Toppsto, vad är det?

solros

Trådstartare
Jag är nog den enda i Sverige som funderar på att utöka mitt avlande... Just nu är priserna på fina ston låga och efterfrågan på unghästar i toppskiktet vad gäller stam och exteriör kommer troligen att vara stabil de närmaste åren. Eftersom det bara är i yttersta toppskicket man får ok/bra betalt så är det ju där man ska vara.

Men så till frågan då, vad är ett riktigt toppsto? Om ni skulle köpa ett sto idag för att avla kommersiellt, vad skulle ni leta efter?

Sv: Toppsto, vad är det?

Det är svårt , ibland är det bara på prestationer och ibland på stam..är nog lite vad det är som är "hett" just nu..jag skulle om jag köper en avkomma vilja ha en bra moderstam som lämnat åtm några topphästar,

Vilket tror ni är den bästa investeringen? Ett helamerikanskt sto eller ett sto med amerikanskt på mödernet och med fransk topphingst som pappa? Franskt möderne känns för riskabelt...

har du ett helamerikansk sto kan du ju välja en franskhingst, det beror ju på vad du vill betäcka me.

Nej, det beror på vilken strategi jag väljer. Vill jag kunna gå på francoamerikanskt på båda hållen eller om jag nöjer mig med att kunna göra "förstamix" Fransk-amerikanskt. Det finns de som menar att francoamerikanskt från båda hållen kommer att bli det ledande i framtiden.

Vilken hingst jag kommer att gå till blir en senare fråga. Nu vill jag veta hur ni skulle resonerat om stoet jag funderar på att investera i. Det kommer inte att komma ett bättre tillfälle för det.

Jag har alltså inte ett specifikt sto jag snubblat över utan funderar över vad jag ska leta efter.

Leta efter det du själv tycker om....bra rekord, bra möderne, bra intressant pappa..bra storlek och så rättställd som möjligt....sen har jag hört att köparna gärna vill ha ston som varit tidiga som mamma.

Då måste det ju bli fransk-amerikanskt... :angel: Men jag lutar faktiskt åt helamerikanskt ändå, känns som mer säkert kort.

Hur viktigt är stoets egna prestationer? Om du får välja mellan ett sto som presterat själv och har bra stam och ett som har riktigt bra stam och bra syskon & möderne bakåt men inga egna prestationer, vad väger tyngst?

Usch vilka frågor du ställer :D

skulle nog hellre köpa den som har en mamma med RIKTIGT bra möderne..det bästa är ju att få tag på nån som lämnat bra redan...

Om vi då försöker definiera vad är ett riktigt bra möderne? Måste det finnas avelshingstar ur mödernet? Hur många % miljonärer/klassiska vinnare? 1 av 25 om man går tillbaka på mormorsmor? Eller var går gränsen? Måste det finns "de heta hingstarna" i hennes stam eller funkar det med riktigt bra möderne och bra men inte "just nu heta" hingstar?

Ska man gå på som martha föreslog, en märr som redan lämnat men då börjar hon ju troligen komma upp i åren? Eller satsa på en yngre? Rent spontant så känns det ju bättre att investera i en yngre...

Fast så gammal behöver inte märren vara, är hon 12 år kan hon gott och väl fått två föl, vid fem och sex års ålder, och då är de i startåldern.

Ja, då kan jag få kanske 4 föl innan hon blir för gammal. De bästa avkommorna får stoet mellan 6 och 16 år. Om jag sträcker det lite så kan jag ta tills hon blir 17 eller 18 om hon är i riktigt fint skick. Men visst, har hon lämnat bra så kan det vara ett alternativ.

Jag håller det lite öppet med hennes ålder. Det bästa vore ett sto som lämnat en årgångstopp och är max 10 år :D

jag är inte så inne på det här med aveln, men du kan väl betäcka när hon är tre, då får hon föl när hon är fyra, och när hon då är tio kan fölet väl prestrerat bra. Du får hoppas på en jäkla massa tur;)

Saxat från uppfödarbloggen ( författarens önskningar )

Kraven är:
- Modern ska vara max 8 år i år.
- Modern ska ha minst 110 i BLUP.
- Modern ska antingen ha vunnit lopp själv eller ha en avkomma som vunnit lopp.
- Fadern ska vara beprövad och jag ska anse att han är bra.
- Inaveln ska vara högst 12,500%, enligt blodbanken.nu

Vi får skicka röksignaler till Giant Chill :)
Smoke on the Water...det tar lite tid för mig att se röksignalerna när det regnar. (Nä, nu har faktiskt snön kommit.)

Vad är ett toppsto? Intressant fråga och jag ska ge MIN syn på detta. Det kan ju finnas subjektiva värderingar att göra. Nu utgår vi i första hand från ett kommersiellt perspektiv.

- Far: Elithingst eller attraktiv listhingst.
- Mor: Bör själv helst ha unghästmeriter som tävlingshäst eller att hon har lämnat miljonär.
- Mormor: Samma som mor, men det värderas inte lika mycket som mor.
- Mormors mor: Inte alls lika viktigt...
- Egna prestationer: Är aldrig en nackdel. Helst ska hon åtminstone har vunnit lopp som unghäst.
- BLUP minst 110, helst över 115. Det ger en bra vägledning om avelsvärdet.

Det är ju nästan så att jag har ett toppsto då :D

Bra Far
mor som lämnat dubbelmiljonärska
Mormor lämnat miljonär + fyrfaldig miljonär
Mormor ...flera miljonärer
egna prestationer, 3 segrar, 15,7 som tvååring
118 i blup
Bra storlek och bra exteriört

kanske ska behålla o betäcka med favvon SJ's Photo :love: ( som jag helt glömt bort)

Liknande trådar

Islandshäst Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens...
2
Svar
27
· Visningar
5 114
Senast: Devinshed
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 628
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: tesora
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar