Tömkörning

V

Venezuelas

Utbildning av minishettis & mej själv genom tömkörning står på listan nu över saker som bör göras.

Så jag behöver lite hjälp att komma igång.

Kan man tömköra i alla gångarter?

Tips på enkla övningar till att börja med önskas också...

Sv: Tömkörning

Jag ska själv hjälpa till med inkörning utav russ nu, men det första är väl självklart att hästen ska få lära känna selen. och även bekanta sig lite med en vagn. du kan ju alltid börja med att sela hästen o sen leda den, medans någon går bakom, så att den är beredd på de... sen när den vant sig vid de, tycker jag du ska tömköra själv, gå bakom, testa lite i både skritt o trav, öva svängningarna, halt o framåt. men använd inte tömmarna för halt och framåt i onödan, lär hästen att lyssna på din röst, det är den som ska leda pållen.

sen att bekanta en häst med en vagn skulle jag enkelt göra igenom att kanske ha ngn som drar den bakom hästen utan att hästen får dra den, bara för att den inte ska bli rädd.. o självklart ska den ju få lukta o kolla på vagnen.. man får ta det lite steg för steg o se vad hästen är redo för. men tömkörning tycker jag aldrig är fel, varesig på en liten minishettis, andra körhästar eller ridhästar. testa på lite. tänk bara på att använda rösten i första hand, när den lyssnar på din röst, bli glad, beröm med rösten.
annars forts du tills du får fram det du vill ha !

Hoppas jag hjälpte dig lite !
Lycka till !

Sv: Tömkörning

Det finns flera människor i hästssverige som är duktiga på att tömköra. Mitt absoluta råd till dig är att först gå en kurs! Att hitta ett system för att hålla i tömarna, hitta position i förhållande till häst och övning är guld för det fortsatta arbetet. Ett tips är att ta kontakt med Anders Eriksson eller Emma Starck för att få namn på någon i din närhet som kan hjälpa dig. De har sin verksamhet på Stall Rockelstad, sök på webben.

Lycka till! Hoppas du får lika mycket nytta av detta som jag och mina hästar haft.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: bobbbo
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Myzan87
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama