cress

Trådstartare
Jag har en unghäst som precis är tölt satt..

Frågan Jag ställer är hur Jag gör för att stärka och öka hans tölt, Tempot nu är mycket mycket långsam, skritt tempo.. Jag vet att Jag ska skynda långsamt..

Sv: Tölt..

Jag har det likadant med min pålle. Dock töltsattes hon inte förrän hon var 8år.
Hon har en mycket långsam tölt. Försöker jag öka så slår hon om till trav så jag fortsätter i det långsamma tempot.

En kompis till mej har en islandshäst som på äldre dar ökade upp sitt tölttempo. Det går undan som 17 nu! Så jag väntar bara... :bow:

Jag har lite tankar kring detta.

Jag har två ridbara islandshästar, båda i utvecklingsstadiet.
Häst 1 är Karl, född -07. Grundinriden nu under sommaren, riden i fyra gångarter. Tölten är rent fyrtaktig men långsam.
Honom har jag precis ställt av för vintervila, tror att det är psykiskt bra för honom.

När jag i vår sätter igång honom igen, är min tanke att göra om grundjobbet, arbeta alla fyra gångarter men låta honom gå i långsam tölt. Jobba mer med steglängdsändringar i skritt, trav och galopp för att få honom att förstå steglängdsökning, och såsmåningom jobba med att ändra steglängden också i tölt. Orsaken till att jag tänker så, är att jag är mycket mer van att jobba tregångare och är säkrare själv i den träningen.

Häst 2 är ett sto född -05. Hon har varit olyckligt inriden och blivit väldigt rädd, köpte henne som nästan oridbar. Använde förra hösten och fram till april till grundridning i skritt, trav och galopp. Det mesta jobbet gick ut på att få henne avspänd. Ställde av henne i april pga fölning. Satt igång henne sakta under sensommaren och har nu börjat arbeta henne med form i skritt, trav och galopp. Flytta bogar, böja hals och nacke. Jobba i skogen.
Och leta upp en tölt som också går långsamt. Med henne väljer jag än så länge att nöja mig med tölt om än jättelångsamt tills hon blir stark nog att bära, och då kommer jag att be om lite längre och lite kortare steg i korta sträckor för att bygga upp henne. Traven går någorlunda att jobba med redan nu, men har ingen precision i träningen. Försöker dock variera steglängden lite när jag rider i paddocken. Vid uteritt är jag nöjd bara jag får avslappnad takt och hyfsat jämnt tempo.

Inte så bra svar på din fråga, kanske, men en beskrivning av hur jag resonerar.

Mitt tips är att vara vaksam på formen så att huvudet inte åker upp och ryggen sänks. Hästen behöver trampa inunder bakbenen ordentligt (och höja ryggen - använda ryggmuskulaturen) för att kunna bära dig i tölt. Sen beror det lite på om han lutar åt travtakt, passtakt eller är helt ren?

Ett bra sätt att träna töltmusklerna tycker jag är att rida skritt och i vissa fall trav över mycket stock och sten i skogen! Också bra för framåtbjudningen som i vissa fall kan bli lidande när hästen inte riktigt är bekväm i att ta sig fram i en ny gångart.

Lycka till :-)

Kl

Lånar tråden lite.
Har en unghäst född 06 som jag håller på att Tölt sätta. Han är väldigt dominant o gick som klapphingst till förra våren.
Just nu gör jag Tölt-skritt-Tölt, lugnt o långsamt. Det funkar när jam är koncentrerad men är han inte det så tar han bara upp huvudet o travar.. ngn som har tips på vad jag kan göra då??

Hur länge håller du på?

5 år är bara barnet och då kan det vara svårt att koncentrera sig.

Ridit lite För Hinni, och han är extremt noga med framåtbjudningen i tölten. han kör skrölt/tölt, sen fullt fräs i galopp, så häste ska tränka framma, och såsmåningom liksom "tagga" inför tölten, tänka snart, snart, snart får jag springa. Men självklart är det bra att sakta av till skritt oxå, men jag tror oxå det kan vara bra att variera sig!

jag har en på 7 och en på 6 den på 7 Eldfari heter han har jag starta nu och öka tölten på och det tar vi fra galopp men nu er jo han sterka i i sin bakpart och har tölta lenge och tevla open klass i år min på 6 er en konstig häst sen han öker så jätte fint selv:) men så lenge man har sterka bakparten så de har krefter och sette under seg så går det fint och trena ökningen fra galopp:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
799
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 055
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar