Tjuvbetäckt med 172 häst.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Izah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 661
I

Izah

Vad händer om en c-ponny på 137 cm i mkh blir tjuvbetäckt med en 172 cm hög häst?

Sv: Tjuvbetäckt med 172 häst.

Vad händer om hon blir dräkigt? Kan hon skada sig? Blir fölet för stort?

Kan ett så litet sto föda ett föl från en så stor häst?

Jag tror inte att fölet blir så stort att stoet inte kan föda fram det, om det är det du menar.

När jag var ute och tittade på ponny i våras, så var det en ägare till ett sto som vi tittade på (B-ponny ca 125 cm), som dessutom tyckte att det var jättebra med den ponnyn - "du kan ju betäcka henne med ett halvblod redan nu, så har dina pojkar en större ponny sen när de har vuxit ur henne." Hon hade redan fått en avkomma efter ett halvblod, som var D-ponny nu.

Kan inte fölet växa över ponnygränsen?

Jo, det är klart att det kan. Och jag misstänker att den risken ökar, desto större stoet är... Dvs D-ponny + stor häst = större risk/chans att det blir över ponny-gränsen, än vad det är med B-ponny + stor häst.

Tror du att om en c-ponny tjuvbetäcker sig med en hingst som är 172 cm hög, får ett föl som är över ponnygränsen?

Det klart den kan, men väljer man en inte allt för stor hingst samt att det finns smått bakom både hingsten och stoet så ökar ju chansen att fölet håller sig inom gränsen.
Sen varför man vill betäcka ett B-ponnysto med ett halvblod är ju en annan femma, och naturlig betäckning skulle jag aldrig valt i detta fall... :crazy:

Mycket möjligt. Hur är storleken bakom hingsten och stoet.

Som Sinfonie skrev, så finns det andar faror att tänka på om en icke godkänd hingst betäcker....

Vi har hingstar på stuteriet som har mycket höga poäng. Altså är de avelsgodkända. Men alla är jättestora, och den kan såklart hoppa över staketet, även fast det är 180 cm högt, men de kan också gå igenom det.

höga poäng är inte = avelsgodkända, om det gäller SWB
Är hingsten kontrollerad för tex CEM?

För att inte tala om "storleken", skillnaden...

Vad händer om en c-ponny på 137 cm i mkh blir tjuvbetäckt med en 172 cm hög häst?

I normalfallet med ansvarsfulla hästägare så om det skulle hända och stoet inte har blivit skadat av betäckningen, så sprutar man bort en eventuell dräktighet. Det är det man normalt gör med alla icke planerade dräktigheter.
I det här fallet är istället den största risken att stoet blir skadat av hingsten under betäckningen.

Du har väl inte tänkt tanken att själv tjuvbetäcka din ponny med nån av dina föräldrars hingstar för att du vet att du inte skulle få göra det?:confused:

Haha självklart inte! Det är bara det att staketen inte är sådär jättebra, så om hingsten skulle förstöra staketen eller nått så är det bra och veta vad man ska göra!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 381
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
257
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hitta rätt bett till travare
  • Lymfangit