Tömfattning, enhand vs tvåhand?

moiran

Trådstartare
Jag är ryttare, som försöker bli kusk (också). Jag kör med tvåhandsfattning eftersom det känts mest intuitivt, men jag märker ju att jag i princip "rider från kuskbocken" av ren vana, och det funkar inget vidare. Så jag funderar på om jag kanske ska gå över till en enhandsfattning - då blir jag ju tvungen att tänka mig för och olater som "ledande tygeltag" blir jag ju liksom av med automatiskt...

Finns det någon nackdel med att lära sig köra med enhandsfattning redan som nybörjare med nybörjarhäst?

Sv: Tömfattning, enhand vs tvåhand?

Kör i stort sett alltid enhänt då kan man enkelt förkorta tömmarna vilket är nödvändigt med bla timmerkälke då hästens huvud varierar ca 50 cm beroende på drag eller bromsning det finns olika sätt att hålla tömmarna ,kolla körböcker .Om du vill öva tag häng en vikt i varje ände och häng dom över något och öva genom att håla vikterna i luften,dålig förklaring.

Inget dumt tips alls!

I Anders Erikssons bok "Körning" finns ett mkt bra kapitel om just tömfattning. Där beskriver han olika modeller och tipsar om att öva på samma sätt som du just gjorde.

Det kräver övning, övning och åter övning för att få till en bra tömfattning. Jag själv kämpar varje dag. Försöker också att lära mig att köra på en hand eftersom jag tycker det är så svårt att använda pisken med tvåhandsfattning, jag tycker att jag tappar kontakten med hästen varje gång :/

När jag lärde mig köra var det tvåhandsfattning och så har jag kört sedan dess. Även om det var på läger så var det inlärning av vardagskörning, så att säga.

Även inkörning och sådant har jag lärt mig köra med tvåans, vilket jag nog anser vara säkrast.

De som lärt sig köra mer dressyrinriktat verkar redan från början lärt sig enhandsfattning. Vilket jag kan tycka är synd att Jag inte fått lära mig. Jag har jättesvårt att lära mig det nu i efterhand.

För mig ser det ut så här:

Enhandsfattning ger stadga i handen, ger friare spöhand och mindre hjälper.

Tvåhandafattning är säkrare, du har större spelrum i svängar och stadigare tag i varje töm. Spöt är då svårare att använda och hålla, tyvärr.

Jag kör nog 99,9 % med tvåhandsfattning. Försöker ibland på banan men är för svag och har int riktigt min häst där än.

Försök att lära in båda, för man behöver båda fattningarna.

Kör i stort sett alltid enhänt då kan man enkelt förkorta tömmarna vilket är nödvändigt med bla timmerkälke då hästens huvud varierar ca 50 cm beroende på drag eller bromsning det finns olika sätt att hålla tömmarna ,kolla körböcker .Om du vill öva tag häng en vikt i varje ände och häng dom över något och öva genom att håla vikterna i luften,dålig förklaring.

Tack för tipset! Det ska jag öva på!

Jag har ju turen att köra min gamla ridhäst, hon är ju fullt på det klara med tygelhjälperna och mycket känslig, så enligt din uppspaltning låter det ju till och med som att en enhandsfattning kan vara till det bättre! :)

Fungerar det bra för dig så tycker jag absolut du ska praktisera det mycket. Det är ju lättare att lära sig tvåhandsfattning så om man lär sig det svåra först så....

Min är iofs känslig men jag tror att jag är den felande länken liksom:o

I precision och maraton är det nog nödvändigt med tvåhandsfattning eftersom det mer är som att rida hoppning. Inte många skulle ha enhandsfattning då även om ridning är stor skillnad mot körning.

Det lustiga är att när jag kör finlir i skogskörningen (backar, lirkar och svänger för att lasta eller spänna på stocken) kör jag alltid enhandsfattning och dessutom bra.......hmm, något att tänka på kanske? Men tror att det beror på att formen inte är så viktig.

Om du vill öva tag häng en vikt i varje ände och häng dom över något och öva genom att håla vikterna i luften,dålig förklaring.

Jag har gjort någon liknande där man har en framför sig, bakofram.
Sedan sätter man fast tömmarna i stolen, en i vänster och en i höger stolsryggsdel högt upp. Sedan drar man i tömmarna med enhandsfattning så stolen väger på sina bakben. Ha helst stolen på en matta.
Sedan kan man då med handen få stolen att gå baklänges genom att använda handen på rätt sätt.

Det fick mig att fatta vad det hela gick ut på och jag var riktigt duktig. Det är på riktigt sedan som det inte fungerar.:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka