Tömkörning + inspääningar?

Sv: Tömkörning + inspääningar?

Jag brukar ha snodd på Brisse när jag tömkör då han brallar rätt mycket ibörjan. Men när han jobbar så är den slapp och hänger. Så jag har den bara ur säkerthetssynpunkt.

Nej du sätter inte på några extra inspänningar. det du kan göra är att fästa tömmarna på olika sätt. Du ska ha som gruns att största arealen av halsen ska befinna sig över tömmen. Dvs det är ofta inte optimalt att bara dra tömmarna genom ringarna högst upp på en sele.

Om din häst har svårt för att söka sig frammåt och nedåt kan du först dra tömmen genom bettet, från utsidan och in och ner mellan hästens ben för att färsta den i bukgjorden. detta gör du på sidan som är mot dig, i mitten av volten. Tömmen löper då från bettet till din hand utan att gå via tömringen på däckeln.

För en mildare grad av inspnning kan du dra tömmen på samma sätt men färsta den i sidan på gjorden/selen på ungeför samma ställe som du annars skulle ha fäst en inspänningstygel.

Dessa är några av de inspänningar jag lärde mig av Anders Eriksson. Hoppas du förstår hur jag menar.

någon gång ibland brukar jag ha graman när jag tömkör... Funkar bra på den pållen (ej min)

Jag brukar inte ha inspänning vid tömkörning.
Dels för att det är lättare att få hästen att arbeta för handen och dels för att det skulle ta bort syftet lite med tömkörningen.
Men i de fall man har en häst som inte söker sig framåt-nedåt kan en halsförlängare vara till en hjälp i början och hjälpa hästen på traven.
Den är mild och hjälper hästen att hitta " rätt form".

Däremot vid longering ser jag det som en regel att alltid ha hästen inspänd.

jag har det inte, tycker inte alls om inspänningar utan vill ha så lite grejer på hästen som möjligt.

Jag har inte inspänning, både av anledningen att jag inte är så förtjust i det och inte känner att jag är tillräckligt erfaren för att vara säker på att hästen jobbar rätt i dem, dels är min häst ganska balanserad och har lätt att komma i form och bära sig :) Eftersom du aldrig tömkört tidigare (baserat på din tråd ang. detta här på forumet) så tycker jag definitivt inte att det är något du ska ge dig på i detta fallet. Din häst är dessutom inte heller tömkörd som det lät på dig, så det är isåfall ett MYCKET senare steg i dagordningen anser jag.
lycka till :p

jo, jag är ny inom detta och ska börja testa det på pållen i veckan. jag har hört att man skulle ha inspänningar på hästen men eftersom jag är ny så visste jag inte om det var så eller inte. tack för alla svar! jag hoppas att det går bra att tömköra honom då han inte alls gillar vanlig longering :p förresten, hur gör man när man tömkör i galopp? springer efter? :smirk: fast det blir bara skritt för mig ett tag ändå men.

återkommer med hur det går när jag testat :)

när jag tömkör min nordis jag har på foder så använder jag aldrig inspänningstyglar, jag tömkör i skritt överallt, i skogen efter vägen etc..men när jag arbetar honom i trav & galopp så tömkör jag på volten..precis som när man longerar fast du har kontakt med bettet från båda sidor..det fungerar bra för oss då han är fd travare & lyder mycket på rösten...men oftast så är tömkörning för oss ett trevligt sätt att komma ut i skogen utan att slippa ha dragkamp då han bara vill springa på fort & blir stark...

longering är en dragkamp för mig och hästen, han vill bara bocka och vända. så får väl se om tömkörning funkar bättre. har dock inte testat att logera honom med inspänningar och sadel, kanske han skulle slå sig till ro mer då...

något tips, till longeringen menar jag? :)

Anders Eriksson har gjort både film och böcker om tömkörning. Titta och läs dom innan du börjar, väldigt nyttigt att ha i bagaget sen! Finns på Hööks bla!

verkar onödigt med inspänning vid tömkörning eftersom du tar dig hjälp av tömmarna för att nå önskad effekt. Galopp kan du börja tömkör på volt men om hästen är tillräckligt stark och lydig kan du ju sen galoppera samlat på spåret...men det krävs ju endel jobb och känsla för att klara det!

Håller med fullständigt. Jag använder så lite extragrejjer som möjligt.

Lord Owen skrev:
jo, jag är ny inom detta och ska börja testa det på pållen i veckan. jag har hört att man skulle ha inspänningar på hästen men eftersom jag är ny så visste jag inte om det var så eller inte. tack för alla svar! jag hoppas att det går bra att tömköra honom då han inte alls gillar vanlig longering :p förresten, hur gör man när man tömkör i galopp? springer efter? :smirk: fast det blir bara skritt för mig ett tag ändå men.

När hästen är van vid att tömköras och balanserar upp sig som den ska i trav samt du har fått upp känslan och kan tömköra med en stadig och lugn hand och jämt stöd i tömen, så kan man börja med lite galopp. Du måste givetvis röra dig ganska friskt i takt med att hästen gör det, men vid detta stadie så har man i regel kommit så långt att hästen går ganska samlat och man "hinner med". dessutom har du då börjat dra dig "inåt" snett bakom hästen så du vinner mer mark på ditt spår än hästen som går på ytterspår jämfört med dig. Hoppas du förstår hur jag menar... men somsagt, ta det väldigt lugnt i början särskilt som din häst har en ovana att vilja vända i longering. skulle råda dig att ha en medhjälpare först när du tömkör så hästen inte gör samma sak här för då får du problem med tömmar och kontroll etc. lycka till igen!

Jag brukar använda en halsförlängare knappt inspänd. Så hästen får jobba i en lite lägre form. Och använda ryggen.

ja, det är klart att jag använder medhjälpare. är rädd att det absolut inet kommer funka annars. :smirk:

Pigalle skrev:
Jag brukar använda en halsförlängare knappt inspänd. Så hästen får jobba i en lite lägre form. Och använda ryggen.

Men varför använder du inte tömmarna och spänner dom lägre ner på gjorden istället då? vad gör du med tömmarna när du har halsförlängaren? Är det inte lika bra att longera i så fall?

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama