En westernhäst bär inte på det sättet som jag kallar bärighet. De vinklar in rumpan på ett sätt som gör att bakbenen svingas in raka under hästen. Det sättet stärker inte länden, tvärtom så försvagar det länden, töjjer ut den och gör den svag. Testa själv att gå och trampa in bakbenen på westernvis med raka ben ( (känns i rumpan) eller att lyfta bakbenen med böjda leder på "bärighetsvis"(känns i magen).
Det är olika sätt att bära och westernbärighet är inte det jag vill ha även fast det säkert fyller sin funktion på en westernhäst ( kan inget om det).
Ang att länga ut ryggen. Testa även det på dig själv. Läng ut ryggen utan att använda magens muskler :-)Lite av frågan vad som kommer först, hönan eller ägget .Jag kan inte fömå min kropp att göra något som inte börjar med magen men jag är kanske vanskapt eller nått.
Tänk logisk, överlinjens muskler är mestadels till för att stötta ryggraden i sidled den kan inte lyfta upp något. Magen däremot lyfter uppåt.
Visst ber vi hästen att göra sittupps, det är i princip det enda jag gör när jag tränar. böjning av olika grader tränar de sneda magmusklerna ( och en massa annat förståss) och att göra en undersatt halt med undersatt igångsättning är en rak sittupps.
att träna låg form i tölt är ju mer än det vi ser de flesta göra, dvs att de slutar dra upp hududet på hästen.
Visst betyder en höjd rygg att hästen bär mer vikt på bakdelen men den bär i låg töltform fortfarande massor av vikt på framdelen eftersom tölt är en så jobbig grej för en häst.Det är ju inte så att en häst antingen går på bogarna eller inte gör det. En häst går ALLTID på bogarna, den är född att göra det, den gör det bara mer eller mindre mkt.
Det är vanligt på islandshästar att man kallar det att man rider bort hästen från bogarna när man lyfter huvudet på den men även om man lyfter hästens huvud så har den fortfarande vikten på bogarna och är precis lika bogtung.
Den enda ryttare jag personligen känner till som kan rida upp en häst från bogarna genom att lyfta huvudet på den är Tim. Det beror på att hon med sin fenomenala bäckenteknik ( undrar var hon övat upp den
)samtidigt ber den att bokstavligt talat sätta sig på röven och att använda bakbenen. Det hon gör är ganska komplicerat egentligen men själv tror hon att hon bara gör något lätt :-).
Någon som ser henne och bara ser att hon lyfter huvudet för att få hästen så fantastiskt fin som hon får den tolkar det hela fel.
Att rida en häst i låg form har inget med att tvinga ner hästens huvud, varför tjatar alla om det?
Man ska kunna rida sin häst i både låg form och hög form och sekundsnabbt kunna skiffta mellan formerna . Ovasett vad du gör så ska du närsomhelst kunna få sökningen framåt nedåt bara genom att släppa efter en aning, eller att suga upp ryggen lite grann.
Det är helt sant det du skriver att om den låga formen inte funkar så funkar inte heller den höga. Det brsiter då, helt rätt och det är de bristerna jag anser att man ska åtgärda i nån annan gångart . Så jag håller med dig där, förutom attt du utrycker dig lite klumpgt ang. att hamna på framdelen. Hästen är alltid på framdelen, när den står, sover , äter skiter etc., när du ber om tölt i låg form så ber du den att arbeta med bl.a. magen och då kommer den upp sig lite grann och bakdelen börjar arbeta lite mer, men den är fortfarande på bogarna eftesrom den är född att göra det.