Tömkörning med tvååring?

S

super mario

Tycker ni att det är för tidigt att tömköra tvååringar i paddock så att de får ställa, böja och gå lite i form? Är osäker på om det är för tidigt. Självklart så kör man inte lång stund och inte många gånger per vecka!

Sv: Tömkörning med tvååring?

Jag brukar tömköra min tvååring på ridplanen då och då. Det blir dock inte så mycket gå i form utan vi tränar mer på fattningar och avsaktningar korta stunder. Mest tömkör vi ute i naturen och på grusvägar då det är det han tycker är roligt och i detta läge är det mest grundläggande inför kommande uppsittning samt underhållning för honom. Innan jag tänker kräva ställning osv så vill jag ha honom fram på bettet och med mer stöd i tygeln.

Jag har börjat tömköra mina redan som 1½åringar, mest för att de ska lära sig vad det handlar om, och sedan har det succesivt blivit mer och mer, mest arbete i skritt med just att få igenom ställningar och få dem att söka sig till rätt form. 2 år tycker jag absolut inte är för tidigt med andra ord, bara det anpassas efter hästen.

jag tömkör också min 2-åring på ridbanan ibland, och då tränar vi på halter, avsaktningar och att gå fram för rösten. Men mest tömkör jag ute i skogen, på grusvägar och stigar, för att hon ska bli trygg. Varvar också mellan att tömköra i träns och grimma.
Hur ofta tycker ni att man ska tömköra sin 2-åring?

min lilla sötnos
Baddy96

Senast ändrad:

jag tömkör också min 2-åring på ridbanan ibland, och då tränar vi på halter, avsaktningar och att gå fram för rösten. Men mest tömkör jag ute i skogen, på grusvägar och stigar, för att hon ska bli trygg. Varvar också mellan att tömköra i träns och grimma.
Hur ofta tycker ni att man ska tömköra sin 2-åring?

min lilla sötnos
PICT3100.jpg

har inte tömkört min något men den andra 2-åringen i stallet både tömmkörs och longeras några dar i veckan, vilket den har gjort i någon månad :)

Beror ju helt och hållet på hästen, men mina har jag tömkört 3-4 ggr/vecka (korta pass)

oki...ja jag försöker varva med tömkörning, löshoppning och promenader så att jag jobbar med henne med något av det 3-4 dagar i veckan...

3-4 ggr per vecka, med en totallängd på passen på kanske 20 minuter. Då menar 20 minuter från dörr till dörr.
Kanske 10 min effektivt jobb.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama