Tömkörning

F

farrebarre

Hur lär man sig att tömköra och hur tömkör man
jätte glad :D för svar//farrebarre

Sv: Tömkörning

Se om det finns någon kurs du kan gå eller ta hjälp av någon som är duktig på att tömköra. Då får du en bra start och grunderna blir rätt från början. Det är dumt att fösöka själv utan någon erfaren med. (Mycket kan bli fel)

be att någon leder hästen så du får känna på och kunna hantera tömmarna utan att konsenterara dig på själva hästen.

Antingen tycker jag att du ska gå någon nybörjarkurs, eller så provar du hemma med någon erfaren vid din sida. Prova inte själv, är alltid bra att vara två när man är nybörjare, och så att du inte lär dig själv. Är hästen grön är det ännu viktigare att vara två.

Jätteviktigt att ta hjälp av bra lärare. Liksom ridning är det viktigt att det blir rätt, fel utfört gör mer skada än nytta. Dessutom är det rätt mycket att hålla reda på med långa tömmar och en häst som kanske inte är inkörd på töm.

Mitt tips är alltså en kurs med en god lärare. Anders Eriksson är outstanding.

Se om det finns någon kurs du kan gå eller ta hjälp av någon som är duktig på att tömköra. Då får du en bra start och grunderna blir rätt från början. Det är dumt att fösöka själv utan någon erfaren med. (Mycket kan bli fel)

Tack för tipset:D//farrebarre

Antingen tycker jag att du ska gå någon nybörjarkurs, eller så provar du hemma med någon erfaren vid din sida. Prova inte själv, är alltid bra att vara två när man är nybörjare, och så att du inte lär dig själv. Är hästen grön är det ännu viktigare att vara två.

Tack :D för ditt svar //farrebarre

Jätteviktigt att ta hjälp av bra lärare. Liksom ridning är det viktigt att det blir rätt, fel utfört gör mer skada än nytta. Dessutom är det rätt mycket att hålla reda på med långa tömmar och en häst som kanske inte är inkörd på töm.

Mitt tips är alltså en kurs med en god lärare. Anders Eriksson är outstanding.

Tack så mycket :bow: //farrebarre

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama