Torkade morötter

J

JennyK

Jag har nyligen börjat ge mina hästar torkade morötter och nu undrar jag om fler använder det och vad ni tycker?
 
var kan man köpa sånt??
tror aldrig jag har hört talas om torkade morötter :confused:
är det nåt speciellt med det??
 
Min kompis hade importfirma för många år sedan och han hade torkade morötter. Syrran gav till sin fuxfärgade häst som fick en enorm vacker röd lyster i pälsen. Jättebra är dom...fast det var många år sedan jag såg att någon sålde torkade morötter...har faktiskt inte sett dom sedan då han hade sin firma.
 
Hur ger du dom?
Har torkat lite morötter själv mest för skojs skull och de blir ju jättesmå, alltså sväller de väl ganska mycket när de blandas med vatten antar jag. Blötlägger du med betfor eller ger du torrt? Hur mycket får de?
 
Har gett torkade morötter (ser ut som betfor) under ett par år och ger det väl mest som extra godis i maten.
Blöter då upp det med betforen. Om det gett extra pälsglans kan jag dock inte svara på men tycker att min älskling :love: är värd lite gott i maten. :d
 
var köper du det och vad kostar det? Jag ger vanliga morötter men det är lite problem när det är för kallt då fryser dom, torkade måste ju vara mer praktiskt.
 
Ett kilo 70:- tror jag det var
Köpt i en foderbutik men inte alla som har.
Fråga så kanske de kan hjälpa dig där du brukar köpa foder.

Lycka till ! :)
 
jag köpte oxå torkade morötter för några månader sedan,
men har inte använt d ännu :o(blir ju inte gammalt iof ;))
jag hittade det på TB djurfoder ligger i Haninge.
mvh/Arabizar
 
bir det billigare att köpa torkade än färska ? smakar det lika bra för hästen då? nåt som vet? :confused:
 
Det blir ju dyrare på ett sätt men å andra sidan håller de så mycket längre. Man behöver ju inte oroa sig för sönderfrysta morötter som blir äckliga när de tinar igen och som man inte kan fodra med.

Däremot är JAG intresserad av vitamininnehållet i de torkade! :)
 
Torkade morötter ska vara bäst för de färska har förlorat många vitaminer så här sent på säsongen. Dessutom slipper man kånka hem säckar med fodermorötter som fryser, möglar och ruttnar. Men det blir nog lite dyrare kanske, jag betalar 49:-/kg för lösvikt, men det finns även 15 kg-säckar. Vet inte vad dom kostar.
I dom torkade morötterna ska vitaminerna finnas kvar. Jag har fått ett faktablad från försäljaren (Wiromin) där det står såhär:
Torkade morötter är ett av naturens eget hälsokostmedel fö hästar och hundar. Betakaroten är ett ämne som finns i riklig mängd i morötter. Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin. Torkade morötter innehåller även många andra viktiga vitaminer ovh mineraler, såsom kalium, fosfater och vitaminer från B-vitamingruppen.
100 gram torkade morötter innehåller 50 mg betakaroten.
Torkade morötter:
Bygger upp immunförsvaret
Är kraftigt pigmentförstärkande
Motverkar mask genom eteriska oljor
Främjar tillväxten
Är blodbildande
Bra mot fläckvis håravfall
Bra mot valpdiarré
Påverkar hudens och slemhinnornas uppbyggnad och funtion
Påverkar regleringen av ämnesomsättningen i lever och sköldkörtel
1 kg torkade morötter motsvara 12 kg färska morötter. Smältbarheten är så gott som hundraprocentig.

Så det låter ju bra, men framförallt så tycker mina hästar att det är jättegott! :d
Men jag var bara ute efter att höra vad andra tycker om det eftersom jag precis har börjat ge det. :)
 
Himla bra info! Tack! :bow:

Har du köpt från Wiromin? Är det de som tar 49kr per kg? Eller är det nån återförsäljare? Jag skulle gärna köpa till mina hästar och hunden!

Hur mycket ger du per dag till din häst?
 
Är det någon som vet nått ställe kring stockholm (gärna norrort)som säljer torkade morötter?
 
Som jag skrev i en annan tråd så var jag på föreläsning med Christina Planck i veckan. Det är hon som skrivit alla de foderböcker som används på SLU, hippologen, Strömsholm, Flyinge osv.

En tjej frågade om morötter. Christinas svar blev: lördagsgodis! De innehåller inget som kan påverka hästen på något sätt men de tycker det är gott och det är inte skadligt.

Så ta det som stod ovan med en nypa salt. "Eteriska oljor??" :)

/C
 
Hmm, måste erkänna att jag missade att det stod eteriska oljor, läste kanske för snabbt. Men jag kan för lite om morötter!

Däremot vet jag att det finns morotsolja. Har använt det själv! Köpte en liten flaska på BodyShop...var jättebra för torr hy. :D

Det kanske bara är myter då? Att morötter ska vara bra som förebyggande mot parasiter? Man ger ju rivna morötter till hundar av den orsaken! :o

Och nog innehåller väl morötter nyttigheter, även för hästar?! Även om det kanske inte är det undermedel JennyK fick det att låta som. :)
 
En liten parantes i allt detta (onödigt vetande kanske)
Många djurparker ger torkade morisar till parkdjuren. Älg, ren, myskoxe osv.
Så nått bra borde det vara. Jag gav min häst det för ett par år sedan, men det var så knöligt att få tag på. Men han tyckte det var kononers, föredrog det framför betfor!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som testat att torka morötter i ugn till belöningsgodis? Någon som testat att torka i en sådan där frukttork?
Svar
1
· Visningar
244
Senast: Springer
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 311
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 472
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp