Ofta gör man tankevurpan att huden är fet och det är därför det blir olika typer av hudproblem typ acne. Men det är i tonåren ofta tvärtom, att huden blir för torr och det bildas små sprickor i huden där smuts lätt stannar och det blir pormaskar och annat. Så förklarade hudläkaren vi var till med juniors hud som började får prickar och pormaskar men det såg inte ut som acne. Och det var en typ av acne som är vanlig i tonåren pga hormonerna + att han har torr hud.Hej!
Jag behöver hjälp med mitt ena barns hy.
Hen har egentligen inte akne, men mycket pormaskar, speciellt på kinderna precis nedanför ögonen. Det har bildats små knölar där allt fett samlats, men porerna är så små så det är i stort sett omöjligt att klämma ut pormaskarna. Jag har testat med varma omslag, peeling, acetylsalisylsyra och ansiktsmasker utan framgång. Hen vill INTE gå vare sig på ansiktsbehandling eller till läkare, VÄGRAR att någon utomstående hjälper henom. Jag vet dock att detta plågar henom, och hen klämmer själv, vilket leder till sår och ärr.
Hen tvättar sig med Basiderm Foam wash, peelar sig med Neutrogena Pink grapefruit scrub och smörjer sig med Neutrogena oil-free moisturizer.
Det finns säkert bättre produkter, men jag är lite vilse i djungeln.
Har ni några tips?
Vi fick salva utskriven men faktum är att den typ av tvål som vi blev rekomenderad hjälper enbart den. Den heter Cetaphil och finns på apoteket.