Tokosel har utgått

G

Gnilla

Har pillat med foderstaten inför hösten och kommit fram till mineralerna och spårämnena. Gick in på FASS för att kolla priset för selen och upptäckte då att man tagit bort Tokosel från sortimentet fr o m 2010-06-30. Antagligen pga man inte sålt tillräckligt mycket.

Vad kan man välja för preparat i stället? Hittar inget "rent" organiskt selen men jag kanske har letat på fel ställe?!

Sv: Tokosel har utgått

Tackar för upplysningen! Bara att plöja vidare med foderstatsuträkningen då.

Om det är likvärdigt har jag inte så bra koll på, men SeloE ska ju vara ett selentillskott som många använder. En del föredrar det framför Tokosel och vice versa.

De har ersatt det med likvärdigt preparat =)

Selevitan.vet granulat. Dock receptbelagt än så länge men ska förhoppningsvis bli receptfri senare.

http://www.pharmaxim.com/index.php?id=256

1 gram Tokosel innehöll 20 mg dl-alfa-tocopheryl acetate (vitamin E) och 0,4 mg selen. 1 gram av den nya produkten innehåller tydligen 30 mg dl-alfa-tocopheryl acetate och 0,6 mg selen. Problemet med detta preparat är att det (liksom för Tokosel) inte är balans mellan selen- och E-vitamininnehållet.

Underhållsbehovet av selen är 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt och E-vitaminbehovet är ca. 100 mg per 100 kg kroppsvikt. En häst som väger 500 kg har t.ex. behovet Se = 1 mg/dag och E-vit. = 500 mg/dag. För att täcka dagsbehovet av selen måste man således ge 1,7 g av den nya produkten. Men 1,7 g av produkten ger bara 50 mg E-vitamin, dvs. endast en tiondel av behovet! Använder man denna produkt så måste man ge extra E-vitamin när hästen inte går på bete.

För IR-hästar är behovet av antioxidanterna selen och E-vitamin ännu större.

Det står ingenting om selenet i denna produkt är organiskt eller oorganiskt. Står det ingenting så är det förmodligen oorganiskt selen (natriumselenit) man använder. dl-alfa-tocopheryl acetate som denna produkt innehåller är ett syntetiskt E-vitaminpreparat och alltså inte organiskt.

Det finns enligt min mening mycket bättre produkter på marknaden än denna produkt.

SeloE innehåller organiskt selen. ½ dos (11 g) SeloE ger 1 mg selen och 800 mg E-vitamin och täcker således både selen- och E-vitaminbehovet för en 500 kg häst.

Varför svarade du mig det? :confused:

TS skrev en tråd om att Tokosel utgått, jag svarade att det kommer en likvärdig produkt, och länkade till tillverkarens egen text, där det tydligt står: Selevitan vet. granulat har samma aktiva substanser (vitamin E samt selen) som Tokosel vet. oralt pulver, dock med något högre koncentrationer av respektive aktiv substans

Sen om man vill använda det eller ej är ju valfritt, men om man sökte efter Tokosel, så får man med det nya samma sak, i aningens annan koncentration. Men samma selenkälla och samma förhållande mellan selen och e-vit.

Så jag vet inte varför du väljer rikta det mot mig?

Jag använder iofs Tokosel om selen är det 'enda' jag saknar. Vilket dock var länge sen det hände nu, jag ger för mycket halm för det. Så jag måste ge mineralfoder och då kommer selenet med råge där. Ger ADE-vit hela vinterperioden (och nu när de inte går på gräs), så för mig är det en fördel att det är lågt E-vit i Tokoselen.

För någon annan däremot kan det blir ett betydligt sämre val, men det är man förhoppningsvis medveten om, om man ändå varit inne på Tokosel.

Hoppsan vad stött man kan bli. Mitt inlägg var inte riktat speciellt till dig. Det var en allmän kommentar om att man bör läsa vad produkten innehåller innan man köper den. Jag länkade min kommentar till ditt inlägg därför att du gav en länk till den nya produkten.

Jag hittade ett produktblad för Selevitan vet och mycket riktigt så innehåller produkten oorganiskt selen i form av natriumselenit.

Nej, inte stött alls, bara förvirrad, precis som jag skrev. Men då är jag med.

Bra, för det var inte alls menat som någon kritik av dig utan som en kommentar till produkten Selevitan vet. Och visst kan det finnas tillfällen då även denna produkt är användbar.

Detta är väl “off topic” men min erfarenhet är att de flesta hästägare bara tittar på vilka ämnen som ett tillskott innehåller och inte på mängden. Det verkar som om en del fodertillverkare utnyttjar detta och pytsar in en liten skvätt av så många mineraler och vitaminer som möjligt för att “det ska se bra ut”. I själva verket innehåller produkten så lite av dessa ämnen att de inte har någon som helst inverkan på hästens foderstat.

Jag hjälper ibland hästägare med att komponera en lämplig foderstat till deras hästar. Ganska ofta är det brist på någon mineral t.ex. magnesium i foderstaten så jag rekommenderar dom då att ge extra magnesium som tillskott. Dom plockar då fram en burk med färdigblandat mineraltillskott och läser på burken och säger: “Det behövs inte för detta tillskott som jag ger hästen innehåller magnesium”. När man sen tittar på hur mycket magnesium som tillskottet innehåller så finner man att den rekommenderade dosen ger ca. 0,1 – 0,15 g magnesium medan hästens behov av magnesium är 10 -15 g, dvs. tillskottet täcker endast en hundradel av hästens behov! Dessutom innehåller tillskottet mineraler som det finns ett överflöd av i foderstaten. Det är helt meningslöst att ge sådana mineraltillskott. De kan t.o.m. göra mer skada än nytta.

Hur många hästägare tror du inte bara läser på “burken” och ser att både selen och E-vitamin finns med och glatt konstaterar att då är allt OK. Man litar på att fodertillverkaren ha tillsatt den mängd som hästen ska ha. “Big surprice”, det verkar inte finnas något mineraltillskott på marknaden som är anpassat för att täcka de obalanser och brister som normalt finns i ett svenskt grovfoder. De foderttillskott som lyckas bäst med detta är faktiskt vissa hovtillskott! Kan eller vill man inte göra en foderstatsberäkning så är ofta ett bra hovtillskott det bästa mineraltillskottet man kan ge till sin häst.

Så resoneras det ju rent generellt gällande färdigfoder också. "Jag vill inte ge havre utan vill ge något färdigfoder för då vet jag att hästen får i sig det den behöver" :eek:

Än värre blir det ju just som du säger om någon säger att man behöver tänka på att ge extra selen tex, då köper de typ VSL som man behöver ge 1 dl av per dag för att täcka selenbehovet, som kanske dessutom är redan täckt då de ger flera kilo kraftfoder + mineraler + något annat tillskott. :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka