Shettisar

Trådstartare
Vad använder ni för tömmar?
Själv har jag vanliga i vävband och i läder. Vävband är okej,men minsta vindpust så flaxar dom, Läder tömmarna är otympliga.Funderar på rep? Är de lätta men ändå så de är stilla vid lite vind?

Sv: Tömmar

Väv- vid tömkörning, för läder blir tungt.
Läder- vid all körning. Flera fördelar.
Rep- aldrig.

LIA

säger bara läder!
med vävribbtömmar får man ingen riktig känsla eller tyngd i tömmen -den är för lätt helt enkelt.
har du kanske haft för breda lädertömmar, vilket gör att de känns otympliga? skaffa ett par smalare så ser du att det gör skillnad direkt, plus då att det ska vara smidigt läder.
rep har jag aldrig provat mig på att köra med så där ska jag inte uttala mig.

Jag har ett par reptömmar med läder längst fram, lädret är ungefär lika långt som hästen. Det är för att repet lätt fastnar och snor sig i och vid selen, har jag fått lära mig.
Hade tur och hittade dom billigt på annons, precis innan jag skulle beställa från en firma, men då var det bara rep, och karbinhake längst fram.
Men, jag ska ju inte tävlingsköra, utan pula lite hemma. Dessutom nordsvensk, och det kanske skulle bli lite klumpigt med rep till shettis.
Till vår gamla shettis och nu till russet har jag vävtömmar och tycker att det funkar, från början hade vi travtömmar i läder, men de var så klumpiga tyckte vi.
För tävlings- eller annan finkörning skulle jag absolut vilja ha smidiga lädertömmar.
Lotta

Hej.
Ja jag fick ju "ärva" ett par läder tömmar tillsammans med ett sto jag fick.Men de tömmarna är avsedda för stor häst.Så jag ska nog prova smalare tömmar då,rep lägger jag nog på hyllan.Jag vet när jag körde nordsvensk så var lädertömmar kanon, men som du skrev för breda och tunga för shettis.

Det är stor skillnad på läder & vävband. Försök hitta ett par som är mindre klumpigare så ska du se vilken skillnad det blir. :)

Själv använder jag för tillfället vävband, men dom är av det kraftigare slaget. Ska fixa fram ett par i läder så fort jag får råd :rofl: Tips: använd handskar om du har vävtömmar, det gör väldigt ont i händerna om hästen skulle "dra" eller något sådant... :crazy:

Läder tycker jag är absolut bäst!! Vävribbstömmarna är för lätta, speciellt vid tömkörning (var en mardröm att tömköra med sånna när jag vart van vid läder) men också vid körning. Fast jag använda sånna när jag började köra ändå för jag inte fick nåt grepp om lädertömmarna då hästen låg på rätt bra då... Men jag hittade mig ett par bra handskar och då är lädertömmarna dom absolut bästa. Men är dom för breda blir det bara jobbigt. Jag gillar dom smala tömkörningstömmarna men lite lång att ha vid körning för en liten shettis...

Jag köpte för många år sedan en begagnad bröst sele där det följde med ett par shettis tömmar i läder. Dom var docke söta med mini spännen på.Dom va inte breda det kan jag lova. Urgulliga.

har använt min morfars gamla tömmar som är helt underbara (främst till tömkörning men även till körning) Det är som någon tidigare nämnt tömmar med läder längs hästkroppen men sedan rep. Dom är rejäla men samtidigt inte allt för tunga, nu hade jag i och för sig ett varmblod och en grövre D-ponny att jobba med. Vet inte vilken storlek du har på hästen, är den mindre är det kanske svårt att få tag på den typen av tömmar.

Hej!

Jag är faktiskt glad och nöjd nu när det gäller ponny tömmar! :D
Jag har alltid kört med rep men det är inget jag rekomenderar!
Jo så i förrgår fick jag en longerlina, spö och tyg tömmar av en granne som städat bland gamla grejor som han inte behöver längre.
Longerlinan är av vävband och den var ful i färgen, brunsvart urblekt. Så jag lade den i klorin (blev bra nära helt vit) och sen färgade jag den lila! 7,5 m lång är den och det är perfekt till shettisen! Har länge velat ha bättre tömmar och helst lila så att de matchar vagnen som oxå är lila! :D

Fick 10m tömmar som är i, vet ej riktigt men troligtvis är det vävband (tyg)? Far säger att det är gamla fintömmar till slädturerna förr. Det kanske stämmer. De är svarta med brunt shackmönster.
Hm hur illa sedd blir man om man kör med dom då? :devil:
Svarta tömmar gäller ju endast vid begravning i äldre finkörnings tradition. Nu när jag fick veta det så ogillar jag att köra med svarta tömmar... men härute är det inte en kotte (äldre släkt o vänner) som har hört det :o !
Har ju en ljusbrun sele har det någon betydelse? Eller är det inga svarta tömmar alls enligt traditionen?
Fast nuförtiden är det väl ingen som håller det så hårt... fast jag har sett svarta selar säljas med bruna tömmar... :crazy:
Hur tycker ni? Och hur har ni med färgerna? :D

Mvh Lisa

tycker reptömmar är överlägset skönast att använda :)

annars för lätt eller för tungt o läder kan bli ganska hala att hålla i också...

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
286
Kropp & Själ Jag köpte nyligen mina första barfotaskor och vad sköna dom var att gå i. Jag har breda fötter och dålig balans men med barfotoskorna...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: turbofling
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 277
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar