tömköra?

G

Gullregn

En sak jag inte förstår...

Folk (folk menar jag med människor på diverse forum etc) säger att man ska/kan tömköra för att dels se hur hästen arbetar och dels för att träna upp hästen i form satt den tränar sina ryggmuskler etc.
Men, sedan säger folk också att man kan inte få en häst att gå i form genom att hålla på med munnen utan det måste komma bakifrån (jag håller helt med och ifrågasätter inte de)
så de jag då inte fattar är...
När man tömkör en häst, den enda kontakten man har då är ju vid munnen, så hur kan man då "se till" att den går i form?? För när man tömkör, då kan man ju inte ta hjälp av sitsen för att få hästen jobba med bakbenen..??
Någon som har lust att förklara? För jag är ganska ny på detta med i form och tömköra...

Sv: tömköra?

Man tömkör ju inte bara genom att ha kontakt med hästens mun, utan också med hjälp av rösthjälper/kroppsspråk/ev pisk. Sedan så går ju inte hästen i form automatiskt för att man tömkör, utan måste få lära sig hjälperna först och förstå vad det går ut på. På så sätt kan man tömköra hästen i form.

Den energi du skapar från hästens bakdel med hjälperna när du rider får du helt enkelt ta fram med hjälp av röst, smackingar och pisken. Driva på bakifrån helt enkelt och "fånga upp" i hästens mun. Precis som vid ridning fast du får använda en annan "motor" helt enkelt :-) Tömkörning är en konst i sig och man får träna ett tag:p

Man använder väldigt mycket kroppsspråk och röst när man tömkör. Viktigast är att hästen spårar sen böjar man arbeta den i form sas. Jag "fångar" inte upp hästen i munnen utan får den att börja jobba med bakdelen mhja olika övningar tex öppnor, slutor volter (detta hjälper även spårningen).

Min fd foderhäst som var väldigt lättstressad i tömkörningen därför jobba jag henne nästan bara lång och låg, bara väldigt korta stunder som jag tog upp henne lite i formen.

Iof långa tyglar men min unghäst, också lång och låg.

Som synes behöver man inte alls hålla dem i munnen.

Vill bara lägga till att du har ju även själva tömmarna att arbeta med, blir som skänklar på sidorna. Och jo, hästen kan gå i precis lika fin form från marken.

Anmäl dig till någon bra körs, du ska se det är jättekul.

/Gg

Jo jag får göra de! Det verkar jätte kul :D
Det enda sättet jag kan tömköra på är på det sättet att man ska köra in en häst xD Men det är ju bara för att vänja och så, inte för att få hästen gå i form xD
Får titta runt på nätet som det finns någon bra kurs i närheten :D

Vad bra att man inte behöver ha bett!
Jag läste någon annanstans att det var bäst, men problemet är att min häst avskyr bett, speciellt när tyglarna är sträckta, fastän de bara är sträckte jätte lätt... :confused:

Så jag rider på bettlöst och det funkar mycket bättre :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: tuaphua
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 226
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar