L

lol_lol_lol

Hur tidigt kan man börja köra in/tömköra en ponny? Har en shettis som är 1 och ett halvt kan man börja nu?

Sv: Tömköra

När man kan börja, och med vad, beror på individen. Med så unga hästar tycker jag att det är bättre att rikta in sig på röstkommandon och att de funkar att leda i skritt och trav, över diken och små hinder, genom vattenpölar och förbi saker som kan vara läskiga, etc. Gå undan för tryck och att flytta sig ifrån mig när jag ber om det är också grundläggande och borde komma före jobb på töm.

Därefter kommer, i mitt träningsschema, longering i några korta minuter (max 5 i början) och därefter tömkörning på volt, där man kan börja ta i bettet lite men i övrigt behandla det som longering. (Vilket hästen redan kan och därför blir det inte så mycket nytt på en gång.) Sen börjar jag med tömkörning rakt fram, där jag går efter, för jag vill ha den andra träningen först så att hästen vet vad "stanna" och "framåt" etc. betyder.

Vad man vill göra och i vilken ordning är upp till var och en, men lyssna alltid på hästens signaler innan träningen trappas upp med en ny svårighet. En del hästar trivs t.ex. jättebra med att tömköras på volt, men tycker att det är skitäckligt att gå själva med kusken bakom. Då måste man kanske gå ut och leda hästen en tid igen, eller ta hjälp av en annan person som leder när kusken går bakom. (Jag har i alla år fått göra allt själv, vilket inte är det bästa eller enklaste, men även om träningen ibland tar längre tid än med en medhjälpare så är det inte omöjligt.)

Jag har också två shettisar som är 1 år var. Den ena har jag redan dragit saker bakom.. Tex. små mini stockar och hinkar och galler och massa. Båda är vana vid all hantering och sånt.. Börja när du k'nner att du och hästen är redo... Ha medhjälpare i böärjan, efterhand kan du tömköte själv :D Lycka till! :banana:

Okej :laugh: har du longerat dom och så innan du började med tömkörning?

Visst kan du det om du tror hästen är redo.
Det gäller ju bar att inte hålla på för mkt.

Däremot tycker jag inte att du ska longera den först, eller hålla på på volt.
I början ska den bara behöva gå rakt fram, det sliter mer att gå på volt och det kräver lite mer tankeverksamhet ;) som jag persoligen inte tycker man ska kräva till en början.

Vi började tömköra när vi ändå var ute på promenader. (hästen var van vid att ha linor runt bakbenen och att ha gjorden på sig).
Dvs en ledde fortfarande hästen i grimma och den andra höll i tömmarna.
Sen stegvis slutade personen leda och häsetne fick gå mer självständigt tills hon kunde gå först helt själv.

Hur mycket det "sliter" att gå på volt beror på voltens storlek, tempot och hur länge man håller på. Att longera på stor volt i 5 minuter var tredje-fjärde dag för att öva in röstkommandon är inte skadligt, men att longera varje dag, på varierande voltstorlek i varierat tempo och att samtidigt kräva en dressyrmässig form med inspänning etc, det kan jag också tycka är totalt onödigt, oavsett hästens storlek och ålder faktiskt.

Det jag skrev i mitt inlägg ovan betyder alltså inte att jag tycker att man ska hålla hästen på volt varenda dag, länge, i alla gångarter. Att ha hästen på volt är för mig ingen träningsform, utan ett steg på vägen. Var otydlig, ska bättra mig. ;)

Okej :laugh: har du longerat dom och så innan du började med tömkörning?

Den ena har jag longerat några ggr med selet på, men inte många.. Har gått många promenader med sele på och så, så att selet vart en vardagsgrej, liksom, ut från hagen, in i stallet, borsta, sätta på sele, gå på promenad..
Men jag har haft sele på honom sen 7 månaders ålder.. :D Det ska börjas i tid! haha !:banana:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fastnar du lätt på volten när du tömkör? Då är du inte ensam, men med rätt träning kan du komma ut både på spåret och i skogen.
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar