Sv: Tömkörning
Jag ska själv hjälpa till med inkörning utav russ nu, men det första är väl självklart att hästen ska få lära känna selen. och även bekanta sig lite med en vagn. du kan ju alltid börja med att sela hästen o sen leda den, medans någon går bakom, så att den är beredd på de... sen när den vant sig vid de, tycker jag du ska tömköra själv, gå bakom, testa lite i både skritt o trav, öva svängningarna, halt o framåt. men använd inte tömmarna för halt och framåt i onödan, lär hästen att lyssna på din röst, det är den som ska leda pållen.
sen att bekanta en häst med en vagn skulle jag enkelt göra igenom att kanske ha ngn som drar den bakom hästen utan att hästen får dra den, bara för att den inte ska bli rädd.. o självklart ska den ju få lukta o kolla på vagnen.. man får ta det lite steg för steg o se vad hästen är redo för. men tömkörning tycker jag aldrig är fel, varesig på en liten minishettis, andra körhästar eller ridhästar. testa på lite. tänk bara på att använda rösten i första hand, när den lyssnar på din röst, bli glad, beröm med rösten.
annars forts du tills du får fram det du vill ha !
Hoppas jag hjälpte dig lite !
Lycka till !