Tjocklek på Westernpaddar.

L

linnea_e

Dum fråga kanske men jag är nu på western :P vad är idealtjockleken på en westernpadd? Det är klart att det finns olika tjocklekar på paddar men vad är vanligast?

Sv: Tjocklek på Westernpaddar.

Man ska klämma ihop paden mellan fingrarna o kolla vad som "blir kvar". Jag anser att det ska vara minst 12 - 15 mm, gärna tjockare när man klämmer den mellan tummen o pekfingret. En del pads ser tjocka o fina ut, men innehåller mest luft, och då gör de ingen nytta. Under paden bör du ha en dubbelvikt sadelfilt av bomull ellr hellre ylle.

Bill skrev:
Under paden bör du ha en dubbelvikt sadelfilt av bomull ellr hellre ylle.

Varför ska man ha det? Är det för att skydda paden från smuts? Veckar sin inte filten mot ryggen?

Vi använder det för att skydda padden från smuts, mycket lättare att tvätta filtarna än paddarna! Har aldrig märkt av att den skulle vecka sig!;)

plus att det blir lite extra, mjuk stoppning mellan sadeln o hästen.

/Bill :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
437
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
756
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka