Sv: Tölt..
Jag har lite tankar kring detta.
Jag har två ridbara islandshästar, båda i utvecklingsstadiet.
Häst 1 är Karl, född -07. Grundinriden nu under sommaren, riden i fyra gångarter. Tölten är rent fyrtaktig men långsam.
Honom har jag precis ställt av för vintervila, tror att det är psykiskt bra för honom.
När jag i vår sätter igång honom igen, är min tanke att göra om grundjobbet, arbeta alla fyra gångarter men låta honom gå i långsam tölt. Jobba mer med steglängdsändringar i skritt, trav och galopp för att få honom att förstå steglängdsökning, och såsmåningom jobba med att ändra steglängden också i tölt. Orsaken till att jag tänker så, är att jag är mycket mer van att jobba tregångare och är säkrare själv i den träningen.
Häst 2 är ett sto född -05. Hon har varit olyckligt inriden och blivit väldigt rädd, köpte henne som nästan oridbar. Använde förra hösten och fram till april till grundridning i skritt, trav och galopp. Det mesta jobbet gick ut på att få henne avspänd. Ställde av henne i april pga fölning. Satt igång henne sakta under sensommaren och har nu börjat arbeta henne med form i skritt, trav och galopp. Flytta bogar, böja hals och nacke. Jobba i skogen.
Och leta upp en tölt som också går långsamt. Med henne väljer jag än så länge att nöja mig med tölt om än jättelångsamt tills hon blir stark nog att bära, och då kommer jag att be om lite längre och lite kortare steg i korta sträckor för att bygga upp henne. Traven går någorlunda att jobba med redan nu, men har ingen precision i träningen. Försöker dock variera steglängden lite när jag rider i paddocken. Vid uteritt är jag nöjd bara jag får avslappnad takt och hyfsat jämnt tempo.
Inte så bra svar på din fråga, kanske, men en beskrivning av hur jag resonerar.