Tjuvbetäckning

Russin8

Trådstartare
Om ett sto tar sig in till en hingst som går i en bra hage är det hingstägaren eller sto ägaren som är ansvarig om stoet blir betäckt?
Och med bra hage menar jag en som är anpassad till en hingst.

Har ingen hingst själv bara nyfiken :)

Sv: Tjuvbetäckning

Hingstägaren är alltid ansvarig.
Han ska se till att ingen varken tar sig in eller ut ur hagen

AM

Men det kan ju inte stämma. Var kan man ta reda på det? Måste ju finnas nerskrivet någonstans?

Så om någon klipper tråden och släpper in ett sto så är det fortfarande hingstägarens ansvar?

Låter heltokigt tycker jag! :confused:

Senast ändrad:

måste väl finnas nått delat ansvar? dvs alla ansvarar för sin häst? Om hingsten står snällt i sin hage o ett sto hoppar in hur i hela fridens namn ska hingstägaren förhindra det?
*man blir ju orlig som har hingst*

håller då helt klart med ,kan omöjligt va hingstägarens ansvar.....vad gör den andra hästen på nån annans mark,och vart är dennes ägare ,lär väl ha koll på sin häst :angel:

Tror nog att är så att hingstägaren åker på det.Har lärt mig att det
ska stängslas så att andra djur hålls ute.
Nu blir det invecklat: Om din häst rymmer ur hagen o tar sig in till nån
annan häst i en annan hage o tex blir skadad av den hästen är det ägaren till hästen i hagen som blir ansvarig.

Var kan jag hitta den informationen? Tycker att det låter helt sjukt. Så om någon har sönder min hage och släpper in en annan häst så är det mitt fel?
Om en annan häst spränger staketet till min hage och går så är det mitt fel?
Jag har väldigt svårt att tro på det. För mina hästar går på min mark och där har inga andra hästar tillträde till. Så om en annan häst av någon orsak tar sig in till mina hästar måste ju den hästen av någon orsak tagit sig ur sin hage, då måste det vara den andra hästens ägare som är skyldig för han inte har sett till att ha tillräckliga staket för sin Häst? Eller?

TYvärr är det så.

Jag vet inte exakt var det står att läsa, men det är ungefär som hundägare att man har strikt ansvar.

men med hundar gäller det ju inte så, den lösspringande hunden är ju alltid skyldig, hur kan då hingsten i hagen vara skyldig? Om man har hingsthagar, trästaket och höga eltrådar (trots att hingsten själv skulle stå kvar med sytråd hih hih)??
Blir lätt förundrad, måste nog oxå få veta var det står svart på vitt så man vet... Måste man låsa in hingsten på natten? hih hih :rofl:

Det där låter som en väldigt uråldrig lag...och är det så så lär dom ju göra nåt åt den det va ju det dummaste jag hört.....om den andra hästen skadar en människa då I hagen (den som kommit in dit alltså)får man skylla sig själv då att man va där eller........kan ju va barn i hagen eller vad som helst

Tyvärr så är det så.

Att det är så är väl en förenkling för att slippa tolkningar. Man vhar väl ingen lust att ord skall stå mot ord.

Det låter ju sanslöst! Mina staket är väl till för att hålla mina hästar inne, inte andras ute?! :eek:

Har 3 trådar kraftigt elrep, tätt mellan stolparna och ett av marknadens starkaste aggregat vilket håller min hingst inne mer än väl, på min mark har bara mina hästar att göra!

Om någon klipper av tråden och släpper in sin häst borde det ju handla om helt andra regler än om en lös häst tar sig in. *tänka logiskt* Jag har dock inte koll på hur det ligger till i någondera situationen.

Håller helt med! Fattar inte riktigt hur man tänker med en sån regel, det innebär ju i princip att folk kan släppa in sina ston till min hingst o sen anklaga mig för det? Så man undrar om man måste skaffa kameraövervakning till hagen??? Det har nämnligen hänt att flertalet ston från nejden vid våren dyker upp vid hingsten hägn o svansar... Han håller sig cool med sin vallack-kompis som tur är... Men en vacker dag kanske stofanskapen bryter sig in? vem vet...

Men om vi vänder på det? Om min häst spränger grannens staket och springer in till hans hästar. Är der grannens fel då?

En vidareutveckling av frågan. Om hästen som är lös fastnar i staketet (tråden) och drar ner en ansenlig bit med både tråd och stolp vem betalar skadorna på staketet och vem betalar skadorna på den skadade(förutsätter att det blir rejäla brännskador) hästen. Och för att riktigt gosa till det, mina hästar kommer lösa pga detta och skadar sig eller tom blir påkörda och dör eller alternativt skadar/förstör ngt/ngn ute på sin "ofrivilliga" tripp. Vem kan man ställa till svars då? Hästägaren, vars häst som var ute på vift först och förstörde staketet, eller får man skylle sig själv att man inte murade en två meter hög mur med lecablock medan man ändå höll på att stängsla.

Sådana här frågeställningar gör mig knasig, att inte veta vad som gäller.

Om dina hästar blir påkörda så är det förarens fel. Det vet jag i alla fall. Det är upp till föraren att bevisa att du inte haft tillräckligt bra staket att hålla hästarna inne i hagen.

:D Men om föraren kan bevisa att det var den först lösa hästen som släppte ut mina hästar, är det då den hästägarens fel?

Glimfeather skrev:
Men om vi vänder på det? Om min häst spränger grannens staket och springer in till hans hästar. Är der grannens fel då?
Nej det kan det ju inte vara, det måste ju vara ditt fel, eller? :confused:

Russin8 skrev:
Nej det kan det ju inte vara, det måste ju vara ditt fel, eller? :confused:

Men råkar det vara en hingst så är det grannens fel.

Hurra, hurra, hurra, hurra för denna underbara logik, NOT.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Nikan
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama