Tömkörning?

L

lie

vad är det egentligen bra för? och om man tömkör sin häst och går på en vanlig väg, blir inte det typ samma sak om jag leder han? ger det ryggmuskler av att tömköra? hur länge ska man tömköra åt gången?? :angel:

Sv: Tömkörning?

tömkörningen andvänds oftast som för arbetet för inkörningen.
eller för att stimulera hästen i ett annat jobb,tex som att longera eller rida ut.

lie skrev:
och om man tömkör sin häst och går på en vanlig väg, blir inte det typ samma sak om jag leder han?

Det beror helt på vem som tömkör, är man duktig är det inte svårt att få hästen att jobba även om man "bara" går på en vanlig väg.

lie skrev:
ger det ryggmuskler av att tömköra?
Rent generellt sett, ja, men det kräver ju också att man tömkör på ett bra sätt. Bra tömkörning är en mycket effektiv hjälp med att bygga ryggmuskler

lie skrev:
hur länge ska man tömköra åt gången??
Beror på hästen, hur pass van den är. De första passen brukar inte vara spec. fysiskt jobbiga, men oftast får hästen tänka mycket innan allt klickar, och det kan vara jobbigt, så 10 - 15 min brukar vara lagom. Men då är det alltså 10 - 15 min effektivt arbete. Jag brukar själv tömkör min häst 30 - 40 min.

Det är meningen att hästen skall arbeta i en korrekt form när du tömkör, inte bara slånka på som när du leder den. Tömmarna gör att du kan påpverka hur den arbetar. Är man van kan man få bra resultat, men i början är det svårt och jag rekommnederar hjälp av någon som kan.

När jag tömkör gör jag det som ett ridpass, varken kortare eller längre eftersom jag arbetar hästen varierat då också.

Tömkörning är mycket svårt innan man kommit på hur man ska göra. Och oftast kan det vara ganska olika från häst till häst. Har kört mycket men när jag skulle tömköra första gången var det som att lära sig cykla på nytt. Men nu har jag fått i snittsen och kan få hästen att jobba rätt. Med mycket hjälp av röstkommandon går han så fint som aldrig förr! Ett pass kan ligga mellan 20 minuter till en timme beroende på vad man jobbar med och hur eftergiven han är när vi börjar.

Enligt min åsikt är tömkörning är ett utmärkt sätt att stärka en häst som av någon anledning är svag i rygg och bakparti utan att behöva öka på belastningen med även en ryttare. Det är också ett jättebra sätt att lära in nya rörelser utan att dessutom ha en ryttare som studsar omkring däruppe och stör...
Dessutom ger det ett sätt att variera träningen

man kan göra allt som man kan från ryggen även med tömkörning: piaff, passage, sluta, öppna mm. Men det är väldigt svårt att få hästen i form till att börja med om man inte har en tränare som kan sin sak, för det är inte självklart hur man ska göra om man aldrig prövat förut. jag håller just på att lära mig. Gå en kurs eller ta privatlektioner, ta det minst lika seriöst som ridningen!Jag vet folk som longerar och tömkör sina hästar som "variation" men de gör det så uselt att det är alldeles uppenbart att de har hittat ett i deras tycke bekvämt sätt att rasta hästen de dagar de inte orkar rida. Tömkörning och longering är precis som ridning: det blir vad man gör det till! Vill man flängrida eller bara lunka ute i skogen så kan man det, vill man träna seriöst och nå resultat så kan man det, man kan göra fel och skada hästen men man kan också göra rätt och bygga upp den. Samma är det med tömköring: det blir vad du gör det till. vill du nå resultat skall du ta lektioner om du som jag är nybörjare. Det häftiga är när man känner att hästen svarar och börjar jobba med ryggen, du kan få samma kontroll som från sadeln!Just nu tränar jag skrittpiruetter...

Senast ändrad av en moderator:

Tömkörning är dressyr från marken!
Jag tömkör nästan varannan dag, absolut inte för att jag är lat, som någon skrev, utan för att det är nyttigt både för mig och hästen (förutsatt att man kan det).
Ger mig möjlighet att se hur hästen arbetar, och jobba upp ryggmusklerna, samtidigt som hästen bara behöver tänka på sin egen balans, och inte min. Oftast börjar jag en övning från marken, innan jag kräver den uppsutten.
Perfekt träning, tycker jag!

/Jossan

Jag har inte gått hos någon proffstränare utan jag började själv. Har efter jag lärt mig haft tränare med två ggr och båda har han vart imponerad! då med två olika hästar. I början var det jättesvårt och inget fungerade. Hästen stannade typ och vände sig om och då hade jag inte mycket att säga till om. Men det är bara att fortsätta och träna och till slut kommer du på själv hur du ska göra, ofta är det ju individuellt för hästen vad som fungerar. Jag tycker också det är bra att kunna se hur hästen jobbar vilket man inte gör lika bra när man sitter i en vagn. Ibland tömkör jag även som uppvärmning innan jag spänner för inför dressyr.

Jag tycker att det är hemskt svårt att få hästen att förstå att jag vill att den ska gå sidvärts t.ex. Däremot att få den att jobba på framåt med bjudning på tygeln kan gå väldigt bra men även vara ohyggligt svårt med vissa hästar! Tömkörningskurs vore definitvt något känner jag...

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur