Tölttrav?!

T

TangenBest

Hej!
Jag och min kompis har precis fått hem en häst som vi ska ha på foder.
När vi provred henne och började trava, så typ travskrittade hon, såg nästan ut som tölt, och när vi red henne för första gången idag så var det lika, hon travar inte rent liksom.. När vi travade över bommar var det jättefint, men tillbaka sen igen.. Hur tränar man bort det? någon som vet?
och en till sak, när man ska komma fram i trav, så hoppar hon med frambenen som att hon ska fatta galopp fast hon travar direkt, är det vanligt?
hoppas nån förstod, tacksam för svar!

Sv: Tölttrav?!

Ett varmblod, ägaren sa att hon hade travat superfint med henne..

ja det vet jag väl, men jag frågade efter ett sätt att jobba bort det.

För det första ska ni se till så att hon inte har ont någonstans eller är halt.

Prova att rida henne ganska mycket framåt, alltså ganska "snabb" trav så kanske hon travar mer rent. Ibland när det går lite för sakta så kan det bli så.

Försök också att hitta en bra takt i traven, svårt att förklara. Men kämpa på, och när hon travar fint så beröm henne och försök känna hur det känns när hon travar bra! Det bästa är att ta hjälp av någon tränare som kan se hur det ser ut irl.

Som andra har sagt, rid fram, låt henne gå framåt i ett lite snabbare tempo utan att hålla in henne med tyglarna. Tittar man på trav så innan de startar så är hästarna så taggade och kuskarna håller in dem så de taktar upp till tölt, dvs hon taktar mot tölt om ni håller in henne. Rid då hellre på lite för långa tyglar och strunta i formen, tänkt först och främst på takten!! Formen kommer sen.....

Man brukar få smacka på dom utan att bromsa något i tygeln eller hindra med sitsen. Rid lätt och låt den hitta travtakten även fast det går fort, så småningom får ni börja bromsa försiktigt och ta ner i saktare tempo små stunder, inte så länge att hästen börjar tölttrava. Den kommer kunna trava rent sakta längre och längre stunder när den blir starkare och kan slappna av i lugnare tempo. Viktigaste är att inte hålla för hårt i munnen, många travare jag ridit springer sådär när man bromsar för mycket och den inte klarar av att hålla travtakten. Rid ut och på rakt spår i början då blir det enklare för den. Lägg sedan till svaga bågar och igångsättningar och avsaktningar.

Säger det viktigaste igen, håll den inte i munnen när den går så, få fram den istället :)

Du hjälper även till med takten genom lättridningen. När jag rider travare som gör så släpper jag på tygeln och liksom försöker rida tillbaka travtakten genom lättridningen. (ursäkta om dåligt formulerat inlägg.. det börjar va sent ;) )

Håller med Sandrafors...
Släpp efter på tygeln (absolut inte bromsa med tygeln) och driv den framåt och rid lätt saktare så hästen kom ner i takttrav..
Jag har en själv en ridtravare och hon gör så och när jag släpper efter på tygeln och driver henne framåt så hittar hon snabbt tillbaka.....
Bara att öva,öva ,öva och inte ge upp..
Lycka till

Många travare går över i töltagtig gångart när de inte har musklerna riktigt att trava långsamt ordentligt. Aktivera muslkerna, ut och rid i skog och mark, trava på raksträckor i ett friskt tempo (men inte för fort) och jobba med skritten i padocken tills hästen är starkare.

åh tack så jättemycket :bow: provade igår att ha nästan långa tyglar och hon travade superfint, nu är det bara formen kvar, hihi :D

Tänk inte på formen i trav än så länge. Börja i skritt och i trav fokusera bara på att kunna minska små sträckor i taget. Jag skulle även börja tömköra/longera. Först utan inspänning så det orkar trava rent och fattar vad den ska göra, sedan börja med inspänning och försöka få den att trava samtidigt som den ska söka sig neråt. Börjar den springa och hetsa runt och stretar emot inspänningen så skritta, gör en igångsättning till trav för att sedan direkt sakta av igen innan den börjar rusa. Går den i tölttrav så släpp efter på inspänningen och gör en större volt eller tömkör på en fyrkant.

Nu kommer alla antitöltare på tråden att flå mig :o Har själv en ridtravare, ras varmblod med töltanlag, och jag arbetar den som fyrgångare. Helt enkelt för att jag vill. Så ja, det finns en möjlighet att träna töltraven till tölt, men om man väljer att rida hästen som en fyrgångare ska man inte glömma bort att arbeta fram en bärig trav "bara för att". Tölt är ändå inget fel hos ridtravaren, i synnerhet varmblodet, eftersom anlaget annars inte skulle finnas i så stor skala som det finns. Valet är endast det om man vill eller inte vill ta vara på tölten och få en ännu mångsidigare häst.

Jag rider min travare som fler-gångartshäst. Ville inte alls ha traven de första åren utan fokuserade enbart på en bra arbetsform i tölt. (den kan vara en liiiiten aning travtaktig när den är som bäst, men otroligt mjuk och det viktigaste för mig; han har med sig rygg och bakdel på ett bra sätt enligt mitt sätt att se det).

I vilket fall, efter något år bestämde jag mig för att ta fram traven i alla fall. Tror ni han var väldigt lateral då så tror ni rätt :P Men det var inte jättesvårt.
Jag red på volt, böjde honom rätt mycket, knackade med innerskänkeln, drev på, red lätt i ''takt'' och när han slutligen fattade traven gav jag röstkommando, beröm och lät honom räta ut sig.

Det är lättare att trava än att tölta/grisepassa på böjt spår, så det är ett ganska effektivt sätt. När han kunde det stensäkert på volten, var det bara att öva på skogsvägarna, samma sak. Jag böjde honom och drev fram (tänk en överböjd öppna), red lätt och knackade med innerskänkeln, gav röstkommando. Så fort det blev trav fick han trava rakt fram en stund utan någon tanke på form eller så. Numera kan jag fatta trav utan att böja honom, från skritt och utan töltinslag, helt enkelt för att han har lärt sig ett speciellt kommando/hjälp för just trav.

Det är mitt tips.

Jag undrar också varför man vill arbeta bort tölten..
Fick hem ett gulligt varmblodssto för ett par veckor sedan och blev överlycklig när jag såg att töltanlagen finns.

Superbekvämt att rida i när man rider ut och man kan jobba precis lika bra i tölt som i trav eller skritt..

Jag har en islandshäst också som jag haft i 14 år, så jag är van att jobba hästen i alla gångarter..

För mig är tölten ett +

Jag önskar oxå jag hade en stor häst som kunde tölta! (även om jag helt ärligt är lite småskraj för storhästar, men travare känns trygga på nåt sätt). Hade det tränats mer och marknadsförts på ridtravarna så tror jag absolut att deras status hade kunnat höjjas mer :)

Jag har ingen erfarenhet alls av ridtravare med tölt(eller utan för den delen), men däremot av islandshästar som "inte kan trava". Jag håller med ovanstående skribenter som nämner att låta hästen ta det i ett tempo den klarar av, låta hästen få gå lång och låg för då är det lättare för den att komma ifrån tölten. När hästen är stark i sitt eget tempo så börja be den gå långsammare korta sträckor med beröm! Formen kommer bakifrån så när hästen är stark nog att bära sig i traven så kommer "nacken" på köpet.

Men en sak som jag funnit effektiv på islandshäst är longering över bommar. I början utan inspänning. En annan sak som fungerar på islandshäst men jag inte vet alls om det tillämpas på travare -det är vikt på framhovarna. Köp tyngdboots o ha på de stunder du tränar traven. Tyngder fördröjer rörelsemönstret och från tölt blir det då åt traven. Tänk på att en otränad häst blir det tungt för i början, så bara korta stunder!

Vill du veta med om töltande ridtravare så googla på "töltende traber" så hittar du en stor intresseorganisation.

Varmblodet som jag rider in gör så när hon inte får rusa in i traven...
Det gäller att bara vara mjuk i handen och följsam i sitsen.
Ni kanske får låta hästen trava in lite "snabbare" tills den har stärkt upp sig och orkar samla sig mer.
Det viktigaste är att hästen får behålla sin framåtbjudning! Det är lätt att man bromsar tillbaks för mycket och om man tappar framåtbjudningen så har man tappat hästen!
Skit i formen!! Den kommer när hästen börjar jobba rätt med resten av kroppen! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar