sedan ta fram en i taget, tina och tärna. (Grillkorven brukar jag bryta av på mitten när den är fryst).

Ett jättebra knep som jag lärde mig på en valpkurs är att använda tomma snusdosor till mjukgodis. Då kletar det inte i fickan, och t.ex Frolic håller sig mjukt längre. Snusdosorna tar liten plats och är enkla att öppna och stänga.

Varför torka?

Torkade korvslantar tycker jag är ett supergodis verkligen. Det är skönt att slippa kladdet och torkade korvslantar går lätt att dela i flera små delar. Jag belönar mycket från handen och sticker ofta åt hunden en godis när den gör rätt och söker kontakt. Kladdig korv är inte någon höjdare att gå runt med i handen och hålla på och fippla med burkar och lock sabbar tajmingen.

*Kl

Annan godis fraga.
Skulle vilja tillverka "mjukmats bomber" men vet inte hur.
Malet ar att kunna hantera mjukmaten hyfsat enkelt och utan att bli total kladdig om fingrarna. Vill aven kunna belona pa avstand (kasta godiset till hunden).

Ideer jag funderat pa:
Frysa I iskuber - tar for lang tid att ata nar det ar fruset?
Packa I korvskinn ala miniatyr korvar - kan det goras utan att 1.knyta tarmen och 2. maste de torkas?
Maken pratade om ngt slags gelatinskal typ som stora medicin kapsyler - finns det och isafall skulle det funka?

Kan tanka mig att torka "skalet" men vill att det ar mjukt inuti. Ju kletigare och smaskigare desto batter men anda enkelt att hantera.

Tankar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka