Tömkörning

danilo

Trådstartare
Hur lär man sig att tömköra? Jag har förstått att det är ett bra sätt att lära känna hästen på och veta vad den kan/ inte kan, men jag har aldrig fått lära mig det själv. Vilka är riskerna med att försöka lära sig på egen hand?

Sv: Tömkörning

danilo skrev:
Vilka är riskerna med att försöka lära sig på egen hand?
Att man lär både sig själv och hästen fel...

Håller med föregående inlägg, gå en kurs eller ta hjälp av någon som redan kan:idea:

Jag får hålla med dom andra här....ta hjälp av någon som kan / gå en kurs.
Det är ju inte bara att slänga på en tömkörningsgjord..koppla tömmar och ge sig av....+ att både du och hästen får större glädje av tömkörningen om den sker på rätt sätt.

En hel del ridklubbar brukar ha tömkörningskurser med jämna mellanrum (i allafall här nere vid Lund)

Lycka till!

//Rebecka

(Till alla ovan)

Tack! Förstod rätt snart efter ca fem minuters funderingar att det måste vara det enda rätta. Ska kolla med min klubb.

Hm...så gjorde aldrig jag. Iofs så har jag sett när dom har hållt på med travhästar och hjälpt till lite med dom. Innan dess så var jag med på en körkurs o sättet dom lärde ut körning på var krångligt. Släppa efter på tömmen åt det håll man skulle så jag frågade om det var så man gjorde när man körde travhästar o det var precis som vanliga ridhästar - ta i tömmen/tygeln åt det håll du vill.

Sen så var det bara hem, låna en sele från en vän och köpa tömmar. Efter det var det ut och tömköra. Första gången vi var ute med allt gick vi efter några hästar och sen andra eller tredje gången vi tömkörde gick vi på en större väg. Inga problem och det kan tilläggas att hon idag är inriden utan några problem :) (men man ska inte göra så som jag gjorde egentligen)

Men det är endå rekomenderat att gå en kurs mest för att veta vad man ger sig in på o lite hur man ska göra o var alla remmar ska sitta.

Jag är i ungefär samma situation som du. :)
Har en häst som jag skulle vilja börja tömköra (samt ev. köra in).
Jag funderar på att köpa en tömkörnignsgjord ifrån Globus och ev. lädertömmar därifrån också, köpa en VHS/DVD av Anders Eriksson för att lära mig lite grunder och sedan fråga någon som kan om hjälp i stallet och testa hemma först för att sedan boka in mig på någon utav vårens tömkörningskurser på Markebäck. :) Det är Anders som kommer dit då. Jag har ju inte alls speciellt långt dit då jag bor i Laxå.

Såg att du bodde i Örebro så ditt avstånd dit är ju också relativt. :)
Kanske vore något att satsa på?

Att gå en kurs är ju jätte bra. Men om du kan rida så gör du nog inte hästen någon större skada genom att pröva själv. Börja med att tömköra rakt fram, det är ju som att rida. Ha gärna en medhjälpare med om inte hästen är van.

Gå en kurs, du kan börja med att köpa filmen Tmkörning av Anders Eriksson. den är jätte bra, jag har själv vart på kurs för han, det han tycker är att utrustningen är det viktigaste för att man ska få en bra start i tömkörningen. :)

Se om du kan låna någons häst som kan det?
Så lärde jag mig, min Dponny var skitduktig på det och gjorde bara rätt om man själv gjorde rätt. :)

Det blev lite fel o så i början, typ han gjorde öppna och sluta o skänkelvikningar osv utan att jag fattade att jag bad om det :D
Men det var väldigt lärorikt för mig.

Ah!

Jo, någon gång ska jag nog få till att gå en kurs, men jag tror att jag får vänta lite =). Tror nog att jag kanske kan få hjälp av någon som kan det annars också... Lycka till med din häst och inridningen!

Jag tycker att du ska prova. Känn dig för lite så märker du vilka grejor som är svåra och öva på lite i taget. Att gå bakom hästen är bra på vissa sätt men det kan vara svårt att se hästens form. Att volta hästen i olika gångarter är det som jag mest pysslar med och jag upplever det som givande. Jag liksom "tänker" ridning när jag använder långtömmarna. Hästen svarar bra och jobbar hårt. Jag övar tempoväxlingar, tramp och samling genom att driva samtidigt som jag bromsar. När takten kommer ger jag efter och berömmer hästen. Prova du, men ta det sakta och lite i taget.

Jag håller med månFare. Är du någorlunda hästvan med hästvett och känsla så kan du gott lära dig själv för grunderna - sen kan det vara bra att gå en kurs när vi börjar prata om det riktiga "arbetet" i töm s.a.s.

det du ska tänka på är att ha en medhjälpare som går brevid hästen innan du vet hur den är och reagerar, tex om den är bakrädd för linorna osv. i början går man snett vid sidan om hästen och drar sig sen bakåt längre och längre alltefter som hästen förstår vad det handlar om. att tömköra en ovan häst kräver sin man i det att du alltid måste ha koll på att du är i rätt vinkel snett bakom hästen - kommer DU framför den linjen och är mer framför hästen, så tappar du helt kontrollen att kunna styra hästen, om den vänder, stannar osv och då blir det kaos med linorna och alltihopa.

ta det alltså lugnt och varligt, och var beredd på att de första 20 gångerna brukar vara ganska slitsamma och plågsamma i det att man inte direkt åstadkommer så mycket och det är vingligt och hästen undrar. men sen när det släpper så har du igen det 100 falt resten av din och hästens tid tillsammans. kan inte nog rekommendera tömkörning, det är guld värt, både i utbildning av hästen och som muskel byggare och markarbetes förfining/träning. för att inte tala om de gånger i livet det kommer inträffa att man av anledningar inte kan rida hästen. Kan du då tömköra så kan du ändå arbeta hästen mycket effektivt, inte bara halvdant!

Lycka till i massor!

Tack för svaret! Det låter som om man kan prova på det ändå alltså. Just att kunna variera sig mer, och inte rida varje dag, tror jag att man tjänar mycket på också. För att inte tala om muskler!

Jag ska nog be min travvana stallkompis att visa och assistera, det verkar toppen!

Min erfarenhet är att det är mkt givande. Min gäst är en fd travare som var relativt oriden när jag köpte henne.
Jag använde (använder) långtömmar för att få henne att böja sig, lyfta ryggen och stärka muskler i ryggen innan ridningen kom igång så mycket. Jag strävar även efter att få henne att sänka "rumpan" och aktivera den delen mera. Hon har svarat mycket bra på detta och jobbar fint. Hon blir mjuk och en bog som stelnar till hålls mjuk.
Prova gärna, men som sagt ha nån med dig i början. Jobba mycket med tempoväxlingar och nöt inte för länge i varje varv. Ibland växlar jag varv tätt, efter ett eller ett halvt varv för att få henne att mjukna och inte "häva" sig runt. Det blir nästan som serpentiner. Men det gäller att själv vara kvick i fötterna och tänka på att variera övningarna mycket för att det inte ska bli långtråkigt.

Är hästen inkörd? Isåfall är den nog inte bakrädd och det är bra när du är nybörjare på detta område. Då har du en sak mindre att ta hänsyn till.

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 301
Senast: Häst_
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama