Töltsättning!

Koltinna

Trådstartare
Hej där ute!

Jag ska börja töltsätta min 5 åring nu. Hur har ni gått till väga? Skulle behöva lite hjälp!

Sv: Töltsättning!

Hej,

Jag har provridit en 5 gångare,
5år. Han är grundinriden, och har väl separerade gångarter. Men han är inte töltsatt. Så jag vet inte om jag ska köpa honom? Han han har väldigt mycket pass i sig.

Jag behöver samma hjälp som du...

Hur ska man gå tillväga ? Ska man skicka han på töltsättning ? eller rida själv för intstruktör ?

/ Mvh natalie !:)

Nu fattar jag inte, hästen har pass men är inte töltsatt?

När man töltsätter, letar man efter en lateral. Även passen är lateral, det låter som om det inte krävs någon töltsättning men däremot som att rätt takt behöver bli tränad.

Om så är fallet är min fråga till dig, vet du hur rätt tölttakt känns?

Mitt råd till TS är att ta hjälp av en kunnig instruktör i din närhet, någon som kan se hästen och känna av vilken metod som funkar bäst på just din häst.

Till NatalieBJ: Undrar även jag om du vet hur den rätta tölttakten känns, om inte så är mitt bästa råd att skicka iväg hästen på "töltsättning".

Min 5 åring töltsatte sig själv, han bjöd på 2-3 rena steg 5:e gången jag red på honom. Sen dess har takten kommit ju starkare han blivit och nu töltar han utan problem både ute och på bana.
Har även varit med om töltsättning av ett 10 årigt sto, hon var svårare då vi var tvugna att lära henne lateralen. Det är svårt att förklara över internet så mitt råd är att ta hjälp av någon kunnig i eran närhet ..

Jag lämnade iväg min femåring i början på sommaren, en månad hos tränare för töltsättning. Det var det bästa jag kunde ha gjort då jag själv inte töltat på många år. Rent teoretiskt kan man ju rätt snabbt lära sig Hur man skall göra, att därifrån gå till att själv göra det är ett väldigt stort steg med stor risk att det blir fel på vägen.

Min häst töltade som bara den efter två veckor hos tränaren, men jag själv hade bara lyckats med nåt enstaka steg dessförinnan. Så för mig var det värt varenda öre, men det var oxå roligt när hon kom hem och vi kunde fortsätta arbetet med renodling av takt och styrka.

Kan du inte lämna bort hästen, så rid iaf för tränare regelbundet!

Jag skickade iväg min helt enkelt 1 månad på töltsättning så hon fick lära sig de där av proffs.

Hel nöjd=)

Droga den med anabol och hota med stryk :devil: ! *Skämt för den som inte förstår*
Om h*n verka har lätt med det själv, kan du ju försöka att arbeta därifrån och hitta knapparna. Annars är det väl att skicka h**** till någon som kan :)! Annars skulle jag även kunna tänka mig att mycket klättring och kavaletti i skritt är bra, så h*n får lära sig att lyfta på benen, ett steg iallafall :p!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 643
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: Springer
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
328
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka