Ja, jag har en känsla av att de lär sig "dåliga saker" 1000 ggr snabbare är bra saker ibland
Det du beskriver både i longering när du ber om trav, samt skillnaden i uppbunden och lös när du borstar gör att jag blir än mer övertygad om att det handlar om hans personliga space. Ibland kan de vara osäkra fast man uppfattar det tvärtom.
En lös häst känner sig inte lika lätt trängd som en uppbunden, och att han är mer lättirriterad uppbunden tycker jag är klockrent tecken på att han faktiskt är osäker på dina avsikter.
Att du petar till/eskalerar(nu pratar jag både om borstningen och longeringen) bekräftar egentligen bara hans misstanke om att du vill något "dåligt". Han ger sig tillslut, men han känner sig inte nöjd.
Prova att göra tvärtom ett tag?
Om han börjar veva med benet när du borstar, backa lite i borstandet till ett ställe på kroppen som han accepterar, fortsätt borsta, håll koll på hans ansikte, beröm och uppmuntra. Du ser i hans ansikte hans osäkerhet långt innan han börjar sparka. Borsta, beröm, borsta lite närmare hans "privata zon" och backa igen innan han hunnit börja sparka, beröm. Jobba fram och tillbaka sådär tills han inser att du är snäll och bara vill borsta och inget annat. Avsätt lite extra tid första gångerna, sedan måste du bara beredd på att ALLTID vara uppmärksam på honom vid borstning, gå inte över hans gränser hur som helst, jobba dig sakta förbi dem med gos och beröm. Hitta nån massageborste eller så som han gillar. Såhär års brukar det ju klia överallt. Om det här funkar, så kanske du får inse att du har en lite osäker ponny, och att han kommer att behöva mycket arbete med förtroende.
Angående longeringen, gör samma. Be om trav, se till att du riktar din framsida i hästens färdriktning. Föreställ dig att du har en laserstråle ut ur magen/bröstet, du får inte skjuta hästens kropp med laserstrålen, och inte allför nära framför heller, han kommer ju inte vilja springa in i laserstrålen. Sikta med strålen kanske ett par meter framför honom, alt bakom, jag föredrar att ha den framför.
Glöm inte din energi framåt när du ber om trav, ge signalen, kanske att du kan gå med på en liten volt innanför, så att du kan öka din energi i steget och trava du med. Be om trav, tänk på din energi och kroppshållning, och så en LITEN puff/vift med pisken bakom ponnyn. Behåll din energi framåt, förvänta dig att han kommer med, och ge honom en sekund eller två att hänga på. Gör han inte det återgår du till ditt utgångslänge och börjar om, signal, energi och en JÄTTElätt puff med pisken på rumpan. Tänk dig att du använder pisken på samma vis som du skulle göra om det var ditt lilla barn som du skulle fösa med dig med hjälp av pisken.
Om han inte hänger på ändå, återgå till neturalläge igen och börja om. Upprepa tills han hänger på, eskalera INTE till att använda pisken med större kraft än du skulle göra på ditt eget barn. Det kan underlätta om du ber om trav ut längs med en långsida i början, alltså att ni startar traven rakt fram, och sedan går in på volt när traven är på.
Glöm inte att berömma hela tiden, även om han inte gör rätt direkt.
OM han är osäker och introvert så behöver han tid och beröm.
Skulle vara väldigt kul att se en film på hur han gör