N
Nate
Vid tömkörning på volt - vad gör man om hästen snurrar runt så att han står med huvudet mot mig hela tiden? I vänster varv går det fin-fint. Men så fort vi byter varv blir han tusen gånger svårare att ha att göra med. Han drar utåt mot utgången hela tiden och svänger om så att jag hamnar framför honom. Sedan backar han i panik bakåt. Spelar ingen roll i vilken vinkel jag står i förhållande till bakdelen. När han väl vänt om så beteer han sig precis som om jag hade tänkt att äta upp honom eller nånting.
Har ni några smarta lösningar till hur man tacklar detta? Jag har testat både att dra lite lätt i yttertygeln så att han vänder tillbaka (funkar bra i vänster varv de få gångerna han vänder om där men i höger får han bara panik) samt att ställa mig själv i rätt position innanför honom och börja på ett nytt voltspår...
Har ni några smarta lösningar till hur man tacklar detta? Jag har testat både att dra lite lätt i yttertygeln så att han vänder tillbaka (funkar bra i vänster varv de få gångerna han vänder om där men i höger får han bara panik) samt att ställa mig själv i rätt position innanför honom och börja på ett nytt voltspår...