Tjooock päls

M

mizzcat

Våran korthåriga katthona har sådan sjukt tjock päls. Borstade henne nyss och fick typ 10 kardor fulla med hår. Kan det vara en normal variation eller är hon dålig på att tvätta sig? Det lossnar lika mkt päls vilken årstid det än är.

Sv: Tjooock päls

Hur tillför jag det? Jag är en dålig kattägare som ger fri tillgång på Friskies torrfoder och Pussi/Mjau/Sheba blötmat en eller två gånger om dagen. Den andra katten har mycket mjäll, kan det också vara på grund av fodret?

Mjäll kan också bero på brister i fodret. Du kan ge katterna rå äggula några gånger i veckan, ge VitaBe (B-vitamingodis för katter, brukar finnas i vanliga livsmedelsaffärer och i djuraffärer) och kanske försöka ge dem fiskolja. Om du inte vill byta upp till ett bättre torrfoder då. Blötmaten är helt OK.

Vilket torrfoder skulle du rekommendera om jag ska byta? Har försökt ge dom såna vitamingodisar men dom vägrar äta. Fiskolja, var kan jag köpa det?

Fiskolja finns i vanliga livsmedelsaffärer (vi hälsokostpreparaten), i hälsokostaffärer och i djuraffärer.

Vill du byta torrfoder skulle jag rekommendera ett med mer fett och protein, kanske Eukanuba.

Provade ge äggula nu, den ena luktade på den och den andra slickade litegrann. Blandade ut det med en påse blötmat, får se vad dom säger om det. Vore ju smidigt om det gick att göra så.

Tack för tipsen!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 581
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka