H

HungrigGet

Är inte så haj på detta men det finns säkert många proffs där ute.
Så hur gör man?

Sv: Tölt

använd sökfunktionen, det finns massor med bra trådar...

En kort beskrivning; samla hästen, "packa" ihop den så att bakdelen aktiveras och bär vikt, halvhalta, sitt mitt över hästen (inte framåtlutad el. bakåtlutad) och driv med sätet. Tårna ska peka framåt, och knäna ska vara framåtriktade, hälarna nedåt.

Lycka till!

Är inte så haj på detta men det finns säkert många proffs där ute.
Så hur gör man?
HungrigGet skrev:
Låter inte särskilt avanserat på er beskrivning.
:)

Vet du vad, du kommer inte att greja det. Det är alldeles för avancerat för dig, det krävs mycket mer än så. Nämligen en 1000-årig avelshistoria samt 4 ben, har du det så finns det hopp.:angel:

HungrigGet skrev:
Låter inte särskilt avanserat på er beskrivning.
:)

Du då kan vi ju börja med frågorna:

- hur bra taiming och känsla har du? Vet du exakt på sekunden vad du ska göra?
- taktfelen, hur rättar du till dem?
- hur gör du för att göra hästen tillrätta och hjälpa den att visa sig från sin bästa sida?

Inget personligt påhopp men tölten är avancerad och man måste alltid träna så kom inte och säg att det är piece of cake ;)

Det var beskrivningen som jag menade verkade lätt. Självklart är det inte piece of cake det förstår väl jag med..

jo det kan jag förstå :)
Det var ju lite grunder jag var nyfiken på.

när jag var ny på det här med islandshäst trodde jag (som jag märker att många nybörjare gör än i dag) att det var en särskild knapp man skulle hitta - sen kunde man tölta :rofl: :rofl:

I dag förstår jag bättre, visst är det en "knapp" men hitentills har den suttit på helt olika ställen på samtliga islandshästar jag ridit...

ja, det finns många olika individer, men så är det med andra hästar och djur med för den delen.

Ptja...beskrivningen är enkel, det är svårare att få hästen att utföra det kan jag lova. Ännu svårare att göra det helt rent under långa sträckor. Sen ska man ju verkligen få hästen att arbeta rätt, ingen nos i vädret och sänkt rygg etc. Men när det blir rätt så känns det ju bara SÅ rätt!!

Det bästa är nog att rida för instruktör :)

haha snacka om att folk här inte e lite "stränga" men det är ju som att fråga hur man hoppar med hästen på hoppforumet.;)

jag tycker aboslut inte du ska ge dig in i detta utan att rida för insturktör/ridskola m.m eftersom även om du får till tölt på hästen så vet du ju inte hur det känns och om det är rätt takt om det är takfel, framtunghet,fel form m.m m.m m.m m.m.

så lycka till och när du väl lärt dig kommer du aldrig ångra dig finns inget bättre än tölt och våra älskade små islänningar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show bjuder på både sport, kunskap och inspiration om islandshästar. Nu finns startfältet i World Cup Tölt...
Svar
0
· Visningar
38
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
IT & mobiler Hej Tänker kanske finns några här som haj på gäller sim-kort till surplatta och nått bra tips på vad ska välja. Jag inte ha ett...
Svar
9
· Visningar
442
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka