Tonårstrots

Corax

Trådstartare
Min 2-åring (eg 1 ½)har börjat bete sig som en riktig 1:a-klass kärring! :crazy: Om man ska schasa bort henne (går på lösdrift)måttar hon en prydlig känga mot en med båda bak. Säger man till henne kickar hon än värre. :o
Visserligen är hon trevlig att hålla på med fortfarande och jag är väldigt koncekvent (tränar mycket ledarskap).
Men såhär kan man ju inte ha det... :(
Vart tog min snälla, timida unghäst vägen?

Säg att det går över!

Sv: Tonårstrots

Det är som du säger tonårstrots, något som de flesta unghästar kommer till förr eller senare. det är mkt bra med ledarskapsövningar, träna mkt på att din häst ska flytta undan dig, backa när du säger osv. låt henne aldrig märka om du är osäker eller låta henne vinna en strid om du förstår vad jag menar. det är som du säger viktigt att vara konsekvent, inte ändra dina regler och gränser för vad hon får göra från dag till dag. till problemet med att hon sparkar efter dig i hagen... är inte förtjust i våld, men detta låter som om det kan bli farligt om det blir ett långvarigt problem, så jag skulle tagit med mig en longerpisk eller liknande och dra till henne hårt en (observera EN) gång över baken och samtidigt ryta till, nästa gång hon sparkar efter dig. fortsätter hon efter det så gör du likadant en gång till. kom ihåg att spöa upp hästen inte funkar, men ett slag med tillhörande hårt ord i samma ögonblick som sparken kommer kan bli en pekpinne för henne! lycka till!

Tack för svaret!
Är inte heller förtjust i "våld" men som du säger så tror jag att det är en bra idé att ta med långpisken ut i hagen... Det gäller bara att få det rätt.
Jag brukar jobba henne i rundcorall och sista gången så langade hon upp bakkärran mot mig och man kanske kan börja där? I vanliga fall har jag alltid longerpisken med mig, men inte den gången... Typiskt.

En fördel har jag väl som person och det är att jag aldrig kommer att låta mig "köras över" av en häst. Den inställningen har hjälpt mig och mina hästar mycket. 2-åringens mamma är en väldigt klok gammal märr och passar man sig inte så tar hon över, men jag har aldrig haft problem med henne. En parentes bara. :D

Har hon några jämnåriga att bråka med, eller står du fortfarande kvar med henne hos XX? Jag tror som sagt att lösningen är det råd du redan fått, men även att hon behöver fler jämnåriga att mäta sina krafter med. Hon blir nog lätt lite styv i korken när hon inte möter så mkt motstånd... ;) Lillan har testat med att resa sig ett par ggr när det är "jobbigt" och hon inte vill, men har tack och lov lagt ner det fort när det inte funkar. Däremot har hon aldrig gått mot mig de gångerna utan bara försökt smita undan bort. Sen går hon i en flock på sammanlagt 8 individer, så de tuktar upp varandra en hel del i hagen. :D

Hon går med en jämngammal och en '04:a nu.
Tog hem Caramell igår och funderade på att släppa henne med småtjejerna, men det funkar inte med utfodringarna... Men fortsätter hon jävlas så drabbas hon av elaka mamma! För är det nån som kan få pli på små jobbiga unghästar så är det tanten!
Och som jag sagt förut, det verkar vara stört omöjligt att hitta en bra lösdrift som inte kostar multum, här i närheten...

Corax skrev:
Min 2-åring (eg 1 ½)har börjat bete sig som en riktig 1:a-klass kärring! :crazy: Om man ska schasa bort henne (går på lösdrift)måttar hon en prydlig känga mot en med båda bak. Säger man till henne kickar hon än värre. :o
Visserligen är hon trevlig att hålla på med fortfarande och jag är väldigt koncekvent (tränar mycket ledarskap).
Men såhär kan man ju inte ha det... :(
Vart tog min snälla, timida unghäst vägen?

Säg att det går över!
När såg du en flockledare "schasa bort" eller "säga till" en osnuten unghäst? ;). Inte sjutton gör vår flockledare det i varje fall.

Flyttar sig inte unghästen, eller ännu värre hotar, får den minsann veta att den lever :devil:. Den parollen har jag alltid kört efter (dvs härmat flockledaren). Gör man det rejält men rättvist och i rätt ögonblick, räcker det med den enda gången.

Jag har brutit fotleden och går fn med kryckor så jag har inte varit ute bland våra hästar så mycket de senaste månaderna. Häromdagen knallade jag ut i hagen och skulle lunchfodra för första gången på länge med kryckor och allt. Det gick lite långsamt tyckte unghingsten 1,5 år och mopsade sig genom att vända ändan till och hota. Man tager vad man haver - hade jag haft en hink i handen skulle det blivit den, nu blev det istället en styck krycka som ögonaböj kastades rätt i rumpan på honom så han sprätte iväg rejält. Nästa dag mötte mig en mycket trevlig unghingst, vare sig fräck eller påflugen, som tålmodigt stod och väntade medan jag portionerade ut höet.

Fy 17 va bra med krycka! Min vanligen så timida valack körde ut ett ungsto ur hagen, 2 gånger för säkerhets skull,... Hon var duktig på att hoppa... Där var det ingen pardon.. var tvungen att dela hagen tills hon hade lärt sig reglerna.

Vad bra att din unghingst rättade sig!
Min gör det inte... Hon har fått en hink i ärschlet med resultatet att hon kickade igen. Förmodligen var inte hinken tillräckligt hård. :smirk: *mutter*

Moniq skrev:
När såg du en flockledare "schasa bort" eller "säga till" en osnuten unghäst? ;). Inte sjutton gör vår flockledare det i varje fall.

Här har flockledaren alltid satt små osnutna unghästar på plats om de mopsat iaf. Visst har de tålamod med de små men det finns gränser och passeras de och de mopsar upp sig så får de veta att de lever, eller snarare att de inte kommer leva så länge till om de fortsätter sådär. Av flockledaren.

MEN, det är mycket vanligare att det är mot människor unghästar i trotsåldern mopsar, flockledarrespekten sitter rätt hårt. Men de brukar prova om de kan ta över när det gälle rmänniskor. Så det är inte alltid det är lösningen att ha en bra flockledare som säger till när det behövs men inte terroriserar. Utan man måste ju som människa själv övertyga de små liven om att man är högre i rang än dem, men kan ha HJÄLP av en bra flockledare i hagen.

Jag gillar btw INTE att ha bara unghästar ihop, jag vill ha minst en äldre häst som kan agera lite 'polis' och styra upp det hela.

Min dam har börjat prova om man kan hugga när det inte passar. Aldrig varit bitig men så när hon fick muskelskadan och det gjorde ont när man höll på blev hon ju huggig. Hon hugger aldrig så hon får grepp utan det är ett hot/en markering och jag har inte bannat den när det gjort ont. Men nu har hon i ett par fall provat om det funkar att komma undan med det i andra situationer. och då korrigerar jag det och rätt hårt, och det tog två - tre gånger för hon skulle inse att matte vet när det gör ont på riktigt och när man bara luras och la ner att göra det bara ändå (dock har hon ju fortfarande ont så det smäller en del tänder än)

"...MEN, det är mycket vanligare att det är mot människor unghästar i trotsåldern mopsar, flockledarrespekten sitter rätt hårt. Men de brukar prova om de kan ta över när det gälle rmänniskor. Så det är inte alltid det är lösningen att ha en bra flockledare som säger till när det behövs men inte terroriserar. Utan man måste ju som människa själv övertyga de små liven om att man är högre i rang än dem, men kan ha HJÄLP av en bra flockledare i hagen..."

Nej, det är sant. Var och en får förtjäna sin respekt.

Men det är betydligt enklare och lättare att få det unga busfröet att acceptera även mig som överhuvud när den redan har blivit tilltuktad av en bra flockledare och vet hur man skall bete sig. Då behöver oftast jag som människa inte ta till så mycket "våld" eftersom flockledaren redan gjort grovjobbet. :D För det mesta räcker det med EN rejäl reaktion från min sida, som jag berättade om unghingsten här ovanför.

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra_W skrev:
MEN, det är mycket vanligare att det är mot människor unghästar i trotsåldern mopsar, flockledarrespekten sitter rätt hårt. Men de brukar prova om de kan ta över när det gälle rmänniskor.

Framförallt är det många människor som inte har tillräckligt mycket kunskap om vad de egentligen säger. Du kan drämma till en häst med vad som helst, men om inte kroppsspråket är med så säger det ändå inget. Värst och vanligast är att människan flyttar undan hästen, utan att tänka på det. Det är inte vad du gör, utan hur du gör det, som räknas. Därför fungerar inte sk. ledarskapsövningar automatiskt. de måste ingå i en helhet, både situations-, och språk-mässigt, då hästen endast ser upp till det som den anser vara enhetligt och värdigt rangplatsen. man måste se till att hästen tänker "ah, ja det där köper jag!" inte "och vem tror du att du är??". ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 700
Senast: yamyam
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka