Torkade morötter ska vara bäst för de färska har förlorat många vitaminer så här sent på säsongen. Dessutom slipper man kånka hem säckar med fodermorötter som fryser, möglar och ruttnar. Men det blir nog lite dyrare kanske, jag betalar 49:-/kg för lösvikt, men det finns även 15 kg-säckar. Vet inte vad dom kostar.
I dom torkade morötterna ska vitaminerna finnas kvar. Jag har fått ett faktablad från försäljaren (Wiromin) där det står såhär:
Torkade morötter är ett av naturens eget hälsokostmedel fö hästar och hundar. Betakaroten är ett ämne som finns i riklig mängd i morötter. Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin. Torkade morötter innehåller även många andra viktiga vitaminer ovh mineraler, såsom kalium, fosfater och vitaminer från B-vitamingruppen.
100 gram torkade morötter innehåller 50 mg betakaroten.
Torkade morötter:
Bygger upp immunförsvaret
Är kraftigt pigmentförstärkande
Motverkar mask genom eteriska oljor
Främjar tillväxten
Är blodbildande
Bra mot fläckvis håravfall
Bra mot valpdiarré
Påverkar hudens och slemhinnornas uppbyggnad och funtion
Påverkar regleringen av ämnesomsättningen i lever och sköldkörtel
1 kg torkade morötter motsvara 12 kg färska morötter. Smältbarheten är så gott som hundraprocentig.
Så det låter ju bra, men framförallt så tycker mina hästar att det är jättegott!
Men jag var bara ute efter att höra vad andra tycker om det eftersom jag precis har börjat ge det.