Tonsillit - gå obehandlad?

Anine

Trådstartare
Hej,
Har varit fram och tillbaka till vet nu med min hund med tonsillit. Detta har konstaterats, även om det tog fyra månader och tre vet.besök innan någon ens ville titta hunden i halsen... Antibiotika +Rimadyl sattes in i 8 rep. 2 dagar, utan någon förbättring.

Efter mycket om och men så har bakterieodling och resitensbestämning gjorts. Visade sig vara en vanlig bakterie (streptokoocker tror jag) och antibiotikan borde tagit den.

Nu, till min fråga; Vet. beslutade då att inte behandla mer, utan låta honom gå med tonsilliten. Hunden har alltså aldrig haft något direkt nedsatt allmäntillstånd (enl vet). Själv tycker jag det känns lite märkligt, halsen är jättesvullen (det var jag själv som såg tonsillerna och krävde att de skulle ta mig på allvar efter alla rundor till vet), han tuggar pinnar och gräs som en tok och har haft problem med att få i sig mat. För mig känns han inte helt frisk helt enkelt. Samtidigt litar jag ju den vet. vi har nu, och förstår det här med fara för antibiotikaresistens...

Är jag helgalen om jag vill att ha en omgång antibiotika till? Eller bör jag bara lita på dem som kan detta? :cool:

Sv: Tonsillit - gå obehandlad?

Kan du inte be dom operera bort dom då ?? Eller går det inte för att det är inflammerat ?

En baktodling från halsen, tonsillerna, på en hund ger inte särskilt mycket information och Streptokocker tillhör normalfloran. Det är inte alls säkert att de har med hundens besvär att göra öht.

Tonsillit beror nästan uteslutande på ett annat problem i regionen, vanliga orsaker är gastrit eller gingivit, tandköttsinflammation. Det är sällan lönt att behandla tonsilliten, däremot det som gör att de hålls aktiva. Har sådant uteslutits?

Om hundens allmäntillstånd är bra och om svalglymfknutorna inte är förstorade finns det ingen indikation på att sätta in antibioitkakur efter antibiotikakur. Att tonsillerna är framfallna är inte helt ovanligt och är inte liktydigt med en infektion.

I de fall man har återkommande tonsilliter med symptom brukar man utföra en tonsillektomi, dvs operera bort eländet.

Svarar er båda:

Den första vet. vi var hos som satte in antibiotika erbjöd sig att operera bort dem. Medan den andra som tog bakt. odling ansåg att operationen var "svårt" iom att det var litet, svåråtkomlig, blodigt och att det oftast fick göras om igen för att få bort allt (vet inte hurvida detta är korrekt)- de gjorde inte ens detta på plats.

Inget annat har gjorts i den regionen, mer än att inspektera hals. Har ingen erfarenhet av tandköttsinflammationer - borde man inte sett några spår av detta vid mun och halskoll? Han har aldrig haft sådana problem innan, men det är ju ett alternativ att gå vidare med. Tack! :bow:

Vet:s utlåtande var akut tonsillit, vilket hon ansåg vara vanligt bland unghundar och att det här bör läka ut inom ett par år eller så.

Känner själv mest att han inte känns helt 100, kan inte riktigt sätta fingret på det - mer magkänsla.

Du kan själv kolla om hunden har tandköttsinflammation. Tandköttet är normalt blekrosa (ev pigmenterat) och fint. Vid en gingivit fås ofta en röd rand precis där tandköttet möter tanden så att säga! Ibland går rodnaden högre upp och tandköttet kan bli förändrat - svullet, lite skrovligt. Har hunden någon tandsten eller några plack? Borstar du tänderna regelbundet?

Hur fungerar magen? Vad äter han?

Vilken sorts antibiotika behandlades hunden med? 8 dagar är generellt en ganska kort behandlingstid i de fall man trots allt anser det indicerat med antibiotika.

Om hunden inte känns helt 100 ska du gå vidare tycker jag. Frågan är om lösning är mer antibiotika dock. Kan det finnas en annan orsak än tonsillerna?

Jag hade i slutet på 80-talet en leonberger som gick länge med en oupptäckt tonsillit som utvecklade sig till en allvarlig ledinflammation med ont i alla leder och feber. Skulle aldrig acceptera att en veterinär inte vill behandla mer. Min hund var så sjuk så det var snudd på att vi fick ta bort henne. Trots upprepade antibiotikabehandlingar fick hon febertoppar under behandling och hade så pass ont att hon inte kunde resa sig utan hjälp och klarade att gå max 100 meter.
Stå på dig om att du vill ha ytterligare antibiotika eller operation. I annat fall byt veterinär!
Lycka till med din hunds tillfrisknande!

Jag tycker mig kunna se en svag skiftning i rött i tandköttskanten. Han har aldrig haft några tandproblem innan, varken plack el sten. Vi borstar varje dag, i och med att han är av liten ras med kända tandproblem samt äter färskfoder, Bravo. Tuggar mkt ben.

Vetrimoxin (stavning?) var det han fick sist.

Bokade en ny veterinärtid det första jag gjorde imorse! Vi ska kolla både på tonsillerna och ev. bakomliggande orsaker denna gången.
Tusen tack för alla goda råd! :bow:

Zanza: Jag har hört diverse skräckhistorier om just tonsillit innan och det är delvis därför jag är lite oroad. Tror inte det är så farligt eftersom vi vet vilka bakterier det är i halsen, men man vill ju inte att de ska fara illa. Tur det gick bra med din vovve till slut!

Jag hade i slutet på 80-talet en leonberger som gick länge med en oupptäckt tonsillit som utvecklade sig till en allvarlig ledinflammation med ont i alla leder och feber. Skulle aldrig acceptera att en veterinär inte vill behandla mer. Min hund var så sjuk så det var snudd på att vi fick ta bort henne. Trots upprepade antibiotikabehandlingar fick hon febertoppar under behandling och hade så pass ont att hon inte kunde resa sig utan hjälp och klarade att gå max 100 meter.
Stå på dig om att du vill ha ytterligare antibiotika eller operation. I annat fall byt veterinär!
Lycka till med din hunds tillfrisknande!

Verkligen en hemsk historia, stackars hunden! Vill dock inflika att ett sådant samband är ytterst osannolikt. Hos människor ses väl en del sådana fall efter halsfluss, men det är inte ett problem hos hund. Hur vet ni att det var tonsilliten som var orsaken? Borrelia, anaplasma, immunmedierad polyartrit?

Liknande trådar

Hundhälsa Nikka (jaktlabbetik på 3 år) fick i augusti en halsinfektion som diagnostiserades genom att de gick ner i halsen och kikade under...
Svar
12
· Visningar
3 681
Senast: Lona
·
R
Hundhälsa Min hund har haft tonsillit i flera omgångar, minst en gång om året. I vissa fall har det behövts flera omgångar antibiotika för att hon...
Svar
18
· Visningar
4 728
Senast: vallhund
·
K
Hundhälsa Har en vuxen okastrerad han hund av stor ras 50kg+ som alltid varit frisk och kry, förutom lite småskador då och då men inget han inte...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: kramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V