Sv: Tömköra
När man kan börja, och med vad, beror på individen. Med så unga hästar tycker jag att det är bättre att rikta in sig på röstkommandon och att de funkar att leda i skritt och trav, över diken och små hinder, genom vattenpölar och förbi saker som kan vara läskiga, etc. Gå undan för tryck och att flytta sig ifrån mig när jag ber om det är också grundläggande och borde komma före jobb på töm.
Därefter kommer, i mitt träningsschema, longering i några korta minuter (max 5 i början) och därefter tömkörning på volt, där man kan börja ta i bettet lite men i övrigt behandla det som longering. (Vilket hästen redan kan och därför blir det inte så mycket nytt på en gång.) Sen börjar jag med tömkörning rakt fram, där jag går efter, för jag vill ha den andra träningen först så att hästen vet vad "stanna" och "framåt" etc. betyder.
Vad man vill göra och i vilken ordning är upp till var och en, men lyssna alltid på hästens signaler innan träningen trappas upp med en ny svårighet. En del hästar trivs t.ex. jättebra med att tömköras på volt, men tycker att det är skitäckligt att gå själva med kusken bakom. Då måste man kanske gå ut och leda hästen en tid igen, eller ta hjälp av en annan person som leder när kusken går bakom. (Jag har i alla år fått göra allt själv, vilket inte är det bästa eller enklaste, men även om träningen ibland tar längre tid än med en medhjälpare så är det inte omöjligt.)