Sv: Tömmar
Hej!
Jag är faktiskt glad och nöjd nu när det gäller ponny tömmar!
Jag har alltid kört med rep men det är inget jag rekomenderar!
Jo så i förrgår fick jag en longerlina, spö och tyg tömmar av en granne som städat bland gamla grejor som han inte behöver längre.
Longerlinan är av vävband och den var ful i färgen, brunsvart urblekt. Så jag lade den i klorin (blev bra nära helt vit) och sen färgade jag den lila! 7,5 m lång är den och det är perfekt till shettisen! Har länge velat ha bättre tömmar och helst lila så att de matchar vagnen som oxå är lila!
Fick 10m tömmar som är i, vet ej riktigt men troligtvis är det vävband (tyg)? Far säger att det är gamla fintömmar till slädturerna förr. Det kanske stämmer. De är svarta med brunt shackmönster.
Hm hur illa sedd blir man om man kör med dom då?
Svarta tömmar gäller ju endast vid begravning i äldre finkörnings tradition. Nu när jag fick veta det så ogillar jag att köra med svarta tömmar... men härute är det inte en kotte (äldre släkt o vänner) som har hört det
!
Har ju en ljusbrun sele har det någon betydelse? Eller är det inga svarta tömmar alls enligt traditionen?
Fast nuförtiden är det väl ingen som håller det så hårt... fast jag har sett svarta selar säljas med bruna tömmar...
Hur tycker ni? Och hur har ni med färgerna?
Mvh Lisa