tömkörning

blizz

Trådstartare
hej! jag är lite sugen på att tömköra min häst- jag har bara tömkört henne ett par ggr, men då för en instruktör som drog tömmarna genom de rätta ringarna...:angel: så nu vill jag ha lite pedagogiska bilder och förklaringar på bra "inspänningar" som ni brukar använda er av när ni tömkör!

Sv: tömkörning

Ett vanligt fel många gör är att de sätter tömmarna i ringarna allra längst upp. Det gör ofta att hästen blir låst o tjafsig. Sätt tömmen lågt. Ju högre utbildat hästen är ju högre sätts tömmen.

Tar man tömmen runt bakbenen som på mina bilder aktiverar man bakbenen o ramar in hästen så den får med sig hela kroppen fint i ställningen.

Här har jag innertömmen knäppt i gjorden o genom bettringen till mig. Det ger henne en mer ledande innertygel o hon får med sig kroppen bättre. Detta är hennes sämre sida.

Här är tömmen knäppt i bettet o genom gjorden till mig. Här behöver hon inte den ledande tömmen som i andra varvet. Det här varvet jobbar hon bra i den här tömsättningen.

Här kommer lite bilder på hästar som jag tömkörde i helgen! Hurricane och Nachtmann är 04:or och Vilma är 5 år. Som du ser har jag bara tömarna rakt fram till bettet i de nedre ringarna, jag tycker att det funkar bra för då "krullar" hästen inte bara ihop sig utan man får med sig bakbenen också!

http://www.pixbox.se/alb_show_id616246_page0.html

Att sätta tömmen bakom hästens ben är inte något man skall rekommendera för en nybörjare. Vad som kommer att hända är att hästen får ett ryck i munnen varje gång den tar bak ett ben.

Den finns övningar där man sätter tömmen så men det är endast korta stunder och på en högt utbildad häst med en erfaren person.

På sista bilden kan man inte ta ledande tömtag du kan bara ta förhållande och i viss mån styrande tömtag.

Mvh

Tora

Sådan här tömsättning fungerar om man kör på rakt spår tex ute i skogen (precis som det görs här). Skall man dock utföra rörelser så krävs det en annan tömsättning.

Till TS:
Sen beror det även lite på vad du vill med din tömkörning. Är det tanken att det skall kompletera din ridning eller vill du tömköra den för att senare kunna köra in den?

En del påstår att ridtömkörning och körtömkörning är samma sak och det är det på precis samma sätt som ridning och körning är samma sak dvs de är inte helt rakt av jämförbara.

Nu skall jag på möte. Återkommer senare med alternativa tömsättningar.

Mvh

Tora

Här kommer lite bilder på hästar som jag tömkörde i helgen! Hurricane och Nachtmann är 04:or och Vilma är 5 år. Som du ser har jag bara tömarna rakt fram till bettet i de nedre ringarna, jag tycker att det funkar bra för då "krullar" hästen inte bara ihop sig utan man får med sig bakbenen också!

http://www.pixbox.se/alb_show_id616246_page0.html

använder du detta även när du tömkör i padokken :confused:

Sådan här tömsättning fungerar om man kör på rakt spår tex ute i skogen (precis som det görs här). Skall man dock utföra rörelser så krävs det en annan tömsättning.

Till TS:
Sen beror det även lite på vad du vill med din tömkörning. Är det tanken att det skall kompletera din ridning eller vill du tömköra den för att senare kunna köra in den?

En del påstår att ridtömkörning och körtömkörning är samma sak och det är det på precis samma sätt som ridning och körning är samma sak dvs de är inte helt rakt av jämförbara.

Nu skall jag på möte. Återkommer senare med alternativa tömsättningar.

Mvh

Tora

Är inte mötet klart snart?? Jag vill oxå veta olika tömkörnings sätt....;)

Att sätta tömmen bakom hästens ben är inte något man skall rekommendera för en nybörjare. Vad som kommer att hända är att hästen får ett ryck i munnen varje gång den tar bak ett ben.

Därför är det noga att inte hålla för hårt i yttertömmen om man lägger den sådär runt bakbenet:idea:

sådär fick jag också lära mig att tömköra när jag tömkörde mitt halvblod....gick för det mesta jättebra, men hästen vande sig aldrig riktigt vid det utan helt plötsligt så bara stack han. han är bakrädd så ´på honom passade det väl inte med tömkörning över huvud taget i och för sig...

Ja så kan det ju va... men bakrädslan går ju att träna bort ganska bra med just tömkörning. Som du säger man ska va försiktig med att sätta saker runt benen på hästarna som jag gör på bilderna. Mina är inkörda så de bryr sig inte om saker där bak men en icke inkörd häst kan reagera ont om den plötsligt får linor runt bakbenen...:crazy:

Därför är det noga att inte hålla för hårt i yttertömmen om man lägger den sådär runt bakbenet:idea:

Hästen skall vara på yttertömmen när man tömkör på volt. Det blir vingligt och instabilt annars. Därför fungerar det inte att ha denna tömsättningen när man arbetar med hästen på volt eller utför rörelser. Skall du helt låta bli att dra hästen i munnen (vilket i princip är omöjligt för då får du lätta bak tömmen varje gång hästen tar ut sitt bakben och då tappar du hela poängen med övningen) så måste du ha yttertömmen så löst hängade att du saknar kontakt med hästen på yttertygeln överhuvudtaget. Det är svårt att göra ett korrekt arbete på töm utan någon som helst kontakt på ytter.

Jag undrar om någon skulle vilja rida med tyglar där de går från bettringen bakom hästens rumpa för att först efter det gå till handen.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Är inte mötet klart snart?? Jag vill oxå veta olika tömkörnings sätt....;)

Tyvärr är det så att tömkörning på rätt sätt är inget man kan lära ut över nätet, lika lite som man kan lära någon att rida över nätet. Det är svårt att tömköra. Det är inget man lär sig på två-tre lektioner. Lika lång tid som det tar att lära sig rida lika lång tid tar det att lära sig tömköra.

Det enda sättet att lära sig på är att ta lektioner av en duktig tränare.

Man kan diskutera inspänningar och liknade över nätet men det förutsätter att personen i fråga redan kan tömköra om vill snarare ha ett bollplank för lite ideer och funderingar.

Finns det ens någon som skulle komma på den tokiga ideen att försöka lära någon att rida på detta sättet? Att lära någon hur en häst skall arbeta på ett korrekt sätt genom att lära ut det här på Bukefalos?

Sök på tömkörning så får du en hel del trådar där jag har skrivit om olika tömkörningsinspänningar och deras för och nackdelar. Men vill du lära dig tömköra så måste du ta lektioner för någon duktig tränare.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Ja! Om det är unghästar eller orutinerade.

Då du inte kan ta ledande tygeltag med denna inspänningen så kan man bara i princip köra på rakt spår (som tex ute i skogen eller på en väg). Faktum är att det är svårt att göra en riktigt korrekt hörnpassering när man inte kan ta ställande/ledande tömtag.

Mvh

Tora

Jag undrar om någon skulle vilja rida med tyglar där de går från bettringen bakom hästens rumpa för att först efter det gå till handen.

Då undrar jag vad tycker du om pessoaselen då om det är sån dödssynd att ha töm bakom rumpan på hästen?

Då du inte kan ta ledande tygeltag med denna inspänningen så kan man bara i princip köra på rakt spår (som tex ute i skogen eller på en väg). Faktum är att det är svårt att göra en riktigt korrekt hörnpassering när man inte kan ta ställande/ledande tömtag.

Mvh

Tora

Nej! håller med om att det är svårt att ta ledande tömtag! men eftersom det var unghästar som är relativt orutinerade tycker jag att det är bäst att greja så lite som möjligt med inspänningar. Men om jag tömkör en äldre rutinerad häst på dressyrbanan har jag så klart tömarna på ett annat sätt!

Att pessoaselar finns, säljs och ibland tom rekommenderas förstår jag inte. Hur har man tänkt????

Detta är nog en av de värsta moderna träningsmetoder som finns, vad vill man uppnå? Tror knappast det är den som gjort baloubet så smidig, snarare svår i munnen...nej, fy f**n! Pessoabett o pessoaselar skulle vara förbjudna!

och för att lägga in något mera ämneshörande, så tömkör jag gärna på volt med tömmarna i mellersta ringarna på hästar som kräver det, eller som svanhild. Det tora säger är säkert sant, men det är ingen dödssynd att göra på något annat sätt. Man ska göra på det sättet det funkar, och alla hästar är olika och kräver kanske olika tömsättning beroende på utbildning på förare och häst. Huvudsaken är att man inte tömkör med de båda översta tömringarna.
Rekommenderar även att man verkligen tar hjälp, att tömköra en gång för tränare är lika med att sitta en gång på en häst.
Själv tror jag att jag tömkör bättre än rider.

men nu måste jag fråga en sak...har ju kollat lite efter duktiga tränare och blivit rekommenderad en del som arbetar med långa tyglar. det flesta verkar jätte nöjda, men hur gör man då med ledande tygeltag`? eller tycker ni det är en dålig ide med långa tyglar?

Ja o sen råkar just de här två bilderna jag sände in till tråden vara sådana där tömmen ligger bakom bakbenet på hästen. Under ett pass ändrar jag tömsättning flera gånger för att komma åt hästen precis som jag tänkt mig. Bakom rumpan, över ryggen, ledande som på ena bilden eller från bettet genom gjorden som på andra bilden osv. Alldeles beroende på dagens träningsschema o dagsform...

O visst är pessoaselen en konstig uppfinning! Hur man än beter sig rapplar det massa i hästens mun i varje steg...:crazy: inte kul alls...

Då undrar jag vad tycker du om pessoaselen då om det är sån dödssynd att ha töm bakom rumpan på hästen?

Det är inte frågan om någon dödssynd det är snarare frågan om att det ena förstör för det andra. Det finns som sagt övningar som man har tömmrn bakom rumpan på hästen men det är inte för att hästen skall trampa under sig mer utan snarare är det för att förtydliga för hästen att den skall flytta rumpan på ett litet annat sätt sidledes. Det är väldigt sällan man gör detta i trav utan för det mesta bara i skritt.

Pessoaselen har jag ingen åsikt om alls men jag själv använder den inte då jag inte tycker att den fyller något behov hos mig. Jag behöver inga genvägar (senvägar?) för att hästen skall arbeta ordentligt med sina bakben och gå i rätt form. Den fixar jag alldelles utmärkt med rätt slags tömkörning.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar