Tjockt ulltäcke med gjordar

Inka-90

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips och bilder från er som har fina tjocka ulltäcken som har gjordar, jag söker ett bra täcke att ha på natten inne i boxen.

Sv: Tjockt ulltäcke med gjordar

Finn tack har de absolut tjockaste o bästa ylletäckena. Inte de snyggaste dock, men vad gör det :)

Jag tycker det är värdelöst med ylletäcke i boxen. Blir skitiga och är svåra att tvätta. Termotäcken är mycket bättre.

Lade ulltäcke på min förra häst en kväll. Dagen efter hade han klätt av sig och grävt ner det i halmen, jag antar att det kliade, för han tog aldrig någonsin av sig något annat täcke. Så ulltäcken har jag aldrig numera direkt på hästen. Om det är kallt kan jag lägga ulltäcket över ett fleece om hästen ska ut och åka

Både ull och fleece verkar ju dessutom suga åt sig all slags strö och är hopplösa sen att få rena så som nattäcke tycker jag de är hopplösa.

Jag har använt ett lite tunnare ylletäcke under hösten inne. Får faktiskt också lite uppfattningen att hästen tycker att det är kliigt. Jag hade hellre satsat på ett tjock fleece isf typ HW´s newmarket kollektion. Men det är iofs sjukt opraktiskt rent att de blir smutsiga snabbt, men förstås ytterst effektiva att få hästen snabbt torr:):

Har ett rejält och tjockt ulltäcke från Börjes med kryssgjordar som jag använder i boxen ibland, superbra och förvånande kvalité på materialet och mina hästar har aldrig reagerat på att det kliar eller så. Har det mest som svettäcke när de är fuktiga efter träning eller blöta av regn och inte som rent stalltäcke. Är väl olika för individer.

Vi har Horseguard att lägga på om hästen är svettig på vintern och ska ut i hagen eller om de kommer in blöta och fryser. Sitter kanon även under busiga stunder i hagen. Kryssgjordar, svansrem och enkelspänne fram. Dock bra halsskäring så ett spänne räcker gott faktiskt.

Jag har Börjes ulltäcken med kryssgjordar, och är mycket nöjd med dem.
Och även ett från Mias, som är i princip identiskt med Börjestäckena (förutom priset).
Jag gillar ull, eftersom det värmer även när det är vått.

Det är visserligen inte ren ylle, men Catago har ett täcke med både ull/fleece. Jag har inget själv men har kikat, klämt och känt på det. Det är ett snyggt täcke som verkar ha de bästa egenskaperna av både ull -och fleece. Har kryssgjordar, är snyggt, verkar funktionellt. Har dock hört att de kan vara lite små i storlekarna.

Charlies och My One har jättefina tjocka fluffiga ulltäcken. Tror även Kings har från samma tillverkare. Annars tycker jag det är ett problem att många ulltäcken är hårda, stela och tunna.

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
427
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka