Tömkörningsproblem

N

Nate

Vid tömkörning på volt - vad gör man om hästen snurrar runt så att han står med huvudet mot mig hela tiden? I vänster varv går det fin-fint. Men så fort vi byter varv blir han tusen gånger svårare att ha att göra med. Han drar utåt mot utgången hela tiden och svänger om så att jag hamnar framför honom. Sedan backar han i panik bakåt. Spelar ingen roll i vilken vinkel jag står i förhållande till bakdelen. När han väl vänt om så beteer han sig precis som om jag hade tänkt att äta upp honom eller nånting.

Har ni några smarta lösningar till hur man tacklar detta? Jag har testat både att dra lite lätt i yttertygeln så att han vänder tillbaka (funkar bra i vänster varv de få gångerna han vänder om där men i höger får han bara panik) samt att ställa mig själv i rätt position innanför honom och börja på ett nytt voltspår...

Sv: Tömkörningsproblem

"Taktiken" för att lösa detta är att se till så att situationen inte uppstår till att börja med, dvs att hästen aldrig får en chans att vända över huvud taget, dvs att du har tillräckligt mycket kontroll över hästen i tömen.

Om hästen kastar om frekvent dvs har utvecklat det till en metod vid detta laget så får du backa ett steg och återgå til att endast tömköra på raka spår/mjukt böjda spår och se till att framåtbjudningen sitter innan du ger dig på volt igen.... det vanligaste felet man gör är att hamna för långt fram med linorna, du ska hela tiden befinna dig snett bakom hästen även om du är innanför så att säga, för att ha bäst inverkan på yttre tömen.

du säger att din häst får panik, vilket får mig att tro att den inte är riktigt trygg med tömarna och hela proceduren, dvs den blir rädd för linorna.. ytterligare en anledning att gå varligt fram och backa ett steg? Pröva att köra på kortare töm en period också så du får styr på hästen igen, dvs inte för långa linor. akta dig för bakhovar som flyger samtidigt givetvis, återigen gå snett bakom, inte rakt bakom hästen så mycket det går.... Ett ännu mer grundläggande steg är att återgå till en medhjälpare som går brevid och leder hästen på slakt rep medans du tömkör, därifrån jobbar man sedan tills medhjälparen helt kan uteslutas ur ekvationen, beroende på hur hästen tar till sig arbetet osv.
lycka till.

Senast ändrad:

Det gäller att du håller dig på rätt position hela tiden oavs vad hästen gör, du måste alltså flytta dig. Sedan fortsätter ni. Efter ett tag brukar hästen sluta och börja jobba istället. Det där med kontroll är ju också bra :D

Spelar ingen roll om jag håller mig i rätt position - han tvärvänder om precis som om jag vore något farligt rovdjur som skulle äta upp honom så fort det blir jobbigt. Konstigt nog så är han hur lugn som helst åt det andra hållet.

Samma sak kan hända då vi tömkör på rakt spår när han plötsligt inte vill gå framåt längre. Då vänder han tvärt så att han har huvudet mot mig.

Tror jag får göra som "mackan" säger. Börja om ett tag med ledare framför...

Jag tycker att det låter som om du har problem med stöd/eftergift på yttertömmen, min häst betedde sig likadant när jag inte gav tillräckligt med stöd, samt fastnade i handen (för långsam med eftergiften)...

Du ska använda långa körtömmar som ska vara delade och ingen tömkörningsgjord ! Innertömmen använder du då som en longerlina, yttertömmen ska ligga strax över hasen. då kan du kontrollera hästens riktning till 100 %. I början kommer hästen kanske att sparka efter tömmen på bakbenet men det kommer den att sluta med efter ett tag. Om hästen vill vända mot dej så ställer du den utåt med yttertömmen. OBS Tömmarna SKAll vara delade om det skulle "trassla till sej". Testa, det funkar kanonbra! Du kan t o m tömköra med en vanlig grimma som du spänner in så att den sitter tight, så slipper du dra hästen i mun. Inhägnat område för säkerhetens skull!

Är det där verkligen så smart? För varje steg hästen tar så kommer den ju att rycka sig själv i munnen på yttersidan.

Fick lära mig att använda sele eller tömkörningsgjord även vid longering med tömmar, inre tömmen ej i selen men yttre tömmen i selen. Detta funkar också.

MVH Ann

Om du läser noga så föreslår jag grimma! Du får en helt annan kontroll över hästen !

kan du låta nån gå o hålla i hästen med ett grimmskaft på utsidan så hästen förstår vad du menar?

Nate skrev:
Vid tömkörning på volt - vad gör man om hästen snurrar runt så att han står med huvudet mot mig hela tiden? I vänster varv går det fin-fint. Men så fort vi byter varv blir han tusen gånger svårare att ha att göra med.

Har liknande problem med en unghäst, just svårare i höger varv, men har kommit på att han är ju mer van att ha mig på sin vänstersida, när man leder honom, sitter upp mm. vänj honom vid att ha dig på högersidan, om du nu inte redan är det, då vet jag inte riktigt, men tänkte att det kanske är anledningen

Min ponny kan oxå få för sig sånt där! Funkar dock rätt bra med stöd på ytter, kontakt med munnen, och att man själv är beredd och påminner henne om att hon ska fortsätta rakt fram eller vart hon nu ska, innan hon hinner vända om!

Hoppas det löser sig!

/ Maris

Jag tror som några sagt redan att det beror på för dåligt stöd på ytter. Du måste ge tillräckligt stöd och eftergifter i rätt ögonblick (När hästen förljer din planerade väg). Hästen har oftast svårare att ta stöd i ytter i ett av varven och där behöver man ibland vara övertydlig. Prova att bara gå bakom och kör rakt fram och erbjud bara stöd på vänster och låt högertömmen glappa tills hästen sökt sig till vänstertömmen.

Hur funkar hästen vid vanlig longering??
Har du kollat att det inte är något fysiskt som hindrar honom att gå i båda varven??
Även om han inte har ont nu kan minnet av en ond led/muskel eller något annat hänga kvar lääänge!!

Gå tillbaka i utb. både i minnet och rent tränings mässigt och fundera på vart det gick snett!

Lycka Till!!

Har för närvarande tömmarna på följande sätt: yttertömmmen från bettet genom övreringen på selen - löpande över ryggen till min hand. Innertömmen går från en lägre ring på selen genom bettringen och till min hand.

Finns det något bättre sätt att låta tömmarna löpa?

Longering fungerar bra förutom att han är stelare i höger varv även där = han har svårare att gå på böjt spår och går i någon typ av skänkelvikning med frambenen för att följa volten samt tar en mkt större volt och drar mer utåt.

Har tid på kliniken för rejäl checkup om två veckor, har även haft en Equiterapeut (eller hur det nu ska stavas detta alldeles för krångliga ord) ute som böjt och klämt och kännt och masserat och grävt utan att hitta något exeptionellt.

Har också funderat på om det kan bero på att han är mer van att ha folk på sin vänstra sida. Eftersom att han beteer sig som om att han vore obekväm med min placering i förhållande till honom... tilläggas bör att han är rätt känslig och troligtvis slagen förut.

Kan vara värt att testa, han är van att gå med linor kring haserna efter alla NH-övningar vi tragglat så det kanske kan funka. Men måste nog backa lite och ta hjälp av en ledare också ett tag tills han inser att jag inte blir farlig bara för att jag står på "fel" sida om honom.

Hej
Du kan ha 'graman-inpänning' på utsidan, då får du lättare tag på utsidan. Man ska inte flytta sig för att komma i rätt position utan man ska försöka att stå på samma fläck, annars så tappar man stödet på utsidan och hästen ska lära sig att följa dig inte tvärt om.
Lycka till

Alltså samma spänning på utsidan som jag använt på insidan? Löpande från låg ring i gjorden - genom bettringen - tömringen i gjorden - handen?

Tycker det verkar som om alla har olika spänningar vid tömkörning. Han vänder inte om lika mkt om jag bara spänner innertygeln direkt i bettringen och låter löpa genom yttertygeln övre ringen i gjorde och sedan direkt till yttre bettringen. Men upplever det som att jag inte får samma stabilitet då och att tyglarna glappar mer....

Det kan vara en idé! Då får du mer kraft i ytter utan att du måste hålla i så hårt... Innspänning vid tömkörning kan variera ycket beroende på vilken häst, humör, framåtbjudning, mjukhet mm. Och för att man berjat med en tömsnörning behöver man inte fortsätta att ha den hela tiden utan man kan anpassa lite efter hur det fungerar den dagen. Ibland tar hästen kanske jättebra mjukt stöd på ytter och då räcker det med "vanlig" tömspänning men om den en annan gång inte gör det kanske man får spänna in den lite i början för att komma åt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 209
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
2 021
Senast: tuaphua
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur