Tokig på försäkringsbolaget!

S

savage

Min labradortik har haft två ep-anfall med 1 års mellanrum. När hon fick det andra mycket kraftiga anfallet så var vi till djursjukhuset med henne där de upptäckte en stor cysta på ena äggstocken (båda anfallen har varit i samband med löp). Borttag av äggstockar och livmoder blev ett självklart beslut då det helt klart var den enda förklaringen till EP-anfallen. Nu får jag brev från agria att de inte ersätter operationen!:mad:
Vad f-n skall man ha hunden försäkrad för kan man ju undra?

Sv: Tokig på försäkringsbolaget!

Varför ersätter dom inte?
Vad är motiveringen alltså?

De menar på att de står i vilkoren att de inte ersätter en kastration om det inte är sjukdom, om inte en cysta som ger hunden epelepsi en sjukdom så undrar jag vad en sjukdom är?

Fast var hunden så utredd att det konstaterats att det var cystan som orsakade ep-anfallen??

Det är ju inte en vanlig orsak till ep direkt och de flesta hundar utreds aldrig i den bemärkelsen att man klart konstaterat med hjälp av en mängd undersökningar och provtagningar orsaken.

Det finns ju två typer av epilepsi.

Äkta = primär epilepsi
Ärftlig ep.
Ingen påvisbar orsak dvs inga tecken på organisk sjukdom i nervsystemet / andra organ
Debuterar vid 1- 3 år.

Sekundär epilepsi
Förvärvad ep
Bakomliggande sjukdom finns
Drabbar alla åldrar

Vid primär ep, behandlas med krampdämpande medicin.
Om anfaller stammar från sekundär ep, så behandlas orsaken( skadan/sjukdomen)

Sjukdomar som ger sekundär epilepsi:
1. Förlossningsskador t.ex syrebrist till hjärnan
2. Hydrocephalus eller annan missbildning
3. Hjärtsjukdom
4. Lungsjukdom
5. Leversjukdom
6. Njursjukdom
7. Skalltrauma
8. Lågt blodsocker
9. Låg blodcalciumhalt
10. Hög blodkaliumhalt
11. Intoxikation
12. Tetenus

Tillräckligt utredd på djursjukhuset för att de ansåg att det var den mest troliga orsaken och de ville ta bort den. De kunde inte hitta någon annan orsak och det var ju under utredningen som cystan hittades.

Om det är klart konstaterat att cystan orsakade ep. eller på annat vis var till skada för hunden, så verkar det märkligt att försäkringsbolaget nekar att ersätta op.

Men det är ju svårt att bevisa. Helst eftersom att EP inte är helt ovanligt bland Labradorer. Det är ju mer utbrett än vad det talas om. (Jag har själv en med EP, som dock debuterade mycket senare än så)

Det är precis det jag tycker...
Pratade med djursjukhuset och det tyckte också att det var högst märkligt. Har bett att få journalerna hemskickade och sedan får jag överklaga deras beslut. När jag pratade med dem på försäkringsbolaget så fick jag inte så många vettiga svar...
Man blir bara så trött av sådan här, det känns så trist att man skall behöva bråka med försäkringsbolaget, de vinner ju inte goodwill precis genom det här.

Man måste väl kunna lita på veterinären som sätter det sambandet?
Hur gammal var din hund när hon fick det?
Jag visste ärligt talat inte att det var vanligt bland labbar?

Till nästa gång så bör du be vetrinären ringa försäkringsbolaget innan operationen Så denna kan förklara varför de vill göra den. Tror det är lättare att få den betald då. Och så slipper man en obehaglig överaskning!

Fast ovasett cystan orsakade EP eller ej, så bör den väl ändå tas bort och det borde ju gå på försäkringen?

Fast ovasett cystan orsakade EP eller ej, så bör den väl ändå tas bort och det borde ju gå på försäkringen?

Man tycker ju det... Nu har jag pratat med en annan veterinär också och han skulle och skriva ett intyg som jag kan lämna in till försäkringsbolaget (det var den veterinären som vi vände oss till akut när hon hade anfallet). Man blir bara så trött, att man skall behöva bråka...

Hon fyllde 4 år den sommaren när hon fick sitt första anfall.

Ja det är inte alls ovanligt, men det pratas ovanligt lite om det... Men jag har ju varit så pass aktiv inom rasen så länge (även styrelsekaktiv, med uppfödare osv. så man träffar ju på både det ena och det andra...) Den uppfödare som jag står närmast antecknar också noga de linjer hon hör rykten om och har skapat sig en liten översikt. Eftersom att det många gånger bara är viskande rykten så går hon inte ut med det offentligt, jag får heller inte del av det hon bara hör utan belägg. Men hör hon för mycket om vissa linjer så undviker hon dem bara för säkerhets skull. Hon har ju själv haft problem (min hund är ju från henne)

Hon fyllde 4 år den sommaren när hon fick sitt första anfall.

Ja det är inte alls ovanligt, men det pratas ovanligt lite om det... Men jag har ju varit så pass aktiv inom rasen så länge (även styrelsekaktiv, med uppfödare osv. så man träffar ju på både det ena och det andra...) Den uppfödare som jag står närmast antecknar också noga de linjer hon hör rykten om och har skapat sig en liten översikt. Eftersom att det många gånger bara är viskande rykten så går hon inte ut med det offentligt, jag får heller inte del av det hon bara hör utan belägg. Men hör hon för mycket om vissa linjer så undviker hon dem bara för säkerhets skull. Hon har ju själv haft problem (min hund är ju från henne)

Min var också 4 när hon fick sitt första, 5 nu när hon hade sitt andra.
Hur ofta får din hund anfall? Har du märkt några sammanhang?

Inte alls ofta. 1-2 ggr per år kanske. Någon gång har det skett när hon blivit överraskad. Annars är det i sömnen. Jag har inte alltid kunnat se något samband. Möjligtvis stress. Att det varit stressigt kring henne. En gång när vi åkte tåg :crazy: Hon kissade ned hela fällen, tur att hon låg på den. Annars hade det runnit på hela tåget...

Det tycker jag också. En cysta kan antagligen orsaka en hel del problem så även om den inte är orsaken till EP hos tiken borde det helt klart föreligga veterinärmedicinska skäl att ta bort den.

Liknande trådar

Hundhälsa Min äldsta tik på 13 år har jag försäkrad i folksam. Tyvärr så sänks ju veterinärvårdsbeloppet när dom blir äldre hos folksam och jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 687
Senast: Is
·
Hundhälsa Ska försöka göra mig kort och försöka skriva så man förstår,för jag behöver information. Vet inte om man får skriva ut namnet på sitt...
Svar
9
· Visningar
3 015
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka