Tölt tipps tack!

M

Mini_molle10

Jag har pecis börjat rida en islandshäst. Han ska vara fyrgångare, men tyvärr så töltar hon inte så bra.

Eftersom jag inte har någon islandshäst vana innan henne, så undrar jag om någon kan ge meg tipps på hur man töltar och hur jag ska öva henne på att tölta?

Hon rids nästan enbart i skogen, hon som äger henne bryrsig inte häller om att hon inte töltar, utan hon ville bara ha en trevlig häst att rida på, så vi kommer inte att dra in någon instruktör.

Men jag tycker att det vore roligt om man lyckades få henne att tölta.
Så har ni tipps, dela gärna med er.

Sv: Tölt tipps tack!

Svårt utan instruktörshjälp och utan tidigare vana vid töltridning. Om det är en typisk fyrgångstyp så bör den välja trav istället och inte passgång...? Vilket är en fördel om du ridit "vanligt" förut och kan samla. Det brukar vara lättare att jobba ungefär likadant som på "vanlig häst" i samlingsarbetet på en typisk fyrgångare än en typisk femgångare. Om man generaliserar.

Det som gäller är alltså: SAMLING! Börja i skritt; först och främst måste framåtdrivning och förhållning funka bra - annars är det ju svårt att samla. Jobba med att korta och länga skritten. Så småningom samlar du hästen alltmer i skritten; hästen måste komma ordentligt på bakdelen och vara lätt i framdelen. Om hästen knappt är töltad ska du också tänka på att gå fram i ett lagom tempo i träningen: det är muskler hästen inte är så stark i som den nu ska jobba med. Samla, samla samla och behåll samlingen samtidigt som du ökar tempot till tölt. Var noga med att titta på varann eller kanske filma eller ta hjälp av att höra takten via ett lite hårdare underlag. Kom ihåg halvhalterna och bibehåll undertrampet. Beroende på hur svårt hästen har för tölt kommer du antingen att få några töltsteg eller också är faktiskt risken att hästen vill trava även i denna form. Om du får töltsteg; tölta bara några få steg och sen ner i skritt. Gör inte missen att fortsätta i flera meter bara för att det är så kul!;) Hästen måste få belöningen att slippa jobba när det går bra. Och ju längre sträckor du tar i början; desto större är risken att du "tappar" formen och hästen går över i travtakt eller rentav trav. Gör om några gånger och belöna förstås. Så småningom kan du öka på sträckan. Var noga med att behålla samling och takt! Om du INTE får tölt så blir det svårare... då får du börja med att få hästen mer lateral i sitt tänkande i skritten och så småningom kanske komma fram i "skrittölt" dvs tölt i skrittempo.

Tempot bör vara kort (om hästen är en typisk fyrgångare) och hästen får inte falla ner på bogarna. Viktigt att komma ihåg är att trots att du vill ha en hög form inte göra missen att hästen bara slänger upp skallen som en giraff och sänker ryggen. Hästen MÅSTE sätt sig på bakdelen, annars kommer den snart trava när du vill tölta; i en trist hållning och få underhals.

Även en typisk fyrgångare kan börja få grisepasstendenser. Så det gäller att du har koll på takten så att du inte fastnar i att sitta och rida grisepass istället. Det bästa vore väl om du ändå kan få hjälp av instruktör. Eller åtminstone rida islandshäst på lektion på ridskola och på så sätt få in känslan för hur gångarten ska kännas.

Träna på plan mark eller i nerförslut (inte FÖR brant dock). Uppförsbackar är inte att rekommendera att tölta i - det är svårt för hästen att samla sig såpass mycket som behövs; åtminstone innan tölten sitter.

Förresten kan det vara bra att veta ett par saker: hur gammal är hästen? Är den töltad ALLS? Är den överhuvudtaget satt i tölt någon gång? Om den ändå har satts i tölt en gång i tiden och ridits okej i gångarten i några år så är chansen större att du kommer att lyckas hitta tillbaka tölten. Har den väldigt svaga töltanlag eller typ 13 år och aldrig gått i tölt - då blir det nog vääääääldigt svårt att greja det själv. Kanske rentav helt omöjligt.

Hon är ca 17 år.
Jag har bara ridit henne 3 gånger och då har hon aldrig töltat, utan hon travar, hon älskar att trava, hon travar hällre än att galopper, ja hällre än att skritta också, om hon själv får välja.

Men den förra ägaren sa att hon kan tölta, men det är inte hennes starkaste sida.

Sen vet jag inte om detta är en nackdel, att hon går neråt med huvudet, som om hon går på tygen, ibland böjer hon supermycket så man måste lyfta upp huvudet.
För när man töltar så har väll de huvudna högt uppe?

Chanserna att du ska lyckas med att få henne att tölta är små. Inte för att vara elak. Men om hästen är 17 år gammal och inte har töltat på ett bra tag och du inte har nån töltvana så är oddsen ganska dåliga.
Men! Det är inte omöjligt!

NEJ, de måste INTE ha huvudet högt i luften för att tölta, däremot är det svårt att tölta i samma form som du har i traven.
Och det kanske rentav är det snällaste mot hästen att inte alls töltsätta den ifall det visar sig vara nästintill omöjligt?

Jag ser egentligen inget annat sätt än att ta ut en instruktör ifall du vill ha tölt på henne. Ensam och utan vana lär det bli svårt.

Hon är ca 17 år.
Jag har bara ridit henne 3 gånger och då har hon aldrig töltat, utan hon travar, hon älskar att trava, hon travar hällre än att galopper, ja hällre än att skritta också, om hon själv får välja.

Men den förra ägaren sa att hon kan tölta, men det är inte hennes starkaste sida.

Sen vet jag inte om detta är en nackdel, att hon går neråt med huvudet, som om hon går på tygen, ibland böjer hon supermycket så man måste lyfta upp huvudet.
För när man töltar så har väll de huvudna högt uppe?

Det här låter som ett svårt projekt... :crazy: men det beror på hur länge hon bara travats.

Hästarna ska inte gå med huvudet högt uppe i tölt, men de ska ha en hög form och verkligen vara SATTA på rumpan. Alltså hamnar huvudet högre upp än i tex trav, men det är inte så att hästens näsa ska hamna så högt upp som möjligt. Hela frampartiet på hästen måste vara rest och uppe så att säga.

Du säger att instruktör inte är aktuellt, men du kanske kan tänkas få rida för instruktör om du betalar för det själv? Jag tror absolut att det är det bästa sättet för dig att få hästen att tölta; eller i "värsta fall" få konstaterat att det är ett "omöjligt" projekt. Och i så fall får du/ni kanske nöja er med att rida en trevlig häst utan att rida den i tölt!:)

Jag har provat lite lätt dina tipps, men det var första gången vi provade så det blv ingen tölt.
Men det var inte trav men ändå inte ren skritt, så om jag övar lite kanske det kan gå.

Instruktör är i kanske aktuellt i vår.

Jag har provat lite lätt dina tipps, men det var första gången vi provade så det blv ingen tölt.
Men det var inte trav men ändå inte ren skritt, så om jag övar lite kanske det kan gå.

Instruktör är i kanske aktuellt i vår.

Ja, det bästa är säkert en instruktör! Om du har chansen så tycker jag du ska prova åka iväg och rida på någon ridskola någon/ett par gånger så får du känna hur det "ska" kännas också och kan passa på och fråga lite hur du ska jobba hästen.

Kämpa på du! Just att jobba från skritten och försöka få igång ordentligt bakbenstramp är en bra grund när/om du sen rider för instruktören i vår.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Islandshäst Jag ska nu bli medryttare på en fin islandshäst, fyrgångare och naturlig töltare. Har ridit islandshäst tidigare men inte...
Svar
5
· Visningar
2 355
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 873
Senast: Dopy
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 245
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter