Det jag undrar är varför bryr sig inte föräldrarna? Är de verkligen så blinda eller struntar de bara i det?
Bra att du tipsar tullen
Bra att du tipsar tullen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En gång för länge sedan - innan det ens fanns en bro - åkte en lärare från en lite mindre ort i regionen över med en 9:a till Köpenhamn. På väg hem hade en hade en del av eleverna handlat på sig sprit och öl och bara skakade på huvudet åt lärarens ilska och uppmaning hälla ut det inhandlade i Örsesund. Då ilsknade läraren till och ringde tullen! Det slumpade sig så att just den dagen hade tullen en extra stor styrka i Malmö så när lärare och elever gick i land i Malmö möttes de av ett stort gäng tullare! Spriten beslagtogs och eleverna blev snopna... Slutet gott ... Inte riktigt ... nästa dag blev rektor uppringd av ett antal arga föräldrar som undrade vad f-n läraren höll på med och krävde att skolan skulle ersätta den förlorade spriten ....
I det här fallet hade föräldrarna skickat med pengar för inköp i Danmark ...oklart hur inköpet skulle fördelas mellan föräldrar och barn dock ...Föräldrar tycker alltså att det är helt ok att deras minderåriga barn langar sprit.
Wow det blir bara bättre och bättreI det här fallet hade föräldrarna skickat med pengar för inköp i Danmark ...oklart hur inköpet skulle fördelas mellan föräldrar och barn dock ...
På vår resa i nian till Danmark så var det läraren som smugglade sprit. Vi var också fulla som ägg med bägge medföljande lärares välsignelse, fick till och med vintips av dom. Åh det glada 80-talet. Idag blir jag förbannad när jag tänker på det. Våra föräldrar trodde INTE att det var så det skulle gå till kan jag säga.En gång för länge sedan - innan det ens fanns en bro - åkte en lärare från en lite mindre ort i regionen över med en 9:a till Köpenhamn. På väg hem hade en hade en del av eleverna handlat på sig sprit och öl och bara skakade på huvudet åt lärarens ilska och uppmaning hälla ut det inhandlade i Örsesund. Då ilsknade läraren till och ringde tullen! Det slumpade sig så att just den dagen hade tullen en extra stor styrka i Malmö så när lärare och elever gick i land i Malmö möttes de av ett stort gäng tullare! Spriten beslagtogs och eleverna blev snopna... Slutet gott ... Inte riktigt ... nästa dag blev rektor uppringd av ett antal arga föräldrar som undrade vad f-n läraren höll på med och krävde att skolan skulle ersätta den förlorade spriten ....
Numera finns det som tur är lärarlegitimation och en leg lärare som beter sig på det viset kommer sannolikt - med all rätt - hamna hos Lärarnas Ansvarsnämnd.På vår resa i nian till Danmark så var det läraren som smugglade sprit. Vi var också fulla som ägg med bägge medföljande lärares välsignelse, fick till och med vintips av dom. Åh det glada 80-talet. Idag blir jag förbannad när jag tänker på det. Våra föräldrar trodde INTE att det var så det skulle gå till kan jag säga.
Det var nog liksom ingen som skvallrade....han var en erkänt duktig lärare, faktiskt väldig pedagogisk för dom som hade svårigheter. En annan tid då.Numera finns det som tur är lärarlegitimation och en leg lärare som beter sig på det viset kommer sannolikt - med all rätt - hamna hos Lärarnas Ansvarsnämnd.
Tack, samtliga, för input!
Ibland känner jag att dagens ungdomar (nej, jag är inte lastgammal...!) lever utanför vissa lagars armar utan att någon egentligen bryr sig. 12-åringar har sex med äldre (eller jämnåriga) killar, mycket vanligt. Att vara oskuld vid 16 är snarast ett stigma. Nästan alla dricker, många röker, osv och att börja anmäla alla 13-åringar som ligger (eller ja, deras killar) skulle bli orimligt och antagligen skulle man betraktas som en stofil.
Jag tänkte detsamma med langandet. Den, vars snapchat jag får se, menar att det är SÅ vanligt.
Samtidigt kan jag verkligen inte anmäla på ett vis som avslöjar vem som "skvallrat". Då skulle hen råka i rejält trubbel.....
Men tack ändå, jag får se vad jag ska göra.
Jag kan fortfarande inte ens tänka på elefantöl utan att må lite illa. sviter efter klassresan i nian.På vår resa i nian till Danmark så var det läraren som smugglade sprit. Vi var också fulla som ägg med bägge medföljande lärares välsignelse, fick till och med vintips av dom. Åh det glada 80-talet. Idag blir jag förbannad när jag tänker på det. Våra föräldrar trodde INTE att det var så det skulle gå till kan jag säga.
Generellt så har både tonårsdrickandet och typisk "ungdomsbrottslighet" minskat sedan 80 och 90 - talet. Det finns det tillförlitligt statistik på.Lite OT, men känner att jag måste få "skriva ur mig".
Vilken konstig verklighet du verkar leva i.
Jag är "nästan tonåring" - nyss fyllda 20 år, och känner verkligen inte igen mig i något av det där. Ingen i "mina krokar" (läs: en handfull av Sthlms södra förorter, varierande socioekonomiska bakgrunder) skulle på något sätt se något av det där som "normalt".
När det kommer till sex: Folk rynkar betydligt mer på näsan åt de som inte är oskulder före 14-15, än mig som är 20 år och okysst. Okej, lite extremt exempel kanske. Det finns absolut folk som slängt ur sig ett litet "Oj!" om jag yttrat mig om min okyssthet/oskuld. Men att vara oskuld vid 16 är absolut inte ett stigma här. Stigma är väl kanske fel ord öht, men det finns väl enstaka som skruvar på sig om vi pratar oskulder i 20-25 års åldern, ja. Men inte mer än så.
Alkohol/rökning: Upplever absolut att det finns en del 16-17 åringar som dricker en del. Men knappast några yngre än så, och inte i så groteska omfattningar heller. Röker är det ytterst få som gör.
Langande på sociala medier: Ja, det förekommer. Tyvärr. Men inte i någon så jättestor omfattning. Och de som står bakom kontona är till 99% "etablerade kriminella". Det är alltså inga "vanliga" tonåringar likt dessa du tar upp i TS.
Mina källor: Empirisk studie av bekanta och deras syskon samt det jag själv fått bevittna i.o.m mitt engagemang som nattvandrare.
Och då är det förmodligen en större risk för dem som ändå gör det att det leder vidare till annat missbruk, kriminalitet e.dyl.Generellt så har både tonårsdrickandet och typisk "ungdomsbrottslighet" minskat sedan 80 och 90 - talet. Det finns det tillförlitligt statistik på.
Tonåringarna sitter på Internet istället för att halsa fulvin i buskarna, slåsd och vandalisera
Detta är även min uppfattning om hur det vanligen brukar vara.Lite OT, men känner att jag måste få "skriva ur mig".
Jag är "nästan tonåring" - nyss fyllda 20 år, och känner verkligen inte igen mig i något av det där. Ingen i "mina krokar" (läs: en handfull av Sthlms södra förorter, varierande socioekonomiska bakgrunder) skulle på något sätt se något av det där som "normalt".
När det kommer till sex: Folk rynkar betydligt mer på näsan åt de som inte är oskulder före 14-15, än mig som är 20 år och okysst. Okej, lite extremt exempel kanske. Det finns absolut folk som slängt ur sig ett litet "Oj!" om jag yttrat mig om min okyssthet/oskuld. Men att vara oskuld vid 16 är absolut inte ett stigma här. Stigma är väl kanske fel ord öht, men det finns väl enstaka som skruvar på sig om vi pratar oskulder i 20-25 års åldern, ja. Men inte mer än så.
Alkohol/rökning: Upplever absolut att det finns en del 16-17 åringar som dricker en del. Men knappast några yngre än så, och inte i så groteska omfattningar heller. Röker är det ytterst få som gör.
Langande på sociala medier: Ja, det förekommer. Tyvärr. Men inte i någon så jättestor omfattning. Och de som står bakom kontona är till 99% "etablerade kriminella". Det är alltså inga "vanliga" tonåringar likt dessa du tar upp i TS.
Mina källor: Empirisk studie av bekanta och deras syskon samt det jag själv fått bevittna i.o.m mitt engagemang som nattvandrare.
Lite OT, men känner att jag måste få "skriva ur mig".
Men du lever väl ganska skyddat också om
Man jämför med de flesta?
Generellt så har både tonårsdrickandet och typisk "ungdomsbrottslighet" minskat sedan 80 och 90 - talet. Det finns det tillförlitligt statistik på.
Tonåringarna sitter på Internet istället för att halsa fulvin i buskarna, slåsd och vandalisera