Töltformer

J

josse

Nu är jag här igen och frågar om mitt favorit ämne töltform.
Om man rider hästen på lösa tyglar i tölt, med ren takt...utan att den sänker ryggen eller agaerar som stjärnkikare, innebär detta automatiskt att den går på framdelen och släpar baken, eller kan man träna överlinjen i denna form? Fram för vilda spekulationer tack! :idea:

Precis som Boj säger är det svårt att avgöra, det skiljer sig från häst till häst.

Men är du helt säker på att hästen går med välvd rygg och med bärighet i bakbenen - ja då låter det som att det är denna form som är just denna hästs arbetsform.

// Ingalill

På mångas begäran kastar jag mig återigen in i vilda diskussioner på islandsforumet( som är lite väl mesigt nuförtiden om jag ska vara riktigt ärlig).
Tölt i låg form på lösa tyglar där man har uppe ryggen och aktivitet i länden är asjobbigt för en häst. Om den dessutom går taktrent är det en prestation.
Om det innebär att den går på framdelen och släpar baken? Ja det kan man väl säga att den gör, annars hade den ju inte gått i en låg form, orkar hästen dra in baken så lyfts frammen och formen blir inte längre låg.

Det är magmusklerna som ska åstadkomma uppresningen i första hand och magen tränar man bäst i andra gångarter, skritt tex.
Jag har använt tölt i låg form när jag ville lära pållen att inte kasta sig in i tölten och tappa ryggen på vägen och likaså för att göra en övergång från tölt till skritt utan tappad hållning eller att det blev trav.

I början blev det alla taktfel som tänkas kan men när pållen märkte att jag bara krävde detta eländiga jobbiga sätt att arbeta på i 10 meter så gick han med på att försöka. Efter typ 8 försök så fick jag tölt där ryggen var uppe i både övergången till tölt och från tölt så då släppte vi övningen för den gången och sadlade av och då tror jag inte att vi hade haft ren takt nån gång :-),

En vecka senare så gjorde jag om försöket efter att vi tränat bärighet på massor av andra sätt i andra gångarter och då kom han ihåg sen sist att eländet varade ju i sån kort bit så då tog han i för kung och fosterland och åstadkom typ 20 meter med bibehållen ryggverksamhet OCH hyffsat bra takt ( exakt hur bra vet jag inte , är inte super på att bedömma det men Monic såg en liten film på det och han kanske kan säga hur takten var).

Formen var förståss låg eftersom pållen inte är stark nog att prestera annat ännu, han har bara varit igång en månad ännu, men nu vet jag att han behärskar tölt med ryggverksamhet i övergångar så då behöver vi inte göra det mer förrän han är starkare.

Man får inte glömma att tölt är bärighet och bärighet är jobbigt. Kräver man mkt bärighet så får man göra det under kortare tid.
Övningen som sådan är inte något man bör göra för att träna överlinjen, då hästen har lite väl mkt vikt på framdelen då. Det är mer en övning för att kolla hur stark ens häst är just nu.
Har föresten alltid undrat hur man tränar överlinjen, tror man liksom att överlinjen ska dra upp hästen på nått magiskt vis? För mig är det mer att överlinjen blir fin när man tränat upp underlinjen tillräckligt mkt

Vad kul att se dig här igen, har väl inte varit så flitig skrivare jag heller på sistone. Bla jobb och kisstorkning (=valp ;)) har upptagit tiden.
Det behövs nån som "rör runt i grytorna" :D Det är roligt när det blir lite rejäla diskussioner :devil: :banana:

Jag har läst diskussionerna om tölt i låg form, både här och på andra ställen och det är intressant tycker jag.
Så har jag ridit vissa hästar korta sträckor när jag ridit in och skulle träna fram tölten. Inte med någon egentlig baktanke annat än att just den hästen annars lätt sänkte ryggen när jag försökte tölta lite och jag ville få hästen att "hitta rätt" och jobba med rygg och bak.

Blev inspirerad och provade med gubbens häst idag, som av naturen töltar ganska skapligt och välrest på lösa tyglar, men det gick åt fanders. Det blev antingen trav eller grisepass. Honom passade den här träningen inte alls, inte än i varje fall.

Den lilla snutt film jag kikade på av Djurjourens häst såg riktigt bra ut, mkt långsam tölt i låg form och vad jag kunde se riktigt skaplig takt. Du får komma hit och visa så jag får se live. - Om du törs ;)
Höll ju på att skrämma slag på Djurjouren när hon kom hit förra gången och skulle rida, tro det eller ej - ha, ha. Jag var sur och ilsken som ett bi :o efter att ha "tjaffsat" med jobbet och dessutom fått en massa extra arbete utan förvarning, så jag hann vare sig rida själv eller titta på henne.

Hehe. ja då var det lite skånsk surkärring över dig minsann, har aldrig sett dig sådan ;)
Men jag tittar förbi på fredag med en ny favoritchoklad :-)
Kanske blir lite tid över att plåga hästskötaren på :)

Hehe, ja det är bäst att göra glada grodor INNAN man läser vad jag skriver, annars kanske man ångrar sig sedan :-). Jag är bra på att göra folk arga :-)

Välkommen tillbaka! Som sagt är det roligt att diskutera med någon ibland... (i synnerhet när man inte håller med då)

Övningen som sådan är inte något man bör göra för att träna överlinjen

Nu har jag tillgång till mycket duktiga tränare som jag nog litar mer på än dig och just här har ni helt olika uppfattning. Enligt dessa bör man träna tölt i låg form för att få bärighet. Men det krävs förstås att formen kommer för att man aktiverar bakdelen och inte för att man tar ner huvudet på hästen... :angel:

Ja jag har sett de underbara" bilderna i Islandshästen på låg form :-) antar att det är såna proffs du menar :-)
Man kan aktivera baken på tusen sätt varav många är dåliga och innebär att man med manuell hjälp får dra ner hästens huvud. Aktiverar man baken (egentligen magen)så ramlar huvudet ner av sig själv. Man måste alltid börja i mitteln, inte i nån av ändarna :-)

Jo, välkommen tillbaka, har också saknat dina inlägg som ofta belyser saker från andra vinklar, även om jag inte alltid håller med :cool:. Jag blir lite förvirrad när jag läser ditt inlägg, för det känns som om du delvis talara emot dej själv:

Tölt i låg form på lösa tyglar där man har uppe ryggen och aktivitet i länden är asjobbigt för en häst. Om den dessutom går taktrent är det en prestation.
Om det innebär att den går på framdelen och släpar baken? Ja det kan man väl säga att den gör, annars hade den ju inte gått i en låg form, orkar hästen dra in baken så lyfts frammen och formen blir inte längre låg.

Men om man tar exemp westernhästarna(de skickliga) deras bäcken är ju hur vinklat som helst men de går i låg form, och nog tycker jag att de verkar ha vikten på bakdelen.

Vidare pratar du om att träna maglinjen i stället för att fokusera på överlinjen. Visst precis som på mänsikan så behövs både mag och ryggmuskler för att kunna bära upp skelettet korrekt, och man kan ju inte be hästen att göra 100 sit-ups. Enligt vad jag har förstått är att man tränar hästens överlinje genom att länga överlinjen på olika sätt, och länger man ryggen och sträcker ut de musklerna, så borde ju magmusklerna jobba och blir kortare för att hålla upp ryggen. Precis som när man böjer hästen i sidan en sida längs och sträks ut medan den andra förkortas.

Om ryggen höjs så borde hästens bäcken automtiskt vinklas mer framåt, och bära mer vikt på bakdelen, oavsett vart huvudet befinner sej. Så jag förstår inte att du menar du skriver att tölt i låg form är väldigt jobbigt, för då måste hästen använda ryggen, men samtidigt så säger du att detta är inte ngt bra sätt att träna, eftersom den kastar sej på framdelen. Du skriver också att det är en bra övning för att träna hästen att inte falla in i trav från tölt, eller från tölt till skritt utan tappad hållning. Men beror inte den effekten du beskriver på att hästen bär mer vikt på bakdelen då?

Om hästen hamnar på frmdelen för att den går i låg form, så beror det i så fall på att man tvingat ner hästens huvud med hjälp av tyglarna, och då blir den kanppast lösgjord, och att inte förhållningara går igenom. Men då har det inte med den låga formen att göra, utan andra brister i ridningen och såna fall tror jag inte att man lyckas rida sin häst i hög form heller, med korrekt bärighet.

Kanske menar vi samma sak? :angel:

En westernhäst bär inte på det sättet som jag kallar bärighet. De vinklar in rumpan på ett sätt som gör att bakbenen svingas in raka under hästen. Det sättet stärker inte länden, tvärtom så försvagar det länden, töjjer ut den och gör den svag. Testa själv att gå och trampa in bakbenen på westernvis med raka ben ( (känns i rumpan) eller att lyfta bakbenen med böjda leder på "bärighetsvis"(känns i magen).
Det är olika sätt att bära och westernbärighet är inte det jag vill ha även fast det säkert fyller sin funktion på en westernhäst ( kan inget om det).

Ang att länga ut ryggen. Testa även det på dig själv. Läng ut ryggen utan att använda magens muskler :-)Lite av frågan vad som kommer först, hönan eller ägget .Jag kan inte fömå min kropp att göra något som inte börjar med magen men jag är kanske vanskapt eller nått.

Tänk logisk, överlinjens muskler är mestadels till för att stötta ryggraden i sidled den kan inte lyfta upp något. Magen däremot lyfter uppåt.

Visst ber vi hästen att göra sittupps, det är i princip det enda jag gör när jag tränar. böjning av olika grader tränar de sneda magmusklerna ( och en massa annat förståss) och att göra en undersatt halt med undersatt igångsättning är en rak sittupps.
att träna låg form i tölt är ju mer än det vi ser de flesta göra, dvs att de slutar dra upp hududet på hästen.
Visst betyder en höjd rygg att hästen bär mer vikt på bakdelen men den bär i låg töltform fortfarande massor av vikt på framdelen eftersom tölt är en så jobbig grej för en häst.Det är ju inte så att en häst antingen går på bogarna eller inte gör det. En häst går ALLTID på bogarna, den är född att göra det, den gör det bara mer eller mindre mkt.

Det är vanligt på islandshästar att man kallar det att man rider bort hästen från bogarna när man lyfter huvudet på den men även om man lyfter hästens huvud så har den fortfarande vikten på bogarna och är precis lika bogtung.

Den enda ryttare jag personligen känner till som kan rida upp en häst från bogarna genom att lyfta huvudet på den är Tim. Det beror på att hon med sin fenomenala bäckenteknik ( undrar var hon övat upp den :angel:)samtidigt ber den att bokstavligt talat sätta sig på röven och att använda bakbenen. Det hon gör är ganska komplicerat egentligen men själv tror hon att hon bara gör något lätt :-).

Någon som ser henne och bara ser att hon lyfter huvudet för att få hästen så fantastiskt fin som hon får den tolkar det hela fel.

Att rida en häst i låg form har inget med att tvinga ner hästens huvud, varför tjatar alla om det?

Man ska kunna rida sin häst i både låg form och hög form och sekundsnabbt kunna skiffta mellan formerna . Ovasett vad du gör så ska du närsomhelst kunna få sökningen framåt nedåt bara genom att släppa efter en aning, eller att suga upp ryggen lite grann.
Det är helt sant det du skriver att om den låga formen inte funkar så funkar inte heller den höga. Det brsiter då, helt rätt och det är de bristerna jag anser att man ska åtgärda i nån annan gångart . Så jag håller med dig där, förutom attt du utrycker dig lite klumpgt ang. att hamna på framdelen. Hästen är alltid på framdelen, när den står, sover , äter skiter etc., när du ber om tölt i låg form så ber du den att arbeta med bl.a. magen och då kommer den upp sig lite grann och bakdelen börjar arbeta lite mer, men den är fortfarande på bogarna eftesrom den är född att göra det.

Jo, jag håller nog med dej i mångt och mkt. Och välkommnar också det du säger att en häst belastar fram och bakdelen mer eller mindre mkt, men då kan det ju vara en framgåeng att förflytta lite mer vikt mot bakdelen, även om man kanske inte kan kalla det fulländad samling. Men en häst i levad går ialla fall inte på bogarna :idea:.

Rent tekniskt är det nog himla fint om man kan hantera sina egna bäckenrörelser , så att man kan få till halvhlater med så lite tygel som möjligt. Jag brukar träna detta framförallt i skritt på långa tyglar, genom att pressa naveln bak mot ryggen, och när det lyckas kan jag faktiskt känna hur Pållan verkligen bromsar in med bakbenen och lyfts framtill.

ANG western hästarna så är jag inte heller insatt, men jag tror inte att de skulle hålla med dej när du påstår att deras träning leder till försvagad länd, speciellt när du inte är så insatt....men lägga ut en tråd där och se vad du får för respons :smirk:

Välkommen djurjouren :banana:

Josse - vad gäller westernhästarna så vill histiriskt sett en cowboy ha en helt annan typ av rörelse (eller orörelse) jämfört med oss som försöker få så stora gångarter som möjligt. De som har tregångshästar och ska fösa kor flera veckor i sträck vill ha en bekväm trav utan så mycket studs. Deras sätt att gå i låg form liknar inte vårat ridsätt alls. En islänning är inte byggd för det utan tappar ofelbart aktionen och blir framtung, alla jag sett som ridits på det viset iaf.

Men har man en gudagåva som tölt så behöver man ju inte jogga med pållen för att stå ut :idea:

Det här med över- och underlinje. Det är samma sak för människor. Tänk dig att du står på alla fyra med en tung last på ryggen. Du får kämpa mot att svanka under tyngden och istället bära upp den bra genom att skjuta upp ryggen lite som en katt. Då kommer huvudet att sänkas istället för att höjas och rumpan att följa med rundningen av överlinjen. MEN VILKA MUSKLER GÖR DETTA DÅ???? Jo, magens; UNDERSIDANS muskler. Det är de som måste dra ihop sig för att den motstående sidan ska kunna längas.

Precis som om du står upp och ska böja dig rakt åt höger. Då längs ju din vänstra linje, men inte är det den du "tränar" eller anstränger, utan den högra som får dra ihop sig.

Vill du hästen ska bära upp dig får du alltså rida undersidan på den. Och ju mer resning (och frambensaktion) du kräver framtill, ju mer måste du peta upp magen så att bakbenen sätts in och halsen inte knäcks åt fel håll.

Typ att när du tar ett "uppresande" tygeltag för att pållen hamnar på framdelen i travtakt så kombinerar du bara det med att driva upp magen lite med bäckenet/benen i ett litet juck (eh, var tränar man det? på hästryggen förstås :angel:) med mothåll vid vaderna (stolsits är alltså uteslutet) eller annat lämpligt ställe beroende på häst.

Nu tycker djurjouren att det är ett lite för lätt sätt att göra det på :cool: och kan massor med tricks för att slippa rida så vulgärt :angel: och använda mindre hjälper på längre sikt istället. Vilket är jättebra förstås (bara lata ryttare som jag slipper hålla på så länge innan man får GÖRA något kul) eftersom det får hästen att bli bättre balanserad utan hjälp från ryttaren.

Men som en tröst för oss som inte har tålamod/kunskap att vänta på att hästen ska bli stark och tölten ska bli riktigt bärig - en häst med rätt gångartsförutsättningar ska ha tölten ändå, även innan allt det där byggandet och bärandet. Vad gäller töltgener så märks de bäst i det ökade tempot, det kräver mer talang/anlag att fixa för hästen medan det riktigt korta bäriga är mer av en tränings/ryttarfråga. Självklart kan man kombinera upbbyggandet av bärkraft med njutandet av fartvinden också, man måste ju hålla motivationen uppe hos både två- och fyrbenta :D

Klok som alltid ;)

Jo, har nog inte riktigt tänkt förstått på hur man får de där magmsklerna att jobba (på hästen förstås).

Min PÅlla klarar nog mkr ritktigt att tölta i varienade tempo, det är bara matte som ska fixa detta också. Upplever att hon har ett favorit tempo som ligger melan ökad tölt och kort tempo. Jag förösker få till styrkan och bärigheten genom att rida andra tempon än favorit tempot i tölt (utom i bland när jag bara njuter av fartvinden.)Brukar inte behöva lyfa tygeln för att få upp hvudet på Pållan i tölt, utan det räcker oftast med en halvhalt (när hon är med på de noterna)i Skritt därmeot så krävs det mer drivning och uppresandetygeltag i kombination med juckrörelsen, glömmer jag jucket däremot, så lägger hon sej tungt på handen och blir tjurig. Ett bra sätt att träna jucksignalen är genom ryggning tycker jag, då får man in balansen mellan framåtdrivande och förhållande (men det vågar man ju inte tala om för barockfantaster där ryggning är förbjudet).

Ett annat sätt att träna hållningen (om den i grunden är dålig)är ju genom gympa så att man får de där muskleran som man sen behöver.

sen finnns det säkert andra sätt också :banana:

Intressant!!

Så vad finns det mer för magövningar man kan göra? Galopp? Nåt speciellt tempo/terräng som är bra?
Har en pålla som är riden med mer skjutkraft än bärkraft (tror alltid att man måste göra allt i 180) som jag vill försöka träna upp att bära sig bättre så jag följer tråden med spänning!

Vildvittra

Liknande trådar

Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 772
Senast: BMW530D
·
Islandshäst Jag har ganska nyligen (och av ren slump som jag såhär i efterhand är extremt glad för) gått över från 3-gångare till islandshäst och...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Koppen
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Ridaranka
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: Novisis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.