Tjutande sto!

ElektraDelight

Trådstartare
Har införskaffat mig en såkallad "problemhäst" och har en liten fråga..

Problemen som hon har/hade var en stor orespekt för människor & allt annat runt omkring sig, stegrar sig när hon inte vill mer, samt att hon är tjurig & tjuter.

Det mesta har jag redan plockat väck. Det enda damen ifråga behövde var en fast & bestämd hand utan att vara hård. förra ägaren har nog varit lite väl snäll mot henne.

Men..
När man spänner sadelgjord, tömkörningsgjord, etc. Så tjuter hon! Precis som när stona brunstar eller hälsar på en annan häst. Men bara när hon blåser upp. Man kan spänna, stå ut med ett tjut, börja jobba & sen spänna igen utan tjut eller öron som läggs bakåt.

Hon är vet.bes , kollad av ET m.m

Hon är 9 år gammal.

Frågan är om de bara är hennes sätt att säga att hon inte tycker om de, eller om de har hänt något eller om hon har ont.

Men varken vet eller ET hittade någonting på henne. Hästen är frisk som en nötkärna..

Så är de någon som har nån fundering ? =)

Sv: Tjutande sto!

Det är säkert hennes sätt att säga ifrån när något inte passar! Det låter som så på din beskrivning. Jobbigt när något drar åt (om än bara lite) om magen.

Mitt gamla sto vrålade tex som ett vildsvin (riktigt vrål) mot andra hästar när ho tyckte de var för närgångna :p

Nu har ja en valack som piiiiper när han är glad och "muttrar" och slänger med huvudet när han är tjurig, låter precis som han säger "lägg av matte, du e skitjobbig!!" när man ber honom om lite mer jobb, han är lat :p

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjutande sto!

jag tror oxå det är något sådant.

har en liten vag aning om att de skulle kunna vara en typ utav skrämsel teknik oxå.
förra ägaren sa nämligen att hon har kommit undan med väldigt mycket genom att skrämmas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka