Tomater i norrland

G

Grazila

Hur ska jag göra nästa år för att få några tomater?

Jag köpte 3 sorter, halvmeterhöga i maj. Plantorna frodas och mår jättebra, men jag har skördat 4st hittills (sammanlagt på ALLA 3 plantor) :( De fick tyvärr stå lite utomhus i början på sommaren, men sedan midsommar står de inne i altan i växthusklimat. Jag tycker jag vattnar och gödslar och nyper tjuvar men får inga tomater. De flesta tomater på är mindre än 1cm i diameter :crazy: När denna sommaren är slut verkar det som att familjen kanske kunnat åtnjuta en skörd på ca 10 tomater om det vill sig väl :o

Alla tips önskas nu för hur jag ska lyckas med nästa års tomatodling. Då hade jag även tänkt mig någon paprika och gurka... :love:

//Passionerad odlare utan skörd :rofl:

Sv: Tomater i norrland

Det är ett ovanligt dåligt växtår i år här uppe. Min mamma som brukar begrava oss i gurka har hitills endast skördat 4 st små stackare. Normalt brukar det vara 10 om dagen den här tiden.
Tomaterna är små och få precis som för dig så skyll på sommaren ;)

Jag tycker jag vattnar och gödslar och nyper tjuvar men får inga tomater.

Varför dina tomater är få och små, till finns det säkert flera faktorer som spelar in.
Men nu ska de du har mogna och då det redan är i början på augusti, då gör du som så:

Sluta vattna, sluta gödsla, toppa plantan och fortsätt ta bort tjuvarna.

Som jag skrev till Mysko förra året, de blom som är nu, hinner inte bli färdiga tomater, klipp därför bort toppen, slutar du dessutom med vatten o gödsel kommer plantan rikta in sig på att få sina tomater mogna istället för tillväxt av plantan.

Ok då har man iaf gjort ngt rätt: klippt av plantorna, då jag tyckte de bara sköt i höjden till ingen nytta.
Men menar du inget vatten alls? Jag har alltid hört att tomater vill ha MYCKET vatten för att ge bra skörd?? :confused: Eller ska de bara få så pass att bladen inte kroknar totalt?

Tack för råd :bow::bow:

Ha plantorna i kruka inne i växthus/glasveranda och vattna som en tok.

Vi har fått hittills 8 stora röda tomater på vår enda planta och en hög med gröna/gula är på G.

Jag har alltid hört att tomater vill ha MYCKET vatten för att ge bra skörd?? :confused: Eller ska de bara få så pass att bladen inte kroknar totalt?

man vattnar tomater mycket men bara tills tomaterna ska mogna, sen slutar man. fast har du dem i krukor kanske du inte ska alls ska sluta vattna helt men du ska visst minska vatningen mycket.:)

Ja ok, då trillade polletten ner, TACK :D

Jag ahr ju tomaterna i stora krukor som på några dagar blir snustorra och då vissnar tomatplantornas blad. Jag underhållsvattnar bara lite då så får vi se hur det går med "ärtorna".

Har man plantorna stående i växthus eller annan plats där det är lä eller inte kommer in pollinerande flygfän så kan man behöva hjälpa till med pollineringen genom att försiktigt ruska lite på blommorna. Men nu börjar det som sagt bli lite sent.

Jag har själv tomater som har svårt att komma igång i år, men det beror nog framförallt på att jag har försummat dem allt för mycket både vad gäller omplantering och vattning.

Måste bara börja med att protestera lite mot rubriken! Norrland avser ju faktiskt drygt halva Sverige! Med vääääldigt olika förutsättningar! Precis som övriga landet. Jag bor i Luleå, som ligger på andra plats i solligan och alltid brukar få en topplacering - med de ljusa nätterna dessutom kan förhållandena vara betydligt gynnsammare än på många ställen i "södra Sverige"!

Du har redan fått många tips om tomater så jag tänkte istället ge några inför nästa sommar - då du skriver att du vill testa gurka och paprika också.

Gurkan vill ha mycket mer fukt än de flesta andra växterna så jag har ett litet miniväxthus inne i själva växthuset där jag har mina gurkplantor. Vattnar dem genom att duscha bladen - helst varje dag.

Paprika har jag haft i växthuset en gång - men bara två veckor. Sedan fick den ohyra... vilket den tydligen mkt lätt får. Direkt åkte den ut på altanen istället, mot solväggen, där den fick stora, fina frukter! Sedan dess odlar jag mina paprikor på altanen och det funkar hur bra som helst!

Haha ja, allt är ju relativt. Ber om ursäkt för min klumpiga formulering, men när man kommer från blekingegränsen är ju nästan Gävle lappmark :p

För att förtydliga bor jag i nordvästliga västernorrland :D

Tusen tack för paprikatips!! Någon ohyra vill man inte ha!

*kl*

Återkommer säkert nästa år med något konstigt problem... Förresten, är det lika svårt med kålmask som i söder? Vill gärna ha broccoli o kålrabbi ute så småningom, men har traumatiska minnen från kålmaskens härjningar. Men mycket skiljer sig ju i flora o fauna i vårt avlånga land...

Nu kan jag ju inte jämföra mängden kålmask här och söderut... men tyvärr finns de även i norra Sverige. (Annars säger man rent allmänt att det är mindre skadedjur här - så kommersiella odlingar har inte alls samma behov av bekämpningsmedel här som söderut.)

Kan tipsa om en mkt bra bok: Odla i kallt klimat av Maria Sandström. Den innehåller odlingstips anpassade för zon 5-8. Trots att detta faktiskt omfattar större delen av Sverige är tyvärr 99 % av trädgårdsliteraturen anpassad för de sydligaste delarna... All svensk trädgårdsforskning finns ju tyvärr numera i Skåne - zon 1.

I Finland, som saknar våra zon 1 och 2, har man en BETYDLIGT bredare forskning. Och därmed också ett HELT annat utbud av t ex härdiga fruktträd. Nu har de ju som tur var börjat importeras till Sverige också som tur är. I alla fall till Norrbotten. Så håll utkik efter finska äppel- och päronträd t ex om du vill odla sådant!

Man har dem i växthus som står i solen :D

Funkar utmärkt för mig och andra tomat/gurkodlare här uppe i alla fall ;)

Oh TACK för boktips :)
Fruktträd ligger på planeringen när maken tröttnat på den fantastiska golfbanegräsmattan (MORR) som inte är anlagd än. Men vi kvinnor brukar ju få som vi vill i slutänden, så jag får bearbeta honom hela vintern :D

Jo jag hade ju hoppats på att de skulle vara nöjda i inglasade verandan, men SÅ enkelt var det visst inte :P

Nja, det blir nog inte tillräckligt hög luftfuktighet för dem på en inglasad veranda och förmodligen inte tillräckligt varmt heller, såvida ni inte har bastuvärme där inne?

Pga allt regn har det varit sjukt fuktigt där inne och faktiskt i det närmaste bastuvarmt. Men natten är ju svinkall, så kanske tempen svänger för mkt?

*KL*

Mina tomater vill inte mogna, de är jättesena. Det är till och med en massa blommor som fortfarande håller på att bilda tomater. Det är väl bara till att plocka fram sekatören och klippa av och hoppas på det bästa. Ändå har vädret varit betydligt bättre än förra året och jag sådde flera veckor tidigare än förra året. Dessutom så skulle det här vara en tidig sort. Jag fattar ingenting. Men det kanske inte heller är meningen?

Nåja, nästa år blir det pålitliga Totem igen.

Den här veckan har jag skördat mina första tomater. Helt otroligt sent.:confused:

Så snart som de får minsta lilla färg så plockar jag dem så får de mogna färdigt inomhus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka