Tjocklek på virke

M

Moniaday

Vi håller på att bygga om en befintlig byggnad till stall och jag har funderingar kring virket till väggarna i boxarna.
Enligt den info jag hittat i "Att bygga häststall" så rekommenderas minst 38 mm (spontade) furuplank till boxväggarna om spännvidden är högst 150 cm.
Jag funderar dock på de väggar som ligger mot en yttervägg... Där har man ju reglar med CC60 cm som "håller emot" utifrån. Borde man då inte kunna gå ner i tjocklek?
Hur är det med tjockleken på virket i era stall och hur har det fungerat? Har ni köpt spontat virke, (vilket inte verkar vara så vanligt förekommande i bygghandeln)? Tacksam för all input jag kan få! :)

/Moniaday
 
Sv: Tjocklek på virke

Förstår inte riktigt hur du menar de väggar som är mot yttervägg ? Menar du alltså att du skall bygga en trävägg invändigt parallellt med ytterväggen alltså ha dubbelvägg eller hur menar du ?

Vad gäller mellanväggar mellan två boxar har vi bytt ut de vi hade tidigare i 38 spontat till 45 ospontat detta efter att 38 spontat är för klent om en häst sparkar i det, det som händer är att brädan sviktar och när brädan sviktar så spricker den tunnare sponten och blir sedan riktigt farlig ett vasst spjut som sedan om man har otur kan göra rejäl skada om de skulle sparka en gång till och köra detta "spjut" i senan el dyl.
Så vi rev ut de väggarna efter att det hänt några gånger och använde 45 ospontat i stället, mkt bättre för de brädorna bågnar inte av sparkar och man slipper ifrån den skaderisken. Kommer aldrig bygga någon mellanvägg igen med klenare brädor, skiljer inte så mkt i pris att det skulle vara värt det när man ändå lägger ner pengar på det bättre att bygga rejält från start och det varar väldigt många fler år i slutänden.
 
Sv: Tjocklek på virke

Vi har 45 mm spontat i "fria" väggar och 32-38 mm spontat i ytterväggar, där det som hos dig är cc 60 mellan reglarna. Det har hållit utan anmärkning trots rejäla sparkar av fullväxta hästar. 38 mm i mellanväggar skulle jag inte ha, men så vill jag vara säker på att det ska hålla också.
Det kan vara svårt att få tag i sådana dimensioner men om man frågar på riktiga brädgårdar så brukar de kunna såga eller beställa hem. :idea:
 
Sv: Tjocklek på virke

Hej igen!

gylle: Sorry om jag uttryckte mig lite oklart! :o Det finns alltså inga innerväggar i byggnaden i dagsläget, utan bara reglar och en yttervägg.
Tack för tipsen om mellanväggen, det ska jag tänka på!!

Zilla 3: Vad bra att få höra om dina erfarenheter! Du skrev att ni har 32-38 mm, innebär det att ni har olika tjocklek på olika ställen?
Har du samma tjocklek hela väggen upp eller har du tunnare virke högre upp?
Tror du att sponten egentligen är nödvändig på dessa väggar?

Tar gärna emot fler tips och råd eller erfarenheter! :laugh:

/Moniaday
 
Sv: Tjocklek på virke

gylle: Sorry om jag uttryckte mig lite oklart! :o Det finns alltså inga innerväggar i byggnaden i dagsläget, utan bara reglar och en yttervägg.
Tack för tipsen om mellanväggen, det ska jag tänka på!!

Antar att det handlar om en träbyggnad, tänkte inte ens på att ett stall kan vara av trä är så extremt ovanligt här nere här har alla murade byggnader kan faktiskt bara komma på ett enda stall jag vet här nere som är i trä därav har man ju inte en tanke på att det skulle behövas träväggar invändigt de murade ytterväggarna använder man ju som de är som boxväggar därav att jag blev lite förbryllad.

Har förstått att det är jättevanligt i andra delar av sverige med trästall men känns det inte väldigt osäkert ur brandsynpunkt att ha djur i träbyggnader ?
 
Sv: Tjocklek på virke

Hej igen!

gylle: Sorry om jag uttryckte mig lite oklart! :o Det finns alltså inga innerväggar i byggnaden i dagsläget, utan bara reglar och en yttervägg.
Tack för tipsen om mellanväggen, det ska jag tänka på!!

Zilla 3: Vad bra att få höra om dina erfarenheter! Du skrev att ni har 32-38 mm, innebär det att ni har olika tjocklek på olika ställen?
Har du samma tjocklek hela väggen upp eller har du tunnare virke högre upp?
Tror du att sponten egentligen är nödvändig på dessa väggar?

Tar gärna emot fler tips och råd eller erfarenheter! :laugh:

/Moniaday
Ha samma tjocklek hela vägen. Du sparar inte många kronor på att inte ha det. Spontat virke ger högre stabilitet, så det är att föredra.
 
Sv: Tjocklek på virke

Antar att det handlar om en träbyggnad, tänkte inte ens på att ett stall kan vara av trä är så extremt ovanligt här nere här har alla murade byggnader kan faktiskt bara komma på ett enda stall jag vet här nere som är i trä därav har man ju inte en tanke på att det skulle behövas träväggar invändigt de murade ytterväggarna använder man ju som de är som boxväggar därav att jag blev lite förbryllad.

Har förstått att det är jättevanligt i andra delar av sverige med trästall men känns det inte väldigt osäkert ur brandsynpunkt att ha djur i träbyggnader ?
Inte något svar som är riktat som kritik eller liknande, bara information.

Varje centimeter trä (i tjocklek alltså) tar det tio minuter för eld att brinna igenom. Om man dessutom har stenull i väggarna fördröjs branden ytterligare. Så plank (25 mm) med lockläkt på utsidan, stenull som isolering och 30 mm trä på insidan skyddar mot brand i en dryg timme. 25 mm plank på utsidan och 30 mm trä på insidan hindrar brand i ungefär 55 minuter. Branden startar dessutom sällan i eller utanför stallet utan på skullen, och där har säkert ni också trä, eller? I normalfallet hinner man alltså få ut hästarna ur stallet även i träbyggnader. Skillnaden är att man förhoppningsvis kan återanvända ett stall med murade väggar, vilket man förstås inte kan om ett trästall brinner ner.
 
Sv: Tjocklek på virke

Har förstått att det är jättevanligt i andra delar av sverige med trästall men känns det inte väldigt osäkert ur brandsynpunkt att ha djur i träbyggnader ?

Jag bor själv i ett trähus, så jag känner inte att det är konstigare att ha ett trästall.
Självklart så brinner trä bättre än sten och betong ;) , men det finns ofta så mycket annat brännbart inne i ett stall... Det viktigaste i alla typer av byggnader är nog ändå att tänka på brandsäkerheten när det gäller elinstallation osv.
Det kommer inte heller att finnas några rökare i eller omkring vårt stall! :laugh:

/Moniaday
 
Sv: Tjocklek på virke

Inte något svar som är riktat som kritik eller liknande, bara information.

Varje centimeter trä (i tjocklek alltså) tar det tio minuter för eld att brinna igenom. Om man dessutom har stenull i väggarna fördröjs branden ytterligare. Så plank (25 mm) med lockläkt på utsidan, stenull som isolering och 30 mm trä på insidan skyddar mot brand i en dryg timme. 25 mm plank på utsidan och 30 mm trä på insidan hindrar brand i ungefär 55 minuter. Branden startar dessutom sällan i eller utanför stallet utan på skullen, och där har säkert ni också trä, eller? I normalfallet hinner man alltså få ut hästarna ur stallet även i träbyggnader. Skillnaden är att man förhoppningsvis kan återanvända ett stall med murade väggar, vilket man förstås inte kan om ett trästall brinner ner.

Vanligaste brandorsaken i stall är ju i elinstallationer, majoriteten av dessa finns ju nere i stallarna så nog måste väl de flesta bränder i stall starta nere i stallarna är ju inte många som har mer än max en elsladd uppdragen till loftet för belysning. Samtliga fall jag känner till brandorsaken (utom då de av åsknedslag tex) har startat i elen i själva stallarna antingen i takbelysningarna eller överslag i proppskåpen. Att det sedan brinner uppåt och det som först blir övertänt är taket är ju ett normalt brandförlopp, men träväggar måste ju väldigt mkt påverka räddningsförloppet av djuren. Är ju en väldig skillnad om alla väggar runt omkring brinner än om "bara" taket och en del strö brinner.

För vist vi har också trätak mot loftet i ena stallet, 10 cm tjocka ekplank helt tätt och bjälkar modell gigantiska gamla varianten så det skall ju förhoppningsvis ta en stund innan det kollapsar för övrigt finns det två boxar med träinredning i det stallet alla övriga är helt murad inredning förutom boxdörren i trä.
I andra stallet finns inget loft då det är öppnat upp i nock med innertak i plåt och eternit utåt så enbart takkonstruktionen/takstolarna i det stallet mellan plåt och eternit är trä, inredning i järn/plastplank.

Brand är min största fasa i ett stall och det känns väldigt bra att ha så lite som möjligt att mata elden med så att man köper sig tid för att hinna få ut hästarna. Så som åskan går här vid åsen med väldigt mkt nerslag nära så hade jag varit ett nervöst vrak av att ha hästarna i träbyggnad räcker gott med den oron när de i alla fall står i rejäla murade byggnader.
 
Sv: Tjocklek på virke

Vanligaste brandorsaken i stall är ju i elinstallationer, majoriteten av dessa finns ju nere i stallarna så nog måste väl de flesta bränder i stall starta nere i stallarna är ju inte många som har mer än max en elsladd uppdragen till loftet för belysning. Samtliga fall jag känner till brandorsaken (utom då de av åsknedslag tex) har startat i elen i själva stallarna antingen i takbelysningarna eller överslag i proppskåpen. Att det sedan brinner uppåt och det som först blir övertänt är taket är ju ett normalt brandförlopp, men träväggar måste ju väldigt mkt påverka räddningsförloppet av djuren. Är ju en väldig skillnad om alla väggar runt omkring brinner än om "bara" taket och en del strö brinner.

För vist vi har också trätak mot loftet i ena stallet, 10 cm tjocka ekplank helt tätt och bjälkar modell gigantiska gamla varianten så det skall ju förhoppningsvis ta en stund innan det kollapsar för övrigt finns det två boxar med träinredning i det stallet alla övriga är helt murad inredning förutom boxdörren i trä.
I andra stallet finns inget loft då det är öppnat upp i nock med innertak i plåt och eternit utåt så enbart takkonstruktionen/takstolarna i det stallet mellan plåt och eternit är trä, inredning i järn/plastplank.

Brand är min största fasa i ett stall och det känns väldigt bra att ha så lite som möjligt att mata elden med så att man köper sig tid för att hinna få ut hästarna. Så som åskan går här vid åsen med väldigt mkt nerslag nära så hade jag varit ett nervöst vrak av att ha hästarna i träbyggnad räcker gott med den oron när de i alla fall står i rejäla murade byggnader.
ja, som någon annan sade här. Vi bor också i trähus (med betydligt större brandrisk än det är i stall). Nej, skämt åsido. Den vanligaste brandorsaken enligt lantbrukets brandskyddskommitté är att det tar eld i samband med att man har höfläktarna på på skullen. Skullbränder är alltså enligt dem vanligast. Därför rekommenderar de att man om möjligt undviker att bygga höghus (som det kallas när det är skulle över stallet) vilket man numera ofta går ifrån alltmer. Tack vare ensilage-produktionen :)
 
Sv: Tjocklek på virke

Ja höfläktar kan jag tänka mig är en stor brandrisk inte särskilt många här nere som har det svårt att lagra hö här nere med vårt fuktiga klimat så de som tar in torrhö mer än om det blir en kanonsommar så att det kan torka på fälten är lätträknade. De få jag vet här i närheten har ingen av dem hötorken i samma byggnad som stallarna utan i stora separata lador som inte ens ligger intill stallarna.

Hade gärna haft en stor lada till halmen alltid några nervösa dagar när halmen kommit in när det inte varit kanonväder de som kan det säger iofs att det skall väldigt mkt till innan den självantänder men tex i fjor när det var helt klart dåligt torrt vissa partier på fälten gick vi och kontrollerade varenda storbal och det blev också en akut åtgärd nästan mitt i natten när jag gick upp och kollade innan sängdags kvällen efter och kände att tre balar börjat värma ordentligt naturligtvis några som låg långt från luckan så blev till att flytta ett antal balar sen åkte de värmande balarna ut och rullades iväg på behörigt avstånd från stallarna. Ser ju tyvärr ut att kunna bli ett lika värdelöst halmår i år så växlande som vädret är varenda dag men i år blir det småbalar igen det är så mkt enklare att upptäcka om något blött kommit med när man lyfter dem och känner att en bal är för tung i storbalarna kan det gömma sig mkt lättare dessutom förstör ju ett blött parti en hel storbal i stället för att man bara behöver kasta iväg några småbalar.

Själv bor jag också i murat hus, iofs ett gammalt ombyggt 3 vånings sädesmagasin med alla de gamla brädgolven och bjälkarna kvar dock är det ju en enorm skillnad på hur lång tid det tar att ta sig ut själv jämfört med hur mkt tid man behöver för att hinna få ut alla hästarna som dessutom inte förstår att de måste ut snabbt, så inte särskilt jämförbart att ha trähus kontra trästall.
 
Sv: Tjocklek på virke

Ok, vi kan konstatera att det är olika hur oroliga vi är för bränder. Jag är nog inte speciellt orolig för att det ska börja brinna (tack och lov, jag oroar mig över så mycket annat - till 99% i onödan! ;))

Nu handlade dock inte tråden om bränder i stall, utan om hur tjockt virke man bör ha i boxväggar... Jag vill fortfarande ha mer input och tankar kring detta och hoppas att det finns fler som vill dela sina erfarenheter och berätta hur det ser ut i era stall! :laugh:

/Moniaday
 
Sv: Tjocklek på virke

Jag vill fortfarande ha mer input och tankar kring detta och hoppas att det finns fler som vill dela sina erfarenheter och berätta hur det ser ut i era stall! :laugh:

/Moniaday

Vi har valt att ha vanliga 45-mm reglar liggande i vår lösdrift och vi tycker att det har blivit stabilt och bra! Skillnaden mot det spontade är ju att det är lättare att byta ut en enstaka planka ifall det skulle behövas.

Brukar det finnas spontat i så tjockt som 45 mm inne, eller är det en beställningsvara? Jag har nog inte sett det på vår brädgård! Antar att det är dyrare också. Men kanske lite snyggare, eftersom skarvarna mellan de vanliga reglarna blir rätt tydliga i och med att de är lite, lite rundade.
 
Sv: Tjocklek på virke

Står dessa reglar som ensam brädvägg då eller har du en "dubbelvägg" med reglar och ev isolering mellan? (Hoppas att du fattar vad jag menar.) :grin:

/Moniaday
 
Sv: Tjocklek på virke

Anledningen till att det blev två olika tjocklekar är att vi byggde i två etapper. Vi började med 38 mm men sedan när vi skulle köpa mer så fanns det inte att få fram så då blev en vägg 32 mm. Annars hade vi så klart kört samma. Däremot så har vi tunnare 28 mm över 1,4 m höjd. De tjockare är tämligen dyra men framförallt kan det vara svårt att få tag i tillräcklig mängd. Vi hade turen att en brädgård här hade upp till 45 på lager och annars spontade de vanliga planken när man behövde. Nu får man beställa även här.
Ospontat virke har sämre hållfasthet då de inte " hjälper varann" att ta upp sparkarna och det krymper också isär i när det torkar. Inte snyggt och framförallt inte praktiskt med glipor emellan..
 
Sv: Tjocklek på virke

Står dessa reglar som ensam brädvägg då eller har du en "dubbelvägg" med reglar och ev isolering mellan? (Hoppas att du fattar vad jag menar.) :grin:

/Moniaday


Vi har byggt i en gammal befintlig byggnad som till 2/3 består av tegel och 1/3 av trä. Vi har gjort en ny innervägg genom att regla upp och så har vi klätt med 45 mm ner till och 22 mm upptill (ingen isolering mellan innervägg och yttervägg, bara luft. Vi har ett kallstall).

Så här ser ett av hörnen ut (don't mind de otvättade väggarna).
IMG_6050.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tjocklek på virke

Tack för bilden! (Du behöver absolut inte be om ursäkt för otvättade väggar! Tycker ditt stall ser rent och fräscht ut! :))
Nyfiken fråga bara, metalllisten som du satt på kanten mellan de olika virkestjocklekarna, är den L- eller U-formad?

/Moniaday
 
Sv: Tjocklek på virke

Zilla3: Ok, då förstår jag! :laugh:

/Moniaday
 
Sv: Tjocklek på virke

Tack för bilden! (Du behöver absolut inte be om ursäkt för otvättade väggar! Tycker ditt stall ser rent och fräscht ut! :))
Nyfiken fråga bara, metalllisten som du satt på kanten mellan de olika virkestjocklekarna, är den L- eller U-formad?

/Moniaday

Den är U-formad och i riktigt rejäl plåt (kommer dock inte ihåg hur många mm).
Har i ett annat stall sett en häst som sparkar loss (med sårskador som följd) en U-formad plåt, men den var mkt tunnare och satt runt 22 mm.
Vår går inte att sparka loss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp